Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lotsgården
MEDLEM

Separera byggprojekt från löpande verksamhet

Hej,

Vår Bygdegårdsförening planerar att bygga för ca 7 MSEK om vi får sökta bidrag från från Boverket m.fl. Normal är vår omsättning ca 0.5 MSEK så jag vill skilja på detta engångsprojekt från normal verksamhet och kunna visa Resultat och Balansräkning separat för dem båda. Hur gör jag lämpligast? Projektredovisning eller separata företag? Vi har deklarations frihet mm så det är främst styrelse och medlemmar som är intresserade av en särredovisning.

1 SVAR 1

Hejsan!

I kontoplanen för föreningar, finns det något på balanssidan som heter ändamålsbestämda medel.

Steg 1:

• Du behöver arbeta med resultatenheter. Du skapar en resultatenhet, som heter Bidrag Boverket (e dyl) på det här viset:
  • Bokföring - Resultatenheter - Ny kostnadsbärare - Grupp 1 (eller 2 eller 3)

Fyll i:

LWInBlueAccounting_0-1776184428053.png .... och kom ihåg att spara...

Steg 2:

• Du behöver aktivera konto 2071 och byta namn på kontot
  • Inställningar - Kontoplan - Sök 2071 - Kryssa i "Visa även inaktiva poster" - Klicka på raden för 2071 så raden expanderar på höjden - Klicka till höger på knappen Redigera - Ändra enligt gult här nedan och spara sedan:

LWInBlueAccounting_1-1776186538206.png

Steg 3:

• Du behöver nu skapa två nya konton, ett med resultatenheter (4111) och ett annat utan resultatenhet (4119):
  • Inställningar - Kontoplan - Sök 4000 - Klicka på raden så raden expanderar på höjden - Klicka till höger  på knappen Kopiera - Ändra enligt gult här nedan och spara sedan: 

LWInBlueAccounting_3-1776187235803.png

Steg 4:

• Skapa konto 4119 genom: Inställningar - Kontoplan - Sök 4111 - Klicka på raden så den expanderar på höjden - Klicka till höger på knappen Kopiera - Ändra enligt gult nedan och observera att det inte ska vara några resultatenheter ibockade här:

LWInBlueAccounting_4-1776187337614.png

Nu har du två konton kopplade till resultatenheten, konto 2071 och 4111. Du har ytterligare ett konto som är skapat som heter 4119. Jag ska strax visa hur du använder det.

Steg 5:

När pengarna kommer in från Boverket, ska de bokas upp som följer:

• Debet  1930, ingen resultatenhet:               7 000 000 kr     (pengar kommer in på banken)
  • Kredit 2071, resultatenhet Bidrag Boverket:     7 000 000 kr 

Steg  6:

Sedan köps det in produkter till projektet. Dessa bokförs då:

• Kredit 1930, ingen resultatenhet:                  10 000 kr
  • Debet  2071, resultatenhet Bidrag Boverket:        10 000 kr
  • Debet  4111, resultatenhet Bidrag Boverket:        10 000 kr
  • Kredit 4119, ingen resultatenhet:                  10 000 kr

När du sedan tar ut en balans- och resultatrapport för enbart resultatenhet Boverket, kommer du se två konton: kontoställningen på 2071 i balansräkningen och konto 4111 på resultatsidan.

Tar du ut en balans- och resultatrapport utan att välja resultatenheter alls, kommer konto 2071 visa hur mycket som finns kvar från projektet, men konto 4111 och 4119 tar ut varandra resultatmässigt sett. Det ska bli så, för annars blir det dubbelt, vilket är fel, för du kan inte minska en skuld och ta en kostnad samtidigt.

Vad är det för vits med det här då: jo, många vill se en belastning även i resultatrapporten, inte att enbart att bidraget minskar i takt med inköpen i balansräkningen. På det här sättet blir inköpen visade även på resultatsidan, men för att det inte ska bli dubbelt, så har vi konto 4119 som eliminerar kostnaden (om man visar fullständig resultaträkning utan resultatenheter). Visar man resultaträkningen för endast resultatenhet Boverket, ser man kostnaden på 4111 (men man ser inte konto 4119 då 4119 saknar resultatenhet).

Första året som projektet pågår, kommer konto 2071 samt 4111 att följa varandra. 2071 kommer minska med samma summa som finns på konto 4111. Vid årsskiftet, kommer 2071 föras över med den utgående balansen 31/12 -26, men på resultatsidan kommer konto 4111 att nollas som sig bör och börja om på ny kula. På det här viset, ser ni enkelt hur mycket ni gör av med från år till år i resultaträkningen samtidigt som ni håller koll på hur mycket det finns kvar av bidraget i balansräkningen.

Lägger du upp bokföringen så här, kommer de bli riktigt imponerade av dina bokföringskunskaper, jag lovar. Jag förstår om det låter virrigt det här, men hör av dig igen om du undrar något. Jag är här för att svara.

Mvh Lena