2023-09-05
15:53
1Gilla
Hej!
När det gäller transaktioner så skickas det en faktura för dessa när transaktionerna överstiger 100 kr exkl. moms eller senast efter 3 månader.
@Marica - Vad jag kan se så använder du Visma eEkonomi och det här användartipset är skrivet utifrån hur det fungerar i Visma Administration. Har du några fler funderingar kring Kivra och eEkonomi kan du kolla in hjälpen alternativt ta kontakt med vår support.
Ha det gott!
/Jenny
... Visa mer
2023-09-04
09:00
Hej!
Vi har rapporterat det här som ett fel i programmet.
I dagsläget har jag ingen information om när det rättas men vi återkopplar när en lösning finns på plats.
Ha det fint!
/Jenny
... Visa mer
2023-08-24
14:33
Hej!
Jag ber om ursäkt över att det dröjer med återkoppling om tjänsten men så fort vi vet något kommer vi att uppdatera tråden Visma Sms stängd pga underhåll. Så jag rekommenderar att ni följer fliken Driftinfo, då får ni ett mejl när det finns ny information. Detta görs genom att logga in på forumet och gå in på det produktområde du vill följa, välj fliken Driftinfo - klicka på prickarna uppe till höger och välj Prenumerera.
/Jenny
... Visa mer
2023-08-16
13:36
Hej @Ing-Marie1!
I dagsläget har vi inte någon information om Visma Sms driftunderhåll men jag rekommenderar att du följer inlägget Visma Sms stängd pga underhåll där vi kommer att uppdatera med mer information så fort vi kan.
/Jenny
... Visa mer
2023-04-12
14:10
Hej!
När det gäller felet med att det blir en felaktig differens på leverantörsfakturan så finns all information i forumtråden Det blir felaktig diff på leverantörsfakturan när du använder kommandot Godkänn preliminärt belopp. Felet som vi har är ett visningsfel så det går bra att journalföra fakturan, skapa betalning på fakturan osv utan att det är något som ska påverkas, det är alltså inte någon faktisk differens som uppstår av kommandot Godkänn preliminärt belopp. Vill du kunna arbeta vidare med Godkänn preliminärt belopp och behöver ha summan för differens korrekt så behöver du kontakta vår support för att få tillgång till en fil som hjälper till att ta bort differensen.
Den informationen jag har i dagsläget är att detta kommer att rättas i nästa version som vi släpper av Visma Administration men när det sker kan jag inte svara på.
/Jenny
... Visa mer
2023-03-15
12:22
Hej @pisun_!
Jag rekommenderar att du tar kontakt med oss via telefon för vidare undersökning i ärendet och så att du kan visa hur det ser ut i ditt program. Du når oss på 0470 - 70 62 00.
Ha det gott!
/Jenny
... Visa mer
2023-03-07
11:11
Hej igen,
En camt.053 är ett kontoutdrag till skillnad från camt.054 som innehåller enbart debet och kredittransaktionerna. I administration finns det stöd för återrapportering av camt.054.
Jag kommer att se över vår information och hur vi på bästa sätt informerar om eventuell extrakostnad som banken tar ut.
/Jenny
... Visa mer
2023-03-06
12:08
Hej @Lena L!
När det gäller XML/ISO20022 så stödjer Visma Administration utbetalningsfiler i formatet XML samt återrapporteringsfiler i Camt.054 som du kan ta fram på bankens sida. När det gäller SEB så har de ett tillägg som kallas Utökad redovisning och det är att du som kund kan få camt.054 var 15:e minut. Det kostar extra per konto och månad och är ett val som görs när du ansluter dig till tjänsten hos banken. Men det är alltså inte ett krav för att få det att fungera med administrationsprogrammet.
Jag skulle rekommendera att du tar kontakt med SEB igen för att se om tillägget är nödvändigt för dig och ditt företag.
Ha det gott!
/Jenny
... Visa mer
2023-01-31
08:13
Hej igen,
Tack för dina tankar och input, allt sådant är värdefullt för oss!
/Jenny
... Visa mer
2023-01-27
11:50
Hej,
När det gäller att det skrivs ut en följesedel när du väljer alternativet Skicka - Aktuellt ordererkännande är rapporterat som ett fel. Det finns mer information om det i inlägget Följesedel skrivs ut istället för ordererkännande som finns på fliken Kända fel här i forumet. Följ gärna det inlägget då det är där vi gör en uppdatering när vi har en lösning på plats.
/Jenny
... Visa mer
2023-01-27
11:15
Hej @Thomas10,
Det är precis som du säger enbart sorteringen i listläget som ändras och inte i vilken ordning fakturorna skapas. När du samlingsfakturerar slås fakturorna ihop på samma kundnummer och sedan kollar vi på första ordernumret när fakturorna skapas. Som du ser på bilden nedan kommer ordernummer 130 och 132 att samlingsfaktureras och ordningen programmet kommer skapa fakturorna är 129 - 130/132 - 131.
Jag tar det vidare som ett önskemål om att fakturorna ska skapas utefter vad du valt för ordning i dialogrutan istället 🙂
Ha det gott!
/Jenny
... Visa mer
2023-01-24
12:19
1Gilla
Hej igen,
Vi har nu lagt ut informationen under fliken Kända fel så följ tråden Följesedel skrivs ut istället för ordererkännande för information om när vi har en lösning på plats.
/Jenny
... Visa mer
2023-01-23
16:29
1Gilla
Hej!
Just nu har vi ett fel i version 2022.33 där du får ut en följesedel även vid valet Skicka - Aktuellt ordererkännande om ordern är markerad som Skickad. När du klickar direkt på Skicka-knappen är det korrekt att det ska skrivas ut en följesedel om ordern redan är skickad.
Man kan istället använda valet Skicka - Ordererkännanden alternativt ta bort markeringen för Skickad och skriva ut ordern via Skicka - Aktuellt ordererkännande.
Vi uppdaterar i tråden när vi har mer information.
Ha det gott!
/Jenny
... Visa mer
2023-01-23
11:32
Hej,
Jag önskar att du tar kontakt med supporten för att felsöka vidare i detta!
/Jenny
... Visa mer
2023-01-19
14:43
Hej @Jeanette8,
Tack för dina synpunkter, jag tar dessa vidare till vår utvecklingsavdelning!
När det gäller att det kommer ut en följesedel när du väljer alternativet Skicka - Aktuellt ordererkännande är ett fel som är rapporterat. Om du behöver mejla en makulerad order så behöver du just nu istället välja alternativet Skicka - Extra orderdokument.
/Jenny
... Visa mer
2023-01-17
16:06
Hej!
När det gäller kommandot för att Skapa e-post har vi valt att se till så att hanteringen blir samma för order som för kundfakturor där du också får information om dokumentet redan är skickat. Ändringen för kundfakturorna gjordes i samband med att vi gjorde om fakturahanteringen. Önskar ni annan hantering rekommenderar jag er till att dela era förbättringsförslag via Startsidan i programmet.
@Lennie - Ett tips till dig som jag hoppas att du har användning för, är att du använder dig av lokal e-post som utskriftsval på kunden och sen väljer att det ska skrivas ut kopior till skrivaren i företagsinställningarna. Detta hittar du under Arkiv - Inställningar -Företagsinställningar - Mallar. Då får du ut ordererkännandet både på skrivaren och via e-post till kunden!
/Jenny
... Visa mer
2023-01-12
13:42
Hej! Vi har nu släppt en rättningsversion av Visma Administration, 2022.33 där det här problemet är rättat. Versionen finns att hämta antingen via Hjälp - Uppdatera programversion alternativt via vår hemsida under Ladda ner/uppdatera. Ha det gott!
/Jenny
... Visa mer
2023-01-12
13:38
Hej! Vi har nu släppt en rättningsversion av Visma Administration, 2022.33 där det här är löst. Versionen finns att hämta antingen via Hjälp - Uppdatera programversion alternativt via vår hemsida under Ladda ner/uppdatera. Ha det gott!
... Visa mer
2023-01-10
10:38
I det här inlägget har vi samlat information om hur det funkar med återrapportering av inbetalningar och det fungerar med både svenska och utländska betalningar.
Vad finns det för olika filformat i dagsläget för återrapportering av kundinbetalningar?
Camt.054/Camt.054C: Det mest framtidssäkra formatet då Bankgirot och Plusgirots format är på väg att fasas ut.
BG Max: Bankgirots format för återrapportering kommer att fasas ut i framtiden.
PGs Total In Bas: Plusgirots ena format för återrapportering som kommer att fasas ut i framtiden.
PGs Total In med utökad sökning (ej stöd för Total In ej utökad sökning): Ett till av Plusgirots format för återrapportering som kommer att fasas ut i framtiden.
Vilka inställningar behöver du göra i programmet?
Du behöver gå in under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Betalningar och ange vilken bank du har. Ange även sökväg till internetbank och om du vill ha en annan sökväg än vad programmet föreslår vid Mapp som ska föreslås vid inläsning av återrapporteringsfiler. Programmet föreslår C:\SPCSfiler och den sökvägen du väljer att använda måste du även ange i det programmet du använder för själva filhämtningen.
När det är klart går du in under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Betalningar - Inbetalningar där du fyller i Betalsätt för återrapportering vid camt.054, BG Max eller Total In beroende på vilken tjänst du använder. Bokföringskontot som är valt för betalsättet är det konto som kommer att användas i bokföringen när det gäller inbetalningen.
Hur gör jag i programmet för att läsa in en återrapporteringsfil?
Gå först in under Betalningar - Återrapporteringar inbetalningar, därefter kan du antingen manuellt gå in på internetbankens hemsida alternativt använda kommandot Gå till internetbank (sökvägen du la in i företagsinställningarna kommer då att användas).
Hämta hem återrapporteringsfilen och behöver du hjälp med hur du gör det kontaktar du din bank.
Gå tillbaka till programmet under Betalningar - Återrapporteringar inbetalningar och välj kommandot Läs in återrapporteringsfil, markera den aktuella filen och välj Öppna. Du kan läsa in flera betalfiler efter varandra och sedan hantera alla inlästa betalningar samtidigt.
Betalningarna som har lästs in kontrolleras automatiskt mot dina fakturor i programmet och i kolumnen Status ser du om det är något som behövs åtgärdas.
Grön ikon - fakturan har hittats, beloppet stämmer överens och fakturan sätts som betald.
Gul ikon - fakturan har hittats men det inbetalda beloppet stämmer inte överens med fakturan. Det kan bero på en delbetalning eller en överbetalning.
Röd ikon - fakturan har inte kunnat hittas och du måste antingen koppla betalningen till en annan faktura, eller ta bort raden med knappen Radera eller Ctrl+R och hanterar den betalningen manuellt.
När du har läst in en återrapporteringsfil i formatet Camt.054 sparas filen automatiskt i mappen SPCS_KUNDBET. Den sparas med samma filnamn som tidigare men inläsningsdatumet läggs till i början. Om filen innehåller betalningar till flera företag eller som innehåller både in och utbetalningar kommer du få en fråga om du vill behålla filen för att kunna läsa in resterande betalningar.
Vill du läsa mer om hur du hanterar återrapportering av kundinbetalningar eller hur du åtgärdar t ex delbetalningar eller fel är det bra att kolla in Återrapportering inbetalningar.
Har du funderingar kring betalfilsformat och återrapportering av leverantörsbetalningar så kolla in Bankfilsformat och återrapporteringsfiler.
... Visa mer
Etiketter:
2023-01-10
08:33
1Gilla
Hej,
Vi kommer att rätta till det här så att det fungerar som tidigare, när det är på plats återkopplar jag i tråden!
Ha det fint!
/Jenny
... Visa mer