Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Vill du ha snabb hjälp?
Ring oss, vi hjälper dig gärna!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur rätta felaktigt saldo avseende komptid?

Vi använder oss inte av komptid men en anställd som var ledig 4 timmar i juni registrerade av misstag den ledigheten som uttagen komptid istället för arbetstidsförkortning! Hur rättar vi det? Kan han göra det själv i Visma Lön Anställd eller måste jag som administratör fixa det? Gör jag det i så fall i Visma Lön Anställd eller direkt på nästa lönebesked?

1 SVAR 1
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej ueg__!

Kompen justerar du enklast i löneprogrammet, då löneadministratören kan kontrollera vad den anställde har för kompsaldo inne i tidbanken eller på lönebeskedet under "Saldo". Därefter kan du använda löneart 4108  - Komptid uttag och manuellt räkna ner antalet som är fel så att du får 0 i saldo. När du sedan justerat detta på en lönekörning och synkroniserar i löneprogrammet kommer saldot att justeras i nästa period i Visma Lön Anställd.

Jag vill också tipsa dig att om ni inte hanterar komp i företaget så kan ni skapa upp ett avtal i Visma Lön Anställd som inte hanterar komp, så minimerar ni risken för för att detta händer igen 🙂

Hoppas detta hjälpte dig i din fråga, annars är du självklart välkommen att återkomma till oss i forumet.

Önskar dig en fortsatt fin dag!

/Tinne