Hej
Vi är en idrottsförening som har fått faktura i maj på hallhyror som tillhör föregående år 24/25
(bokslut 250430) samt några andra fakturor som tillhör föregående år hur bokför man det?
Vi har även en semesterskuld för de anställda hur bokför man dem?
Mvh
Lottjo
Löst! Gå till lösning.
Hej
Semesterlöneskulden vågar inte jag ge mig in på att besvara då jag inte är expert på löner. Den frågan rekommenderar jag att ni tar upp en en lönekonsult.
Hallhyrorna skall ni hantera på detta sätt.
1. I Året 24/25 lägger ni in en manuell kontering som ser ut på följande sätt.
Datum 2025-04-30
Periodisering hallhyra
2. Denna vänder ni bort direkt i 25/26 på datum 2025-05-01
3. Sedan bokför ni fakturan precis som vanligt vilket kommer göra att kostnaden hamnar i 24/25 eftersom punkt 2 och 3 tar ut varandra.
Observera att eventuell moms skall redovisas i det året som fakturan är daterad (Fakturadatum)
/Joachim
Vi använder kontantmetoden så när vi betalar den i maj så bokför vi ju kostnaden igen?
/Lotta
Har en fråga till:
Vi som allmännyttig ideell förening behöver inte betala skatt på vinsten måste man göra bokslutsdispositioner då?
Har tittat igenom gamla bokslut och det verkar som de aldrig gjort bokslutsdispositioner bara bokat om
obetalda levfakturor och kundfakturor i bokslutet.
/Lotta
Hej
Det stämmer men det kommer enbart vara posten på 5010 i året 24/25 som påverkar resultatet
I 25/26 så tar punkt 2 och punkt 3 ut varandra så de kommer inte påverka resultatet.
Ideella föringhar har inte samma krav på sig när det gäller redovisning och bokslut så normalt sett behövs inga bokslutsdispositioner. Sedan är det bra att bokföra upp Levskulder, kundfordringar och vissa andra periodiseringar för att få ett så rättvisande resultat som möjligt.
/Joachim
Tack för svaren
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.