Vi har fått inbetalning på vårt valutakonto med 350 EUR och det har också dragits en avgift om 0,17 EUR.
I väntan på att bankkopplingen ska aktiveras så har jag då bokfört detta manuellt via bankhändelser på valutakontot, där jag skrivit att det är pengar in 350 EUR och en avgift på 0,17. Då får jag nedanstående transaktioner i bokföringen, vilket jag tycker ser konstigt ut. När jag tittar på kontosaldot på 1980 så har inte avgiften dragits, vilket jag då fått bokföra manuellt i efterhand för att saldot ska stämma mot bankkontot.
Vad är det jag inte förstår i detta förfarande..?
A147:
Är det inte så att det blivit skiftat, att 1980 ska vara det lägre beloppet 3866,98 och 3868,85 ska ligga på 2420?
Bankkostnaden är en kostnd och kostnader ska ligga i debet, nu är den i kredit.
Om du ändrar A147 kan du eliminera A148 helt genom att boka om den.
Mvh Lena
Tack för återkoppling - jag har följt den rekommendation jag fått från Spiris, dvs att på valutakontot och bankhändelser ska jag skriva BRUTTO beloppet, 350 EUR. och därefter skriva in bankavgiften och så att det är pengar in på kontot.... men jag tycker att det blir väldigt konstigt. Nu har jag bokat om avgiften manuellt. När jag fick in fler transaktioner så kopierade jag in kontoutdraget från banken och då verkar det fungera som det ska. Väldigt konstigt. Tack för att du tog dig tid att svara.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.