Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lisa_Boiardt_
MEDLEM

Rensningsfunktion?

Hej, pga stor lönehistorik (många lönekörningar och anställda genom åren) i många av våra bolag så har vi nu stora problem att ta fram olika egna utskrifter. Trots att vi minimerat urvalen (ta bort "har slutat" osv) så står det och tuggar väldigt länge och ibland bryts det och vi kastas ur. Förutom egna utskrifter tar lönekörningar  en timme att stänga även skapa bokföringsunderlag och synkronisera tar fruktansvärt mycket tid.

När vi frågat tidigare verkar lösningen vara att vi ska lägga upp bolaget på nytt och lägga upp alla anställda som är aktuella just nu. Är det den lösningen ni rekommenderar eller finns det någon typ av rensningsfunktion i visma lön 600 där vi kan ta bort gamla anställda och lönekörningar som är äldre än t ex X år?

3 SVAR 3
Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej!

Tyvärr finns det ingen funktion i Visma Lön 600 för att rensa bort gamla lönekörningar eller ta bort anställda som någon gång varit med i en lönekörning. Historiken ligger kvar just för att kunna säkerställa korrekta beräkningar och rapporter i efterhand. Därför är den rekommendation du har fått tidigare korrekt. 

Hör gärna av dig om du har fler funderingar. Annars önskar jag dig lycka till och ha en fin torsdag! ☀️
/Ebba 

Hej tack för snabbt svar. När man ska lägga upp ett nytt bolag och lägg in alla anställda, finns det någon funktion där man kan kopiera det gamla företagets inställningar (t ex lönearter och andra inställlningar) så vi kan koncentrera oss på att  lägga upp anställda och deras ingångsvärden istället?

Mvh Lisa

Hej igen! 

Vi har inte en sån funktion som du nämner men vi har ett flöde för att rensa företaget vid överlåtelse, som jag tänker skulle kunna funka för er. Vid denna rensning så kommer inställningar på företaget och uppgifter om de anställda att finnas kvar, men ingångsvärden, lönekörningar, statistik m m kommer att raderas. Koppling mot Spiris funktioner kommer också att tas bort. Då tänker jag att det ska gå att radera anställda som är inaktuella eftersom lönedatan är borta. 

För att göra denna rensning:
Arkiv - Företagsunderhåll - Rensa företag vid överlåtelse. Tänk på att säkerhetskopiera innan ifall man vill ha datan sparat och om något går fel.

Hoppas att det ska gå smidigt för er! 😀
/Ebba