En kollega har slutat och för att få rätsida på semesterdagar och annat så skapade jag en lönekörning, för att se hur programmet räknade. Därefter skapade jag ytterligare en lönekörning (samma period), med tillägg som jag sedan klarmarkerade och hanterade i vanlig ordning.
Nu vill jag ta bort den första lönekörningen men det går inte. Går detta att kringgå eftersom den inte är aktuell på något vis?
Vilket av löneprogrammen använder du?
Vi använder modulen i eEkonomi Pro.
Jag var inne i Lönebodulen och ställde en fråga till AI-assistenten och fick svar att det skulle gå. Klistrade in svaret här, men det försvann utan felmeddelande!
Försöker igen, så här sa Spiris AI-assistent:
För att göra ändringar i en avslutad lönekörning behöver du backa lönekörningen. Följ dessa steg:
När dina ändringar är gjorda måste du:
Om lönebesked redan har skickats till Lönebesked och Kivra kan de uppdateras efter backningen och skickas om, antingen till alla berörda anställda eller endast dem vars besked har ändrats.
Om arbetsgivardeklarationen redan är inskickad och/eller om bokföringen avser denna lönekörning rekommenderar vi att justeringar görs i nästa lönekörning istället för att backa den avslutade körningen.
Om du ändå väljer att backa en sådan körning:
Känner du igen dessa moment, är det så här du gjort?
Mvh Lena
Copyright 2026 Visma Spcs. All rights reserved.