Hej @Katarina72
Eftersom timmarna ligger i en manuell tidbank löser ni detta enklast och smidigast direkt på nästa lönebesked genom att följa dessa tre steg:
- Nolla tidbanken: Lägg in löneart 4230 - Arbetstidsförk. Uttag timmar från tidbank på lönebeskedet. Ange det antal timmar som ska nollas för att rensa saldot från personkortet.
- Lägg till en förtydligande textrad: Skriv en manuell textrad på lönebeskedet (exempelvis på raden under) där ni förklarar för den anställde att detta uttag avser en pensionsavsättning/pensionspremie.
- Betala in till avtalspensionen: Betala sedan in summan direkt till den anställdes avtalspension.
För att slippa hantera detta manuellt framöver kan ni gå in under Personal - Anställda - Fliken 2 på den anställde. Om ni ändrar inställningen för arbetstidsförkortning till valet Pension där, kommer Visma Lön att sköta både nedräkningen av timmar och pensionsavsättningen helt automatiskt i framtida lönekörningar.
Ha en fin dag!