Hej, jag har ett problem jag vore tacksam för hjälp med.
En anställd blev sjukskriven i början av år 2024, och är fortfarande sjukskriven. I mars 2024 missade jag att lägga in att hen var sjukskriven de sista 3 dagarna (som var helgdagar), och den 29-31 mars blev ej markerade som sjuk i kalendariet. Hen fick då en mindre summa utbetald i lön i och med detta. Månaden efter lade jag in att hen var sjukskriven även de 3 missade dagarna, och det uppstod då en skuld på lönen. Denna skuld har sedan dess legat kvar. Chefen säger nu att jag ska boka bort skulden, vi kommer inte att kräva tillbaka dessa pengar. Men hur ska jag göra detta? Kan jag bara lägga till samma summa som ett plus liksom? Kan det ställa till problem för den anställde på något vis, om jag lägger in en plus-summa? Gentemot skatteverket eller försäkringskassan eller så tänker jag? Jag är orolig att jag ska skapa fler problem när jag försöker rätta till det första 😃
Löst! Gå till lösning.
Hej @Sabor_1
I det här fallet, där ni inte kommer att begära tillbaka pengarna från den anställde, är det enklaste och mest korrekta att boka bort skulden direkt på en ordinarie lönekörning.
När du bokar bort skulden på en vanlig lön innebär det i praktiken att arbetsgivaren ”efterskänker” beloppet. Då behöver du inte justera arbetsgivardeklarationen hos Skatteverket, och det skapar inte heller några problem för den anställde. Hen får ingen extra lön eller någon ny skatt beräknad – skulden försvinner bara ur systemet.
Så här gör du:
Öppna nästa ordinarie lönekörning för den anställde.
Lägg till lönearten som matchar vilken typ av skuld som finns (ofta 9330–9334).
Ange beloppet som ligger som skuld.
Boka bort skulden. Därefter försvinner löneart 9310 (Skuld till nästa lön) från lönebeskedet.
Det är alltså inget du lägger som ett ”plusbelopp”, utan du använder lönearten för bortbokning av skuld. Det räknas inte som en ny utbetalning, och påverkar därför varken Skatteverket, Försäkringskassan eller den anställdes sjukpenninggrundande inkomst.
Det viktiga är bara att du gör bortbokningen på en vanlig lönekörning – inte via ”Inbetalning från anställd”, eftersom ingen återbetalning faktiskt görs.
Vill du att vi tittar på det tillsammans så ringer du oss på 0470-70 60 00 så hjälper vi dig gärna.
Underbart, tack för svaret!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.