Vi har köpt in kök från Tyskland till vårt nystartade showroom / butik. Fakturan från leverantören är utan moms. Vilket konto bokför jag det på?
Löst! Gå till lösning.
Hej
Vad var inköpspriset på köket ni köpt in? Kan eventuellt behöva bokföras upp som en anläggningstillgång.
/Joachim
Inköpspriset på köksutställningen var ca 162 000kr.
Sen köper vi in kök som vi säljer också så skulle vilja veta vilket konto det ska bokföras på i så fall.
Hej
1. Då värdet på det inköpta köket för ert showroom överstiger ett halvt prisbasbelopp så bör det bokföras upp som en tillgång och läggas upp i anläggningsregistret.
Bokför det inköpet på följande sätt. Visar med det exakta beloppet 162 000 så det kan skilja sig åt både vad gäller pris och den omvända skattskyldigheten (momsen) i er kontering eftersom du skrev ca 162 000.
Observera momskoden jag markerat i konteringen den behöver du lägga dit manuellt efter att konto 1222 är valt.
Efter bokföring är gjord så bör detta läggas upp i anläggningsregistret också och en avskrivningstakt/Nyttjandeperiod skall bestämmas.
Visar med en avskrivningstakt på 5 år i mitt exempel.
2. Kök som ni köper in för att sälja skall bokföras som varuinköp. OM de inköpen också är från Tyskland så blir konteringen snarlik den ovan men konto 1222 skall bytas ut till 4056 inköp av varor 25% EG
/Joachim
Tack så mycket!
JAg har bokfört inköpet på 162 000 och använt konto 2645 och 2614 precis som du gjort ovan. När jag ska göra momsredovisningen för okt-dec så kommer den verifikationen upp som en avvikelse. Är det något jag behöver göra med det eller är det bara att gå vidare?
Hej
Jag misstänker att du missat momskoden som jag visade och skrev om i svaret. Den måste läggas dig manuellt efter konto 1222.
Det är momskoden som gör att momsrapporten uppdateras korrekt.
Så du behöver korrigera verifikationen och komplettera den med momskod 20 (25%) som jag markerat på bilden ovan.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.