hej
Visma lön 600 har inte möjlighet att lägga in nya regeln för arbetstidsförkortning som börjar gälla per 251001 för kollektiv anställda med semvillkor 50 och enda valet är detaljhandeln)
De anställda skall tjäna in 10 minuter varje vecka 100% tjänst och ingen frånvaro. avdrag på tiden för frånvaro som semester, TJL, sjukdom. det skall Period 251001 tom 260930. skall synas för de anställda på lönespec och i kalendern så de kan använda tiden till ledighet under året och sedan nästa år allt utom 8 timmar sättas in som pension eller pengar. allt finns inne i visma lön 600 men fungerar inte för detaljhandel valet ?? nu måste vi antingen byta löneprogram eller sitta och göra en excell och göra manuella beräkningar löpande då anställda skall kunna se hur många minuter/timmar de har att använda - ngn som har upplevt detta och hur har ni löst det lite is sista minuten då det börjar gälla onsdag mvh
Hej @Larsson
Vill bara flika in att jag har ställt frågan vidare till teamet och bett om tips på hur vi kan hjälpa dig. Återkommer så snart jag får mer info.
Hej @Larsson
Nu har jag fått återkoppling från teamet och kan bekräfta att stöd för arbetstidsförkortning enligt Detaljhandelns avtal (semvillkor 50) är planerat att ingå i årsversionen av Visma Lön 600. Funktionen är ännu inte färdigutvecklad, så vi kan inte visa hur den kommer att se ut eller ge ett exakt datum i dagsläget.
Vi uppdaterar versionsnyheter så snart det finns mer information och vi kan bekräfta när stödet finns på plats. Jag beklagar det manuella arbete som uppstår till vi har årsversionen färdig.
/Tinna
Hej Tinna tack för återkoppling. allt finns ju upplagt i löneprogrammet bara inte tillåtet att använda för detaljhandeln, så borde väl se ut som det som redan finns i programmet? . så ev kommer ngt att finnas med i uppdatering för 2026 och kan ju först användas 261001 isf. Jag måste visa för anställda per siste oktober vad de har intjänat och sitter nu och försöker sätta ihop exceller för att manuellt kunna hantera det. Trist men då vet jag vad som gäller mvh
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.