Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Emma D
MEDLEM

NEXT Project

Hej!

Vi använder NEXT för tidrapportering och importerar lönefil till Visma Lön 600.

Frånvaro registreras i NEXT på projekt 99999.

Vid importen kommer närvaro och frånvaro in på rätt lönearter, men när jag öppnar projektfördelningen på tex löneart 1106 Timlön inkluderas även projekt 99999 (frånvaroprojektet) i fördelningsunderlaget.

Resultatet blir att jag varje månad måste manuellt ta bort projekt 99999 från projektfördelningen för att få korrekt fördelning av lönekostnaden på arbetade projekt.

Finns det någon inställning i Visma Lön 600 som gör att:

• endast arbetad tid används vid projektfördelning,
  • frånvaroprojekt exkluderas från fördelningen,
  • eller att projekt 99999 kan undantas från fördelningsberäkningen?
1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Emma D 

I Visma Lön 600 finns ingen inställning som kan exkludera ett visst projekt från projektfördelningen på en löneart. Projektfördelningen på t.ex. löneart 1106 Timlön baseras på den totala registrerade tiden i lönekörningen, oavsett vilket projekt tiden ligger på.

Det innebär att om frånvaro kommer in som tid kopplad till ett projekt (t.ex. 99999) så kommer även den tiden att ingå i fördelningsunderlaget för lönearten.

Därför finns i praktiken tre arbetssätt:

• Registrera frånvaro utan projekt i importfilen från NEXT. Om frånvarotimmarna inte har något projekt följer de normalt inte med i projektfördelningen på samma sätt.
  • Hantera frånvaro på separata lönearter som inte använder projektfördelning. Då påverkar inte frånvarotiden fördelningen av timlönen.
  • Fortsätta justera projektfördelningen manuellt i lönekörningen (som ni gör idag).

Om integrationen från NEXT kan justeras är den vanligaste lösningen att frånvarotid inte kopplas till något projekt alls, utan bara till löneart. Då baseras projektfördelningen i Visma Lön endast på faktiskt arbetad tid.

Mer info än så har jag inte i forumet utan då är du välkommen att ringa supporten på 0470-70 60 00. 

Ha en fin dag!