Hej @oliwia66
Tack för din fråga. Jag förstår att det kan vara lite klurigt med månadslön och oregelbunden arbetstid när man är van vid timlön!
Så här är det – när någon inte jobbar sina planerade timmar så behöver man göra en notering på det. Det första du behöver tänka på är om frånvaron ska räknas som semestergrundande eller inte. Det kommer styra lite vilken typ av löneart du kan använda.
Du kan välja mellan olika typer av frånvarolönearter. Det finns tjänstledighet, som inte ger semestergrund, och olika kategorier av frånvaro utan lön – vissa av dessa kan faktiskt vara semestergrundande.
När det gäller rätt löneart för att göra avdrag för den veckan han var ledig (och råkade få både arbetstidsförkortning och lön), blir det lite beroende på avtalen och specifika detaljer. Här skulle det vara toppen om du kunde boka tid med en lönespecialist, för lite mer skräddarsydd hjälp. Du kan också kika med vår support för att få lite extra tips och råd!