Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lisa_Boiardt_
MEDLEM

Arbetsgivarintyg utesluta punkt 11+12

Hej, är det på gång med en förändring på arbetsgivarintygfunktionen i visma lön 600? jag tänker främst på den här informationen på arbetsgivarintyg.nu. hade ju varit bra om man kunde välja att utesluta 11+12 momentet när man skapar ett nytt intyg så man slipper rensa informationen när man laddat upp det på arbetsgivarintyg.nu.

Lisa_Boiardt__1-1775722909597.png

Lisa_Boiardt__0-1775722872208.png

Mvh Lisa

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Lisa_Boiardt_ 

Jag har tyvärr ingen information om att detta är något vi arbetar med i dagsläget. Däremot förstår jag vad du menar - det hade varit smidigt att kunna välja bort punkt 11 och 12 redan när man skapar arbetsgivarintyget.

Du får gärna lämna detta som ett förbättringsförslag till våra utvecklare. Det gör du via Förbättringsförslag som du hittar i den lila listen på programmets startsida. Där kan våra produktteam ta del av önskemålet när de planerar kommande utveckling.

Tack för att du delar med dig av idéer som kan göra arbetet i programmet smidigare!

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Lisa_Boiardt_ 

Jag vill komplettera med lite ny information som jag fick idag. Sveriges a‑kassor har, precis som du skriver, infört förändringar kopplade till arbetsgivarintyget efter att reglerna för arbetslöshetsförsäkringen ändrades den 1 oktober 2025. Ersättningen baseras nu på inkomst och a‑kassorna hämtar uppgifterna direkt från Skatteverket.

Det innebär att uppgifter om arbetad tid och inkomst (punkt 11 och 12) i de flesta fall inte längre behöver lämnas i arbetsgivarintyget. Under första kvartalet 2026 uppdateras arbetsgivarintyget så att dessa uppgifter inte längre är obligatoriska.

I arbetsgivarintyg.nu kommer det även att finnas en funktion där man med ett knapptryck kan ta bort uppgifterna innan intyget skickas in. Uppgifterna behöver bara fyllas i om den tidigare anställde eller a‑kassan specifikt efterfrågar dem.

Det innebär alltså att hanteringen i praktiken ska bli enklare framöver även om uppgifterna idag fortfarande kan följa med från lönesystemet.

Ha en fin eftermiddag!