Om du får felmeddelande Synkronisering med företagsinställningarna misslyckades. Företagsinställningar kan inte uppdateras eller Det gick inte att skicka lönebesked till Min Lön när du synkroniserar Anställd eller ska skicka digitala lönebesked från Visma Lön 300/600 så kan det bero på att din dator använder TLS. 1.0 eller 1.1. (För att synkroniseringen ska fungera behövs TLS 1.2)
Workaround
Tills vidare kan du komma runt problemet genom att lägga till TLS 1.2
1. Gå in i Kontrollpanelen
2. Välj Nätverk och Internet, klicka sedan på Internetalternativ
3. I rutan som dyker upp klickar du på fliken Avancerat.
Scrolla till ca mitten av sidan där du ser inställningar för TLS och kontrollera om Använd TLS 1.1 och 1.2 är markerade. Är rutorna inte markerade gör du det och väljer Verkställ.

4. Prova sedan att synkronisera eller skicka lönebesked till Lönebesked/Kivra igen.
Detta berör framförallt dig som sitter på en äldre dator med äldre operativsystem.
Vår rekommendation är att du uppgraderar till Windows 10 eller Windows Server 2016 R2.
Andra saker att kontrollera:
- Din inloggning på spiris.se fungerar
- Du kommer åt och kan gå in på Anställd från vismaspcs.se
- Samma mejladress används under Arkiv - Användare - Inloggning på vismaspcs.se i Visma Lön.
- Om du är lönekonsult med Byråstöd och ni använder Anställd och/eller Lönebesked på ert egna företag kan du inte ha samma mejladress både i anställningsregistret och i Arkiv - Användare - Användare.
Skulle det fortfarande vara ett problem, kontakta gärna vår support så hjälper vi dig: https://www.spiris.se/kontakt