Vi har börjat med Visma e ekonomi from 2024. 2023 års IB är inlagda manuellt, då fg program var så gammalt så det gick inte att läsa in.
När jag gör årsredovisningen i Årsavslut Spiris, saknar jag nu siffrorna för 2023 i resultaträkning o balansräkning.
Kan jag läggs in dem manuellt?
Verkar inte som jag kan lägga in 2023 som bokföringsår i efterhand, då kommer en varning upp att alla IB från 2024 försvinner.
Spontant så tycker jag att om du har lagt in de ingående balanserna så borde dessa finnas med.
Det bör gå att lägga in IB manuellt i.
Vad jag vet, kan man inte lägga in tidigare räkenskapsår om man inte vill knacka om hela 2024.
Mvh Lena
Hej @Edvins, och välkommen till forumet!
Jag har kikat närmre på detta. Om jag i Bokföring & Fakturering registrerar IB manuellt under Inställningar- Räkenskapsår och IB så kommer dessa uppgifter föras över till Deklaration & Årsredovisning.
Till exempel: om jag registrerar IB för 2024, då får jag med siffrorna som IB för just 2024. Det i sig genererar inte 2023 som ett eget år, med ett eget UB, i exempelvis Flerårsöversikten.
Om du vill att de tidigare årens bokföring ska komma med till din deklaration- och bokslutfunktion, då behöver du registrera bokföringen för de åren i Bokföring & Fakturering. I Deklaration & Årsredovisning går det inte att knappa in bokföringen manuellt, däremot kan du göra det i Spiris Skatt & Bokslut.
Om du har fler frågor om hur just du ska gå tillväga här rekommenderar jag dig varmt att kontakta vår support, så kan de hjälpa dig se över just dina uppgifter.
Önskar dig en fortsatt fin dag, och en trevlig helg när det väl är dags!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.