Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Tillfälligt nedsatta arbetsgivaravgifter för 19-23-åringar

Riksdagen har beslutat att sänka arbetsgivaravgifterna för anställda som är 19-23 år.

Sänkningen gäller löner som betalas ut mellan 1 april 2026 och 30 september 2027.

Arbetsgivaravgifterna sänks till 20,81% på ersättningar upp till 25 000 kr per månad och anställd. På den del av ersättningen som överstiger 25 000 kr beräknas full arbetsgivaravgift som vanligt.

De nya arbetsgivaravgifterna redovisas första gången i arbetsgivardeklarationen för april, som lämnas in i maj.

Sköter du lönerna i Spiris hanteras detta automatiskt utifrån den anställdes ålder.

Arbetar du i Visma Lön 300/600 behöver du uppdatera till den senaste versionen: Version 2026.1 av Visma Lön 300/600

Medverkande
4 Kommentarer
catarina ScF
UTFORSKARE

Hej!

På fliken 4 - arbetsgivaravgift finns nu efter uppdateringen att välja "Arbetsgivaravgift för födda 2003-2007". Menar ni att jag inte behöver ändra den på berörda anställda utan det kommer ske automatiskt?

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @catarina ScF

Bra fråga - jag hittade svaret i versionsnyheterna (Hjälp - Versionsnyheter).

"Lägre arbetsgivaravgift för unga
För att öka efterfrågan på ung arbetskraft gäller en tillfälligt sänkt arbetsgivaravgift för personer mellan 19 och 23 år under perioden 1 april 2026 - 30 september 2027. Sänkningen innebär att arbetsgivare betalar en lägre avgift på löner upp till 25 000 kronor per månad. Du behöver inte göra några inställningar i Visma Lön 600, rätt arbetsgivaravgift räknas ut automatiskt."

Trevlig helg! 🔆

Annicka
NY MEDLEM

Vi har uppdaterat till version 2026.1 men får fel arbetsgivaravgifter på unga födda 2003-2007.

När jag skickar in filen till SKV så får jag besked på att avgiften diffar. 

Vid analys av SKV uträkning så är det ungdomarna som räknas fel i Lön 600.

På fliken 4 i Lön 600 så är Typ av avgift rätt inställd för ungdomarna.

Vad gör vi för fel?

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Annicka 

Eftersom vi inte kan se hur det ser ut i ditt löneprogram är det svårt att säga exakt vad som gör att du får en differens mot Skatteverkets beräkning.

En sak som kan påverka är om någon av ungdomarna har en bruttolön över 25 000 kr under månaden. Den tillfälligt sänkta arbetsgivaravgiften gäller bara upp till 25 000 kr per person och månad, och på den del som överstiger det beräknas full arbetsgivaravgift, vilket gör att avgiften delas upp.

Mitt tips är att du ringer vår support på 0470‑70 60 00, så kan vi titta på det tillsammans direkt i ditt program och se vad som orsakar avvikelsen.

Välkommen att höra av dig!