Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

tunepa
MEDLEM

skattekonto bokföring

Hej

Ser lite skumt ut, se bild, nu föreslår programmet jag ska ta summan 14 154 som försäljning tjänst, den ena kan jag väl ta bort, blir väl dubbelt, eller vilket konto ska jag bokföra 14 154 på det är differensen på moms in och ut/ och jag har betalat in för momsdifferensen enligt momsredovisning (tidigt men vill ha det fixat)?

Screenshot 2026-02-09 111504.png

4 SVAR 4
tunepa
MEDLEM

Screenshot 2026-02-18 112803.png

Du måste ta kontroll över programvaran. Det gör du i det här fallet, genom att ta ut ett kontoutdrag från www.skatteverket.se och skriva ut till PDF. Du ska ta ut listan hos Skatteverket som visar transaktioner mellan vissa datum, så att du får med dig transaktionerna och slutsaldot (till-datumet).

Efter det tar du och kikar i bokföringen vad som stämmer och inte jämfört med Skatteverkets siffror. Skatteverkets siffror är ett facit som ska stämma med din bokföring. Har du fel i bokföringen, ska detta ändras.

Mvh Lena

tunepa
MEDLEM

Men jag har skattekontot kopplat till min bokföring, jag har gjort matchningen mot skatteverkets konto. Du ser ju att det är dubbelt, ska jag ta bort den ena som jag bokfört innan det kom in automatiskt från skatteverket, jag tänker du ser ju hur det brukar se ut ang skillnaden i moms som ska betalas in, jag betalade in differensen (är ju i augusti först som momsen ska redovisas) men från momsredovisningen så fick jag fram skillnaden och betalade in det redan nu

I och med att jag har det här som yrke, vill jag naturligtvis säkerställa att det blir helt korrekt i din bokföring när jag kommer med råd och förslag. Vi talar här om skattekontot och momskontot.  Det är då två konton som har dubbelt upp. I västa fall har du andra konton som har gått samma öde till mötes. Det är därför jag ställer följdfrågor för att få allt rätt för dig en gång för alla, så du har en "ren" plattform att fortsätta på och att du kan vara säker på att tidigare fel är fixade.

• Mitt förslag nummer ett är att du vänder bort de dubbletter du har bokat upp.
  • Mitt förslag nummer två är att du ser upp med dessa dubbletter när du matchar dina skattebetalningar så det inte blir dubbelt i fortsättningen. Radera de som är överflödiga direkt utan att boka upp dem.
  • Det här kräver att du stämmer av de inblandade kontona så du hittar det som är dubbelt upp.

Sedan kommer vi till frågan om varför det blivit så här? Ja, du har koppling till din bank i Kassa/bank och sedan har du samma typ av koppling hos Skatteverket. Det är två olika ställen. Sen så får du två bokningar för samma sak. Förstår du nu? En maskin kan inte tänka. Den gör bara som du begär av den utan att fundera över konsekvenser. 

Mvh Lena