Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
jega51
MEDLEM

kortfristig skulder 2890

Jag har tagit över bokföringen för en ekonomisk förening som använt Visma eEkonomi sedan ett antal år.

Det finns en lucka på två år då bokföringen skett på annat sätt och jag börjar därför på "noll".

Det finns kortfristiga skulder kvar  på konto 2890 sedan 2021/22 som jag behöver nolla.

Hur gör jag enklast?

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du kan justera beloppet på 2890 mot det egna kapitalet så resultatet inte påverkas i innevarande år.

2890 Debet
2067 kredit

/Joachim

jega51
MEDLEM

Vi är en ideell förening utan tillgångar. Varje år går ungefär jämt ut. Har vi ändå ett eget kapital?

Hej

Ja ett eget kapital har man alltid. Har aldrig stött på att det är noll.

/Joachim

Under de år då bokföringen skett "manuellt" så återbetalades den kortfristiga skulden, så den finns inte kvar. Jag kan inte "återbetala" den utan att skapa en betalning som inte finns. Helst vill jag därför hitta ett sätt att Nolla den utan att påverka ngt annat. När jag följde ditt råd så försvann iofs skulden, men jag fick ett negativt eget kapital. Detta borde ju vara positivt, men om bokföringen skötts i Visma hela tiden så hade den kvittats mot faktiska utbetalningar under räkenskapsåret och eget kapital hade inte påverkats. Jag hade hoppats att kunna återskapa den situationen genom att på något sätt "nolla" 2890.

Hej

Eget kapital skall normalt sett alltid vara negativt. Det är något bra för då har föreningen inte gått minus. Ett överskott i en förening är en skuld till medlemmarna som man kan nyttja i föreningen.

Gör man t ex en vinst i ett räkenskapsår så blir det en skuld till medlemmarna och skall då ligga som ett negativt eget kapital.

En balansrapport är ibland svår att förstå då det blir tvärtemot vad man tror är rätt.

Det förslag jag gav dig är det jag fortfarande rekommenderar.

/Joachim