Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

bella hern
MEDLEM

Verifikationer att kontrollera- avvikande belopp momsredovisning

Jag jobbade iDec 2025 men får självfaktureringen 30 jan 2026. Därmed behövde jag redovisa det som upplupen intäkt. 

Jag gjorde såhär: Konto 3041 kredit, 1790 debet (31/12 2025). och sedan en manuel verifikation med konto 3041 Debet, 1790 Kredit 1/1 2026).  Jag har alltså  varit noga med att inte ta med momsen vid bokföringen.  Dock läste jag att man bör använda konto 3049 istället för 3041, men att det endå går bra. Stämmer detta?

När jag öppnar momsredovisning (betalas och redovisas kvartalvist) får jag upp avvikande belopp  som verkar gälla den momsen då beloppet stämmer ihop.  Behöver jag ändra den verifikationen eller ignorera varningen? konsekvenser?

5 SVAR 5

Det som det hänger på, är momskoden i verifikatet. Pekar det mot 25% moms, kommer den med i momsrapporten som en avvikelse ifall ingen moms finns bokad.

Mitt förslag är att du går in på verifikaten ifråga och byter till "ingen momskod", både i december -25 och i verifikatet 1/1 -26.

Går inte verifikaten att ändra, måste du göra korrigeringsverifikationer så resultatet blir "ingen momskod".

Då blir det som det ska.

MVh Lena

bella hern
MEDLEM

Tack så jätte mycket för svar. Ja, tyvärr är perioden för 2025 låst, därmed går det inte att ändra verifikatet. 

För att göra en korrigeringsverifikation så resultatet blir "ingen momskod" vill jag bara säkerställa att jag tänker rätt. 

ska jag alltså då skapa en ny verifikation där jag helt enkelt flyttar beloppet fr konto 3041 till konto utan momskod (t.ex nytt konto som jag skapar), genom att debitera nya kontot och kreditera 3041 med samma belopp? 

Behöver jag isåfall göra något mer, elelr räcker det för att det ska bli rätt? jag hittar nämligen inte kontoplan 3049 som jag fått för mig är kontot som bör användas - ska jag skapa ett eget konto utan momskod för detta då?  Tacksam för svar 

Med vänlig hälsning,

Bella

Dessa låsta perioder...!!! Förlåt, det är det stora problemet i det här programmet...

En korrigeringsverifikation ska se ut som originalet fast debet blir kredit och tvärt om

I ditt fall, skapar du en korrigeringsverifikation från originalet och klickar i det felaktiga kontot 3041 så det blir justerat och sedan lägger du till en rad med ett konto som inte pekar mot moms.

Du borde kunna göra detta i år 2025 om du låser upp:

(har du låst januari - mars i år, måste du börja med att låsa upp dessa månader först.)

Låsa upp: 

LWInBlueAccounting_0-1776761983690.png

Ingen bock här:

LWInBlueAccounting_1-1776762044073.png

Sedan:

LWInBlueAccounting_2-1776762154665.png

Lås aldrig ett räkenskapsår förrän Skatteverket kommer med slutskattsedeln, så du ser att allt är OK.

Mvh Lena

sar_aesth78
MEDLEM

Hej ! Har ett liknande problem - och hakar på denna tråd. Har AB med bokslut 31 dec( kontantmetoden). Den 31/12 har jag upparbetad men ej fakturerad intäkt i på 130 000 kr. Fakturan skickas i efterhand dvs i januari i nya räkenskapsåret. Hur skall jag göra verifikationen? Debet 1620 upparbetade men ej fakturerad intäkt) 130 000 kr men motkonto 3041 som försäljnings konto tvingar ju fram moms på 25%? finns det ett konto som inte påverkar momsen? Har läst om konto 3081 eller 3049 men hittar inte de i kontoplanen. Kan man använda 3999? Tacksam för svar! Mvh Sara

Jag tycker att 1620 låter bra och så motkonterar du med ett konto som inte har moms på sig, typ 3999 (så att summan står ut från övriga intäkter).

Så, kontering sista december 2025:

• Debet  1620:     130 000
  • Kredit 3999:     130 000

Ombokning första januari 2026:

• Kredit 1620:     130 000
  • Debet  3999:     130 000

Då är summan bortvänd nu, är det bara att fakturera som om det vore en vanlig faktura per januari när det passar. Momsen hamnar rätt. Att det ligger en summa i debet på 3999 ska det göra. Du tog ju intäkten i december, men i och med att du behöver momsen, så ligger det moms på fakturan som sig bör. Det låter rörigt, men så här är det bäst att göra.

Mvh Lena