Hej,
Vi har en kund som har semestertillägg/dag på rörliga lönedelar.
Systemet kan inte beräkna detta som kollektivavtalet säger så vi får göra det manuellt vid sidan av.
Men finns det något sätt jag kan ändra den anställdes semesterdaglön så att den matchar det personen faktiskt ska ha? (dvs semesterdaglönen enligt systemets beräkning + det rörliga semestertillägget/dag som vi beräknat manuellt).
Tack tack!
Hej,
Har lite svårt att se på vilket sätt systemet inte klarar av att plocka fram rätt semesterlön/-tillägg + rörliga lönedelar.
På vilket sätt ska semesterersättningen beräknas?
Gäller det månadslön eller timlön?
Vilket kollektivavtal använder ni?
Hej,
Det gäller semesteravtal 40 - teknikavtalet IF Metall och månadsavlönade.
Dock ska semestertillägget på rörliga delarför månadsavlönade beräknas på samma sätt som semesterlön för timavlönade, vilket jag förstår det som att systemet inte kan?
Jag skulle nog behöva se avtalstexten innan jag kan ge dig ett svar.
Som du har inställt nu så beräknas ingen semesterlön på rörliga delar eftersom det är tomt i det fältet på inställningarna. Gränsvärden för semesterdaglön gäller endast de med timlön eftersom de med månadslön får sin månadslön + ett tillägg på 0,8 % per semesterdag.
Enligt originalinställningen på semestervillkoret 40 - Teknikavtalet så ska det stå 13 % i fältet för semesterlön rörligt och då beräknas det på samma sätt som för timanställda eftersom man använder samma %-sats för timanställda, men att man för dessa även måste se till att de inte hamnar under lägsta semesterdaglön, vilket systemet brukar fixa om bara beloppet finns.
Hej Carina,
Anledningen att jag tagit bort de 13% är för att vårt avtal inte säger så, så då ville jag inte få med fel uppgifter i semesterskulden.
Såhär säger avtalet.
https://www.transportforetagen.se/globalassets/inloggningsskyddat-innehall/motorbranschens-arbetsgiv...
Bifogar också länken där detta framgår.
Hej,
Kommer inte åt länken då det krävs inloggning.
Kan du lägga med beskrivningen som finns under sista meningen i bilden du lagt ut?
Gjorde ett litet räknetest:
Om man räknar med att antal arbetade timmar på ett år är 1880. Detta varierar så klart mellan åren, men skillnaden brukar vara marginell.
Nu vet inte jag hur mycket det brukar vara i rörliga lönedelar, men jag gjorde en beräkning med 50 000 kr och 1880 tim.
50 000 / 1880 x 8 x 1,042 x 1,22 = 270,48 kr/dag
50 000 x 13,53 % / 25 = 270,60 kr/dag - Tar man 13,52 % så blir det 270,40 kr/dag
Som jag ser det så bör du kunna räkna fram en %-sats att lägga i rutan.
Jag har manuellt beräknat fram semestertillägget/dag på de rörliga delarna så jag gjorde en beräkning ungefär hur många procent det motsvarar på de rörliga delarna men det slog ganska olika tyvärr, allt från 12,15% på någon upp till 13,68% på en annan.
Men det går alltså inte att ändra semesterdaglönen på de anställda?
Har du Visma lön 600?
Du kan då lägga in den rörliga semesterlönen på respektive anställd under flik 5 i anställdaregistret, men du måste lägga bruttobeloppet (semesterlön per dag x antal semesterdagar). Hur gör du med utbetalning av semesterlönen på de rörliga lönedelarna? Om de betalas ut i en klump till alla på t ex junilönen så är det enkelt, men om det ska betalas ut vid varje uttagstillfälle så är det möjligen ett större problem eftersom det strular jättemycket om de sparar semester för då ska även rörliga lönedelar sparas.
Vad bra det hade varit om de som förhandlar avtal även hade tänkt på oss som ska jobba aktivt med dessa 🙄
Ja precis, Visma lön 600.
I det här fallet så ska det ju såklart och tyvärr betalas ut vid varje uttagstillfälle enligt avtalet...
Och även värdet på de sparade dagarna ska vara densamma som på de betalda semesterdagarna (med endast hänsyn till syssgrad).
Så då känns det som att jag inte riktigt kan lösa det genom systemet och få en korrekt semesterdaglön på de anställda, och en korrekt semesterskuld?
Ja tänk vad mycket enklare det hade varit 😬
Har du varit i kontakt med er arbetsgivarorganisation? Ibland kan det vara bra att bolla problemet med dem för att se om det finns andra sätt att gå åt det.
Har ni något lokalt avtal som tillägg till kollektivavtalet? Skulle kanske vara möjligt att lägga in något angående detta i det lokala avtalet för att underlätta framöver.
Nej jag har inte varit i kontakt med dom, och vi har inga lokala avtal men det kanske kan vara värt att kolla upp för att underlätta framöver.
Stort tack för din hjälp iallafall!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.