Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Anna Svensson CONTENT PRODUCER ‎2025-06-02 16:49 )
  • 2 Svar
  • 1 gilla
  • 5901 Visningar

Om ert företag har förkortad arbetstid för till exempel midsommarafton, julafton, röda dagar eller dag före afton kan du lägga in det i Visma Lön 300/600.

Under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar, Helgdagar mm fyller du i den ordinarie arbetstiden för respektive dag. 

helgdag.GIF

För att ändringen ska påverka de anställdas arbetsschema behöver schemat ha markering i att arbetsschemat ska ta hänsyn till inställningarna för helgdagar.

Uppgifterna påverkar därefter arbetstiden i arbetsschemat i både kalendariet och i Anställd för den anställde.

Vill du ändra en enstaka anställd är det såklart möjligt att ändra arbetstiden för just den dagen och den anställde direkt i kalendern.

Läs mer: Helgdagar mm, Företagsinställningar

Det här tipsets innehåll har verifierats och uppdaterats av Spiris 25-06-02

Kommentarer
Mia2025
UTFORSKARE

Vi har skiftarbete och de som jobbar kväll dag före kristi himmelsfärd ska bara jobba 3 timmar.
Vi kör in stämplingar från vårt affärssystem Monitor och för att det inte ska bli fel vid inläsningen så vill jag ändra arbetstiden på de som jobbar kväll den 13/5. Hur kan jag göra det i förväg? finns det något smidigt sätt att göra det samtidigt på alla de som berörs?

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Mia2025 

Du kan inte ändra arbetstiden i förväg för bara en viss grupp eller ett visst schema på ett enkelt sätt.

Det som går att göra är att gå till Arkiv Inställningar Företagsinställningar Helgdagsinställningar och sätta 3 timmar på dagen före Kristi himmelsfärdsdag. Tänk dock på att den inställningen gäller hela företaget oavsett schema, så den slår igenom för alla anställda den dagen.

Eftersom ni läser in stämplingar från Monitor finns det i dagsläget inget annat sätt att justera detta innan inläsningen. Alternativet är att göra justeringen manuellt efter att tiderna lästs in för de personer som berörs. Då går ni in i Kalendariet, ställer dig på 13/5, klickar på Ändra arbetstid och justerar till 3 timmar istället för t.ex. 8 timmar på respektive person.

Hoppas något av alternativen funkar för er.