Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

BexnerNE
MEDLEM

Bokföra AirBnB och Booking.com - privat vs företag

Hej.

Vi byggde en attefallare och startade att hyra ut denna privat, men det gick för bra så vi blev tvugna att starta ett företag för denna uthyrning.  Min utmaning är att de bokningar som som blev när vi var privatpersoner kommer betalas ut till företaget just så. Så jag kommer få två olika varianter av utbetalningar beroende på om bokningen gjorts privat eller när det blev företag.

Skillnaden som jag sett är att när jag blev företag så tog de bort sin momsdebitering på serviceavgiften, men vet inte om det är den enda skillnaden som ska vara när det bokförs.

Jag hittade en bra tråd i forumet innan, men vet inte om den är applicerbar.

https://forum.spiris.se/t5/Fragor-om-bokforing/Redovisning-av-Airbnb-som-naringsidkare-moms-eEkonomi...

Tacksam för all hjälp i detta ärende.

PS.

Är det nån som kanske sitter på färdiga bokföringsmallar för detta som de kan tänkas dela?

FÖRETAG:

FTG 1.jpgFTG 2.jpg

PRIVAT:

Privat 2.jpgPrivat 1.jpg

7 SVAR 7

Det här var ju bakvänt, eller hur...

• Men där det står "Momsfaktura" och "Visa intäkter", vad är det? Är det knappar man kan trycka på så att du kanske får upp en avräkning med moms?
  • Jag ser också att hur har ett Hjälpcenter att kontakta. Vad säger de? Kan de inte ställa om så det är moms på bägge?

Reflektion: det är underligt att man inte ska kunna få avräkningar som är tydliga och användabara. Man är tillbaka i datorns ungdom när människan fick anpassa sig efter vad datorerna klarade av. Det försvnn helt på 90-talet, men nu är det tillbaka igen. Tyvärr...

Mvh Lena

BexnerNE
MEDLEM

"momsfaktura" är den bild du ser in under, där ena har moms (privat) och den andra saknar ( FTG).   

"Visa intäkter" - går till en samlingssida för alla bokningar.

Eftersom AirBnb och Booking är företag med säte utanför Sverige, så har det väl med (om jag förstått det rätt) ngn omvänd moms att göra.  Men kan ha fel.  Så när jag blev företag så är det jag som ska redovisa den istället för dem.

Bra reflektion. 🙂

Om tjänsten kommer fån annat land än Sverige, då förstår jag vad du menar. Det begrep jag inte i och med att texten stod på svenska... 😀😀

Du säljer en tjänst som kostar 1 900 kr, och vid bokningen får du direkt en fordran:

• Debet  1531     1 900,00     (kontraktsfordran)   (eller 1580, se nedan i rött)
  • Kredit 3xxx     1 900,00     (en intäkt på uthyrningen)

Sedan kommer pengarna in. Då ska 1531 bort, krediteras:

• Kredit 1531     1 900,00     (en fordran tills pengarna är på kontot)
  • Debet  4535       294,50     (tjänst från EU, 25% moms)
  • Debet  2645        73,62     (EU-moms i debet)
  • Kredit 2614        73,62     (EU-moms i kredit)
  • Debet  1930     1 605,50     (pengar in på banken)

Mvh Lena

EDIT!    Jag kikar hela tiden i den kontoplan som www.BAS.se ger ut och i den kontoplanen för år 2026 finns inte 1580 med alls. Jag är osäker på om det konton har fallit bort hos BAS av misstag eller om det är här i Spiris som man lagt till detta konto i och med att det är många som arbetar med den här typen av transaktioner det handlar om.

BexnerNE
MEDLEM

Hej Lena.  

Missat att du svarat.

Tusen tack, detta hjälper mig nog framåt en hel del. 🙂

En liten följdfråga bara. 

Ska jag redovisa lika dant oavsett om jag erhållit inbetalningen som privatperson ( där förmedlingsföretagets moms finns med) eller som företag (då den inte finns med).

Jag kommer välja att lyfta in bägge typer av transaktioner i företaget tänker jag, då alla inbetalningar från 1/1 gått in i företagets konto.

Tack på förhand

BexnerNE
MEDLEM

En fråga till.   Jag bokför via kontantmetoden.  Kan jag i så fall skippa 1531 kontot i exemplet ovan?

Erfarenhetsmässigt - när man kikar i detta forum - så uppmanas det att man lägger upp dessa icke fakturerade transaktioner på typ 1580 eller 1531. Varför? Jo, hur ska du annars kunna hålla koll på om kunderna betalat eller inte? Personligen skulle jag aldrig använda kontantmetoden, då jag tycker att den inte direkt uppmanar till korrekt handhavande av fakturor; man kan missa både intäkter och att boka kostnader beroende på hur man lägger upp det hela.

Med det sagt: boka kommande intäkter mot 1580 eller 1531 och sedan när det blir betalat så blir det pengar in på 1930 och 1580/1531 i kredit. Det ser snyggare ut och är enklare att hålla reda på och Skatteverket kommer inte fråga om du stoppat pengar i egen ficka utan att ha redovisat dessa.

Mvh Lena

Förstår din tanke och det låter klokt.  

I mitt fall så kommer jag bokföra när inbetalningen kommer från AirBNB/Booking.

Annars skulle jag behöva ställa ut en massa fakturor som jag sedan behöver kreditera/justera då gäster bokar av eller bokar om.  (sker ganska ofta).  Då omsättningen inte är så hög så tänker jag att kontantmetoden passar bättre i detta fall, men jag kan ha fel 😉

Hade du ett klokt svar på min fundering gällande skillnader i bokföringen där bokningen skett som privatperson vs företag?  Antar att jag kommer behöva betala moms oavsett då jag lyfter in dessa i bolaget.