För anställda som får semesterpeng enligt Månadslön + semestertillägg kan företaget välja att betala ut semestertillägget i klump en gång om året eller tillsammans med själva uttaget av semestern.
Inställningen görs under Inställningar - Löneinställningar, fliken Semester på Semestervillkor 20.
Om ni betalar ut semestertillägget vid ett tillfälle behöver du ta bort markeringen för Semestertillägget betalas ut vid uttagstillfället.
När du sen ska betala ut semestertillägget i klump till exempel inför sommaren väljer du snabbvalet Semester och klickar på knappen Semesterersättning. Detta kan du göra både i Kalendern och direkt på lönebeskedet.
Då får du välja vilken typ av ersättning som ska betalas ut.
Markera Utbetalning av semestertillägg och Spara.
Då betalas semestertillägget för alla Betalda semesterdagar ut på lönekörningen.
Om du har börjat med Lön under semesteråret behöver du ange om semestertillägget redan är utbetalt när du börjar med programmet.
Det gör du på de anställda på fliken Ingångsvärden och fyller i fältet Semestertillägg utbetalt.
Hej
Jag brukar betala ut semestertillägg i juni för våra anställda, men inte alla dagar.
Vi betalar ut för de dagar de måste ta ut och i mina tidigare program har de utbetalda dagarna räknats bort i semesterskulden.
Finns den funktionen i Lön Smart?
Eller är det någon som har tips på hur ni gjort?
//Patrik
Hej @Patgil !
Det finns ingen fiffig funktion utan mitt tips är isåfall att du använder programmets funktion för att betala ut semestertilllägget.
Efter det så kan du lägga in löneart 3232 med minustecken för det belopp som inte ska betalas ut nu på junilönen.
Du behöver komma ihåg att manuellt lägga in löneart 3232 med belopp när dagarna sen tas ut och resterande tillägg ska betalas ut.
Mvh
Anna
@Patgil Kom precis på att Semesterskuldlistan inte stämmer helt med verkligheten om man gör så som jag skrev. Eftersom semesterskulden för semesterersättningen "nollas" när man registrerar det som utbetalt. Viktigt alltså att ha koll på det också då.
Men du får jättegärna lämna denna som ett förslag via Feedback & Förslag inne i ditt program.
/Anna
Finns det inte så att man kan markera alla anställda på en gång när man ska betala ut semesterersättningen för alla semesterdagar i en klump?
Eller måste man göra det på varje enskild anställd? Har ju ett 50-tal så hade ju underlättat att slippa gå in på varje anställd o klicka i...
Hej @Mia2025
I Lön 600 kan du inte markera alla anställda på en gång när du vill betala ut semesterersättning eller semestertillägg i en klumpsumma utan du hanterar det via snabbvalet för semester, erättning för varje enskild anställd, antingen inne i kalendariet eller direkt på lönespecifikationen.
Systemet behöver hantera dessa beräkningar separat för varje anställd för att kunna säkerställa att rätt belopp betalas ut och att all rapportering och semesterlöneskuld blir korrekt.
Ha en fin dag!
Förstår att systemet behöver göra bekräkningar per anställd men man borde kunna kryssa i en lista vilka anställningsnr som ska ha tillägget (istället för att behöva gå in på respektive person) och att när man trycker på kör så ska systemet räkna ut det per person o lägga till det automatiskt i den lönekörningen man vill ha det på. Det skulle underlätta för oss som har många anställda o kör Visma lön 600
Hej @Mia2025
Jag håller helt med om att det hade varit mycket smidigt – särskilt för er som har många anställda – att kunna kryssa i flera personer i en lista för att lägga till tillägget, istället för att gå in på varje enskild anställd för sig. Det hade sparat mycket tid och underlättat lönearbetet.
Vi tar gärna emot förbättringsförslag och du är varmt välkommen att lämna in ditt förslag via knappen "Förbättringsförslag" som finns på första sidan i Lön 600. På så sätt kan vårt utvecklingsteam ta del av dina idéer inför framtida uppdateringar av programmet.
Ha en fin dag!
Hej @annika söderlund !
Detta har jag och Patgil diskuterat lite längre upp i tråden.
Det finns nämligen ingen fiffig funktion för att inte betala ut alla dagars semesterersättning. Detta kan du lägga som ett önskemål genom Förbättringsförslag längst upp i programmet.
Min halvkassa lösning just nu är att du använder programmets funktion för att betala ut semestertilllägget.
Efter det så kan du lägga in löneart 3232 med minustecken för det belopp som inte ska betalas ut nu.
Du behöver komma ihåg att manuellt lägga in löneart 3232 med belopp när resterande tillägg ska betalas ut.
Detta gör tyvärr att semesterskuldlistan inte kommer stämma eftersom programmet tror att alla dagarna är utbetalda.
Jag funderar på om man skulle vilja lägga någon sorts skuld till anställd istället direkt i bokföringen så att det åtminstone syns att man är skyldig den anställde pengar. Men det får ni nog ta ställning till själva hur ni vill göra.
Ledsen att jag inte har en bättre lösning för er!
/Anna
När man betalar ut semestertillägget för alla i klump o när man sparar semesterdagar o sedan tar ut dem så ska det inte betalas ut något semestertillägg.
Hur ställer jag in det så att semestertillägget inte genereras på uttag av sparade semesterdagar när jag lägger in uttaget av semester i kalendern?
Hej @Mia2025
Först gör du inställningar under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Semester. Du ska inte ha en bock i den markerade rutan.
Glöm inte att även kontrollera hur det ser ut inne på den anställda under Personal - Anställda - Fliken 5 Semester - klicka på Visa sparade dagar. Titta i kolumen Tillägg utbetalt så tillägget är utbetalt för sparade dagar. Om inte det är utbetalt så bör du fundera på att göra det innan du gör den generella ändringen i anställningsregistret.
På semestervilllkoret är inställt med att den rutan inte är kryssad.
När man använder kalendariet o gör utbetalning via semestertillägget där, då borde väl sparade dagar bli ikryssat att de är utbetalda på anställda/semester/sparade dagar (när man sedan gör semesterårsavslutet)?
(Min företrädare har tyvärr nyttjat systemet på sitt egna vis, tyvärr, så det är kanske därför som de sparade dagarnas tillägg inte är ikryssade som betalda?)
Hej @Mia2025
Rutan Semestertillägget betalas ut vid uttagstillfället ska endast vara markerad om man får semestertillägget i samband med att man har semester.
Om alla semestertillägg betalas ut i samband med huvudsemestern (även till de anställda som inte har semester), ska rutan inte vara markerad.
Det känns som om du är med på det men slå oss gärna en signal på 0470-70 60 00 så kan vi kika tillsammans på hur din företrädare har gjort och hur du ev. ska korrigera.
Välkommen att kontakta oss!
Ja jag vet att den rutan inte ska vara ikryssad.
Det jag frågar efter är hur det blir med de dagar som ev sparas vi semesterårsavslutet när man har betalt ut semestertillägget för alla årets semesterdagar i en klump? Behöver jag gå igenom varje anställd och klicka i att sem.ersättningen redan är utbetald på dem i registret anställd/semester/Semestervärden för sparade dagar? Eller sköts det med automatik att den rutan kryssas i när man gör semestersårsavslutet?
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.