När man periodiserar kundfakturor som löper på flera månader och över bokslutsdatum blir det konstigt med intäktskontot för periodisering 3099. Det nollställs ju vid nytt bokföringsår. men periodiseringarna fortsätter och då haltar det med motkontot. Hur gör man i sådana fall?
Hejsan!
Viktigt att först tänka på:
Jag körde en AI-förfrågan på det här och den svarade också bokningar mellan resultatkonton, men fråga är om det är riktigt. Att periodisera, är ju att skjuta intäkten framför sig till de månader som intäkten avser, inte att ta kostnad och moms vid faktureringstillfället. Det låter helt fel, så jag förstår hur du tänker. AI:ns förslag, tycker jag är mer applicerbart på ett annat scenario är periodisering. Tanken är ju med en periodisering, att intäkt och moms ska tas ut i den månad intäkten tillhör.
Så jag skulle nog:
Alltså, ifall inte b fungerar:
De månader då intäkten skall tas, boka:
Känns det bättre, jag tycker det är mer logiskt, eller? Att boka som föreslaget med enbart dribbel mellan resultatkonton gör man inte vid vanlig periodisering och med mitt förslag kommer intäkterna och momsen in på rätt intäktsperioder.
Vad tror du?
Mvh Lena
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.