Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Såld faktura

Hur bokför jag avgifterna på såld faktura till Visma Finance AB

1 SVAR 1
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Den här texten kommer från Redovisa Rätt. För att inte röra till det i kundreskontran så hade jag hoppat över steg 1, dvs flytta fordran från 1510 till 1513. Detta eftersom du ska pricka av fakturorna i kundreskontran vartefter Visma Finance redovisar kundens betalning. Hoppas det är till hjälp för dig 🙂

Löpande bokföring

De belånade kundfordringarna ägs fortfarande av säljföretaget som även står risken om kunden inte betalar, faktura vid försäljning. Fakturan utgör endast en lämnad pant för det lån som kreditinstitutet/factoringföretaget beviljar. Sedan factoringavtalet ingåtts ska kunderna därefter betala direkt till kreditinstitutet/factoringföretaget.

När en faktura skickas till kunden debiteras konto 1510 Kundfordringar med hela fakturabeloppet. Vid belåning av fakturan genom ett factoringavtal krediteras konto 1510 och konto 1513 Belånade kundfordringar, factoring debiteras med den kundfordran som belånas. Lånebeloppet krediteras konto 2810 Avräkning för factoring och belånade kontraktsfordringar, alternativt på underkontot 2811 Avräkning för factoring. Erhållet belopp debiteras det likvidkonto som tillgodoförs.

De avgifter som kreditinstitutet/factoringföretaget tar ut för sina factoringtjänster kan debiteras konto 6064 Factoringavgifter, alternativt bokföras som liknande avgifter för finansiella tjänster. För lånet får företaget dessutom betala en räntekostnad som konteras i kontogrupp 85 Räntekostnader och liknande resultatposter. Konto 2810 Avräkning för factoring och belånade kontraktsfordringar krediteras med dessa avgifter respektive räntekostnader - saldot på konto 2810 visar säljföretagets skuld till kreditinstitutet/factoringföretaget.

Konto 1513 Belånade kundfordringar, factoring, krediteras med de kundbetalningar som redovisas av kreditinstitutet/factoringföretaget. I takt med att kundinbetalningarna kommer kreditinstitutet/factoringföretaget till del ”amorterar” säljföretaget på factoringskulden och då debiteras konto 2810 Avräkning för factoring och belånade kontraktsfordringar.