Hej,
Har tagit över ett bolag där jag nu skall göra ett bokslut och undrar lite över Söderberg & Partners faktura gällande tjänstepension. Vad jag kan se så har tidigare konsult bokat upp hela fakturan mot konto 7410 och tagit löneskatt på hela summan.
Fakturan är uppdelad enligt följande:
Premeibefrielse Skatteklass T, SEK 100:- samt Sjukförsäkring Skatteklass T, SEK 223:- samt Löpande Tjänstepension Skatteklass T, SEK 5 000:-
Därefter kommer förmedlingsersättning- Företag samt förmedlingsersättning- Individ som utgör en total summa av 550:-
I min värld så borde ju bara det som är T-klassat räknas med löneskatt och de andra förmedlings kostnader gå mot typ konto 6590, tänker jag fel?
Löst! Gå till lösning.
Hej,
Det är helt rätt att löneskatt endast ska beräknas på de kostnader som har skatteklass T. Sen har det ingen betydelse om hela kostnaden ligger på 7410 eller man fördelar den till ett annat konto, men på sätt och vis är det ju en pensionskostnad även om den inte ligger till grund för beräkning av löneskatt.
//Carina
Ok, tack för snabbt svar, då tolkar jag det som att jag bara tar löneskatt på själva T-klassen som jag trodde och resterande skall ju inte ha det?
Blir till att korrigera löneskatten då som är fel bokförd av tidigare konsult....
Kolla hur många år det rör sig om, man får väl rätta deklarationer 5 eller 6 år tillbaka i tiden?
Tack jag skall göra det,
Ha en fantastik dag
Önskar dig detsamma 🙂
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.