Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

IreneW
NY MEDLEM

Problem med skattuträkning och resultat p.g.a konto 8920 när skatten förs över till Visma skatt

Jag har bokfört skatt p.g.a ändrad taxering på konto 8920 då jag fick slutskattebeskedet i december 2025. Skatten på slutskattebeskedet avsåg inkomståret 2024 och skilde sig med 529 kronor mer än det belopp jag bokat som årets skatt för 2024 varför jag bokförde på konto 8920 debet 529 kr och på 2510 kredit med samma summa.
I Visma Bokslut ingår inte konto 8920 i underlaget för obokat resultat när årets skattekostnad beräknas. När bokföringen importeras till Visma Skatt läggs däremot summan från konto 8920 med 529 kronor automatiskt till i ruta 3.25 och återläggs även i ruta 4.3a. Det gör att årets beskattningsbara inkomst ökar med beloppet på konto 8920 och den beräknade bolagsskatten blir cirka 20,6 % högre än den skattekostnad som bokfördes i bokslutet. Är det korrekt att konto 8920 ska återläggas i ruta 4.3a, eller ska endast årets skattekostnad (8910) återläggas?
Om jag inte har beloppet 529 kr i ruta 4.3a så stämmer mitt resultat och skatteuträkningen från bokslutet med deklarationens skatteuträkning. Hur ska jag göra för att det inte ska bli fel eller framförallt så det blir rätt? Kan tillägga att skatten på 529 kronor hänger kvar från tidigare felaktigt bokad skatt som är bortbokad men i och med att deklarationen gör som den gör med summan på 8920 så flyttas problemet fram år från år i och med differensen som blir i slutskattebeskedet.

0 SVAR 0