Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Leif_C
UTFORSKARE

Registrera förmånsvärde tjänstebil

Hej,

Kan man lägga in Förmånsvärdet på tjästebil i spiris lön, så det kommer på rätt konton?

Jag som ägare har en tjänstebil och förmånen är ex. 10 000:-/månad

4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Leif_C

Ja, det går bra att lägga in förmånsvärdet för tjänstebil i Spiris Lön så att det bokförs på rätt konton.

Du hämtar bilförmånsvärdet direkt från Skatteverket på den anställde (anställningstyp Komplett). När förmånsvärdet är sparat lägger programmet automatiskt till löneart 2101 – Bilförmån under Återkommande lönerader.

Bilförmånen kommer sedan med automatiskt på varje lönekörning och hanteras korrekt vad gäller skatt, arbetsgivaravgifter och kontering.

Steg för stegbeskrivning hittar du i hjälpavsnittet Hämta bilförmånsvärde från Skatteverket

Lycka till och ha en fin dag! 

Leif_C
UTFORSKARE

Tack, trodde man skulle använda 7398 när man bokade upp förmånsväredet men det är altså  2101 man använder?

Leif_C
UTFORSKARE

Hej igen,

Har ingen flik som heter Bilförmånsvärde

Hej @Leif_C 

Lönearten 2101 som du ska använda är kopplad till bokföringskontot 7398. Detta ser du under Inställningar - Löneinställningar - inne på respektive löneart och fliken Egna inställningar

Det finns ingen flik som heter Bilförmånsvärde men om du är inne på en anställd som har typen Komplett så kan du trycka på den lilla pennan på raden vid bilförmånsvärde. Då öppnas en ny "värld" där du kan i uppgifter om bilen. 

Testa gärna att ställa frågan "Var lägger jag in bilförmån" till AI-assistenten i Lön så får du en detaljerad beskrivning. Det är snabbt och smidigt sätt att få svar på sina frågor. 

Ha en fin dag! 

/Tinna