Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

annerborn
MEDLEM

Skapa Deklaration och Årsredovisning för ett redan avslutat år

Hej!

Jag har hittills bara haft modulen "Bokföring", men funder ar på att köpa till "Deklaration och Årsredovisning" för att kunna skapa, signera och ladda upp årsredovisning resp. eklarationsfiler.

Dock så gjorde jag redan i januari (precis efter årsskiftet) mitt årsbokslut (bokslutsjusteringar, periodiseringar och bokföring av årets skatt och årets resultat) och låste året.

Kommer jag då inte att kunna använda modulen "Deklaration och Årsredovisning" för att skapa signera och ladda upp årsredovisning resp. deklarationsfiler för det redan avslutade året? Det jag sett av modulen tyder på att det är nån slags wizard som både gör årsbokslutet, årsredovisningen och deklarationsfilerna och därefter låser året.

/ N

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @annerborn 

Du kan absolut använda modulen Deklaration och Årsredovisning även om räkenskapsåret redan är bokfört och låst – men det finns några saker att tänka på.

Modulen fungerar som ett sammanhängande arbetsflöde (”wizard”, om man så vill 😉) där bokslut, årsredovisning och deklaration hänger ihop. I samband med detta skapar programmet automatiskt vissa bokslutsverifikationer, till exempel för årets resultat, skatt och periodiseringsfond.

Eftersom du redan har bokfört dessa justeringar manuellt behöver de därför korrigeras/bokas bort innan du startar arbetet i Deklaration och Årsredovisning. Annars riskerar de att bli dubbla. När det är gjort kan du låsa upp året igen och därefter starta bokslutsarbetet i modulen, som då kan ta fram årsredovisning och deklarationsfiler korrekt, samt hjälpa dig med signering och inlämning.

Ha en fin vecka!