Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Maxprops
MEDLEM

bokföring av betald kundfaktura

hej!

Jag har precis fått in en betalning från en kund. Fakturan skickades förra bokåret som jag stängt och kan därför inte matcha inbetalningen mot den gällande fakturan. Detta var en kostnad jag inte räknat med att få betald men blev glatt överaskad. 

Min fråga är hur bokför jag denna inbetalning manuellt?

Det gäller Aktiebolag med faktureringsmetoden.

1 SVAR 1

Det korrekt sättet, om än väldigt krångligt, är att rätta föregående år. Dock inte i bokföringen för det året och absolut inte årsredovisningen utan i deklarationen. Du bokför det i år så att resultatet  rättas dock ej skattemässigt då det sker i deklarationen för föregående år. 

Inte så kul men så skall man då göra. 

Det är ju viktigt att hantera osäkra kundfordringar på rätt sätt. Om man är osäker så skall man reservera (skriva ner) kundfordringarna vid bokslutet och sänka resultatet med nettobeloppet, d.v.s utan moms. Moms får man endast "skriva av" om kunden gått i konkurs eller om man vidtagit ganska många åtgärder typ inkasso, kronofogde och fordran genom detta visat sig vara helt värdelös. 

Det enkla sättet, om än fel, är ju att du intäkts för det i år istället. Som sagt var fel men om beloppet är lågt så skulle nog sannolikt inte ens skatteverket bry sig vid en kontroll... Lycka till!