Säg att jag har köpt en printer från Sverige. Då bokför jag 3 rader: bankkonto, förbrukningsinventarier, ingående moms.
Men nu har jag köpt en printer från Danmark (och inte betalat moms vid köptillfället). Det flesta exempel jag hittar ser ungefär såna här ut:
| Konto | Benämning | Debet | Kredit |
| 1931 | Bankgiro, affärsbanken | | 100 000 |
| 4010 | Varuinköp | 100 000 | |
| 4599 | Justering, omvänd moms | | 100 000 |
| 4515 | Inköp varor EU, 25 % | 100 000 | |
| 2614 | Utgående moms omvänd skattskyldighet, 25 % | | 25 000 |
| 2645 | Ingående moms utland | 25 000 | |
Det här väcker några frågor:
- Vad gör alla rader? Framför allt undrar jag varför man inte kan ta bort 4515 och 4599.
- Hur gör jag om jag vill få in beloppet på förbrukningsinventarier - byter jag ut 4010 mot förbrukningsinventarier?
Tack!