Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Just nu ligger vår hemsida nere, men du kan komma åt programmet genom att klicka här.
Annika36
UTFORSKARE

Periodisera kundfaktura som löper över bokslut Administration 2000

När man periodiserar kundfakturor som löper på flera månader och över bokslutsdatum blir det konstigt med intäktskontot för periodisering 3099. Det nollställs ju vid nytt bokföringsår. men periodiseringarna fortsätter och då haltar det med motkontot. Hur gör man i sådana fall?

1 SVAR 1
LW -60
CHAMPION

Hejsan! 

Viktigt att först  tänka på:

• Vad jag vet är att man kan skapa en periodisering på en kundfaktura direkt när man skapar fakturan. Är det så du testat, när den föreslår att arbeta med resultatkonton på det här viset?

Jag körde en AI-förfrågan på det här och den svarade också bokningar mellan resultatkonton, men fråga är om det är riktigt. Att periodisera, är ju att skjuta intäkten framför sig till de månader som intäkten avser, inte att ta kostnad och moms vid faktureringstillfället. Det låter helt fel, så jag förstår hur du tänker. AI:ns förslag, tycker jag är mer applicerbart på ett annat scenario är periodisering. Tanken är ju med en periodisering, att intäkt och moms ska tas ut i den månad intäkten tillhör.

Så jag skulle nog:

• I första hand göra en periodisering direkt när fakturan skapas, ifall den möjligheten finns (att inte fakturan redan är färdig, och journalförd).

Om det inte är möjligt:
  1. Skapa fakturan som vanligt, vanliga konteringen
  2. Testa om man inte kan göra en automatisk periodisering direkt på fakturans verifikat, ifall du redan skrivit fakturan och den är ivägsänd och journalförd. Kontrollera det  först, jag har för mig att det går!
  3. Om ovanstående inte fungerar skulle jag, i och med att det här gäller Visma Admin 2000, gå in på verifikatet som fakturan tillhör och manuell  vända bort moms och intäkt på nya rader i verifikatet och motboka interimskonto i kredit, typ 2990.

Alltså, ifall inte b fungerar:

• Gå in på den skapade fakturans verifikat
  • Lägga till rad
  • Boka bort moms och intäkt i debet
  • Kreditera 2990

De månader då intäkten skall tas, boka:

• Debet 2990
  • Kredit: intäktskonto
  • Kredit: moms

Känns det bättre, jag tycker det är mer logiskt, eller? Att boka som föreslaget med enbart dribbel mellan resultatkonton gör man inte vid vanlig periodisering och med mitt förslag kommer intäkterna och momsen in på rätt intäktsperioder. 

Vad tror du?

Mvh Lena