Hejsan,
hur går jag till väg gällande nollställa lager - börja med nytt lager på punkt 5.
Du kan nu ha kvar ett saldo på lagerkontot/lagerkontona i din bokföring som du även måste boka bort för att nollställa lagret. Detta om du t ex inte haft löpande lagerbokföring under året. Saldot kan ha sitt ursprung från den senaste gången du bokförde lagervärdet. Om in- och utleveranser gjorts senare överensstämmer det troligen inte med värdet du har på din lagervärdeslista. Du ser vilka konton du använt på t ex lagerförändringsjournalen.
Om du har saldo kvar på ditt lagerkonto/lagerkonton får du skapa en ny verifikation, med samma datum som inventeringsdatumet, där du bokar bort saldot genom att kreditera hela beloppet från lagerkontot och debitera lagerförändringskontot, alternativt tvärtom beroende på hur det ser ut i din bokföring.
Du vill först nollställa lagret, och efter det påbörja ett nytt lager? Hur menar du då. På ett nytt lagerkonto, eller gör att det är nytt räkenskapsår, eller hur menar du?
jag har nollställt lagret och påbörjat med ett nytt men det gamla lagret kom med ändå så lagervärdet stämmer inte... det är dubbelt så mycket som vi har i lager.
och frågan ovan är punkt nummer 5 på nollställa lager i eran hjälp support. jag har missat att göra som det står i min fråga ovan, så undrar hur jag går till väg på bästa sätt så lagersaldot blir korrekt
jag har redan gjort:
Registervård/Rensning
Kontrollera företagets databas
Skriv ut en Lagervärdeslista som visar Antal i lager
Gör en inventering under Artiklar/Lager - Inventering. I kolumnen Inv antal anger du 0 för alla artiklar.
Nolla hela lagret.
Skrivit ut en Lagerförändringsjournal
jag har gjort Manuella inleveranser
Är det så att du arbetar i Visma Administration och är inne på årsavslut för att avsluta statistiken?
Mvh Lena
ja arbetar i Visma administration , håller på med inventeringen. får inte siffrorna att stämma
Årsavslutet med nollställningarna där, har inget med det lagersaldo du har i bokföringen att göra. Vad denna nollställning är till för är att nollställa statistiken för räkenskapsåret, så att du får ut att si och så mycket vaar det den och den månaden det året när du väljer att få ut statistik. Du gör helt rätt i, att göra detta årsavslut; det är ett måste varje år.
Vad detta årsavslut däremot INTE gör, är att det påverkar alltså INTE själva bokföringens värden. Är det så att du vill ändra lagervärden för räkenskapsåret 2025, måste du göra det via ett verifikat.
Vill du att jag guidar dig hur man gör förändring i lagret i bokföringen? Återkom då med på vilket konto lagret ligger idag, för det finns en del att använda. Berätta gärna också om hur ni förändrat lagret, hur det ser ut och hur du vill att det istället ska vara, så blir allt enklare och snabbare. Har ni kalenderår som räkenskapsår?
Mvh L
jag vill ändra lagervärdet för räkenskapsår 2025 för att det har diffat, så jag vill nolla lagret helt och sen göra manuella inleveranser. guida mig gärna! lagret ligger på 3051. bokföringsår.
vill nolla lagret helt och lägg in hela lagret med hjälp av manuella inleveranser så det blir rätt.
Ett lagervärde är en tillgång, som ska registreras på konto 14xx.
Så nästa fråga är alltså vad lagret består av, är det:
Lagret ska inventeras per den sista bokslutsdagen varje åt och värdet per enhet tas fram via leverantörsfakturorna och multipliceras med antalet. Då får man ett produktvärde. Man räknar sedan fram 97% av detta värde och bokar upp mot något av dessa konton här ovan. Motkonteras: 49xx där xx byts ut mot de två sista siffrorna i de konton jag här ovan nämnt. Lagerlistan man tagit fram (med hänvisning till leverantörsfakturorna där inköpspriset stod) skall sparas och tas fram när Skatteverket kommer och gör en räd.
Ett lager av varor har ni köpt in och ska ha hamnat initialt på ett konto i kontoklass 4, typ konto 4010. Det kan inte ha bokats på 3051 i och med att 3051 är ett konto man jobbar med när man sålt en vara. 3051 är ett intäktskonto på resultatsidan. Varor i lager ska ligga som en tillgång på balanssidan som jag beskriver här ovan.
Mvh Lena
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.