2024-01-12
16:35
Hej @MK_MK_MK!
Jag tolkar det som att ni får in fakturorna från er integration. När fakturorna kommer in som utkast från ett integrationsprogram så är det er integrationspartner som ni ska vända er till, då det är en ändring som behövs göras från integrationens sida.
För att säkerställa att det inte är Visma eEkonomi som det är något tokigt i så kan du prova att skapa en faktura direkt i eEkonomi, spara det som utkast och öppna det igen. Kontrollera då leveransdatumet och se om det stämmer. Om det stämmer så behöver ni prata med er integrationspartner, men om det är fel när du skapar en faktura inne i eEkonomi kan du återkoppla till oss i tråden så kikar vi närmre på det.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-12
16:28
Hej @Leif W!
Jag har kikat lite på detta och här tänker jag att ni i första hand behöver stämma av med Skatteverket så att ni har korrekt räkenskapsår och momsperiod för er förening. När ni har stämt av med SKV är ni välkomna att skriva till oss igen så ska vi göra vårt bästa för att hjälp er med hur ni ska bokföra detta i programmet. Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-11
16:35
Hej @Lena G!
Utskriften Sjukfrånvaro till årsredovisningen innefattar inte anställda som har haft schematypen Oregelbunden arbetstid under perioden som utskriften avser. Detta innebär att om en anställd någon gång under den period som du tar utskriften för har haft ett schema med oregelbunden arbetstid så kommer hen inte med alls. Om den anställde ska med så behöver du komplettera med dessa timmar manuellt.
Återkom gärna om du har någon annan fundering eller om något känns oklart.
Trevlig kväll!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-11
16:13
Hej @Linda-Marie N!
Det är tyvärr inte möjligt att koppla en textrad till en löneart i Visma Lön.
Eftersom du har en integration så är det inte helt lätt att svara på varför textraden inte följer med från TransPa. Här tänker jag att du borde kunna ta hjälp av TransPa för att förstå vad för information som följer med när du för över filen till Visma Lön, så ta kontakt med dem vid tillfälle och se om de kan hjälpa dig.
Trevlig kväll!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-11
15:17
Hej @Micaela!
Jag ska säga att jag är inte är helt med på din fundering. Bollade detta med mina kollegor och när det gäller kollektivavtal under fliken Rapportering - Fora så har det med att du ska ha rätt inställning enligt dina försäkringspapper. Det påverkar inte något annat i programmet.
Kollektivavtal under fliken Anställning påverkar däremot vilka lönearter som läggs upp och även vilket semestervillkor den anställde kan ha.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med din fråga, om jag har missuppfattat dig får du gärna återkoppla här i tråden så kikar vi på det igen.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-10
16:27
Hej @Ubenli!
Det går dessvärre bara ta emot fakturor och kreditfakturor till er autoinvoice-adress, vilket är orsaken till att era kvitton inte kommer fram. Vi har däremot flera andra smidiga sätt att hantera kvitton på! Om ni använder Visma Spcs Företagskort kan ni fota kvittot med mobilen när ni har blippat kortet för att få in underlaget direkt i bokföringen. Andra alternativ är exempelvis att använda Visma Scanner eller dra in kvittot under Inköp - Bildunderlag.
För att få hjälp med hur ni bäst jobbar med kvittohantering så kan jag varmt rekommendera vår sida Optimera din hantering av kvitton och leverantörsfakturor i Visma eEkonomi, där tror och hoppas jag att ni kan hitta vilken typ av hantering som kan passa ert företag och arbetsätt.
Återkom gärna om ni har några andra funderingar kring detta.
Ha en fin kväll!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-10
15:51
Hej @weconnectnordic!
Självklart ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig via forumet. Lyckades du komma fram till mina kollegor på supporten och fick prata med någon eller hörde du bara ett talsvar när du ringde in?
Gällande din fundering:
Jag uppfattar dig som att du vill göra en installation av Visma Administration i ett nätverk med en server och flera klientinstallationer, stämmer det?
Vid fleranvändarinstallation ska programmet först installeras på servern och därefter på arbetsplatserna. Installationsfilen som du laddar ner från vår hemsida ska enbart användas för installation på servern, inte vid installation på arbetsplatserna.
När du installerar programmet på arbetsplatsen för första gången måste arbetsplatsinstallationen genomföras med hjälp av filerna som finns i mappen KlientSetup. Denna mapp skapas på servern i samband med serverinstallationen.
Skulle du behöva lite mer hjälp från vår sida med detta så tänker jag att vi bäst kan hjälpa dig via supporten. Om du fortfarande inte kan ringa in återkommer du här i tråden så ser vi självklart till att en kollega ringer upp dig.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-10
15:23
Hej @Johanz!
Precis som du skriver så tolkas ingen information när du mejlar fakturorna till adressen som finns i Visma Scanner-appen. Däremot tolkar programmet informationen när du fotar direkt i Scanner-appen eller drar in en fil under Inköp - BIldunderlag.
Om du vill att fakturorna ska tolkas av programmet så rekommenderar vi att du hör med dina leverantörer om de kan skicka e-fakturor till dig, då får du in leverantörsfakturorna under Inköp - Leverantörsfakturor - Utkast istället. Om det inte finns möjlighet för dig att ta emot e-fakturor från dina leverantörer så kan du aktivera tjänsten Ta emot e-post som Bildunderlag, vilket du aktiverar längst ner till vänster under Inköp - Bildunderlag. Här kan du läsa mer om att ta emot e-post som bildunderlag. Båda dessa lösningarna tänker jag kan underlätta ditt arbetsflöde framåt! 🙂
Återkom gärna i tråden om du har någon fundering.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2023-11-29
09:16
Hej @Jawa79! Kul att höra att du hittat till kassa- och bankhändelser, det är en funktion vi verkligen gillar 🙂
För att rensa listan behöver du bokföra bort de förväntade inbetalningarna så som min kollega My har beskrivit ovan. Följ hennes instruktioner så ska dessa försvinna ur listan och bli bortbokade.
Kan också tipsa om att skriva en liten minnesnotering i bokföringshändelsen där du hänvisar till den manuella verifikationen som du bokförde betalningen på tidigare, så att du enkelt kan hitta betalningen i framtiden om du skulle behöva.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Hoppas att du får en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-11-13
11:16
Hej @Svenfabian!
I eEkonomi Smart kan du skapa egna bokföringsförslag och även kopiera befintliga, dock kan du inte lägga in egna formler vilket du kan i eEkonomi Pro. Jag tänker att du inte behöver avmarkera Aktiv när du kopierar upp ett nytt bokföringsförslag.
När du kopierar ett befintligt men inte väljer att spara så finns inte ta bort-knappen, där räcker det med att du klickar på Avbryt för att det inte ska sparas. Om du har sparat kopian finns däremot en Ta bort-knapp när du klickar in dig på bokföringsförslaget du har kopierat:
Gällande ställa in Valt bankkonto så syns den texten specifikt bara när det är ett bokföringsförslag som finns som standard i programmet, men det går precis lika bra att lägga in 1930 när du gör dina egna bokföringsförslag.
Jag hoppas att jag kunde hjälpa dig med dina funderingar, återkom om du tycker att något känns oklart.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-11-13
11:03
Hej @Cricka!
I Visma eEkonomi kan du bara lägga in ingående balans manuellt på det första bokföringsåret, därefter är tanken att programmet ska hantera det per automatik. När du nu importerar 2022 så kommer det du la in manuellt att raderas eftersom det inte längre kommer att vara det första bokföringsåret, vilket är det som programmet varnar för. I det här läget så tänker jag alltså att du kan köra vidare, eftersom det du manuellt la in som ingående balans 2023 ska överensstämma med din utgående balans 2022.
Återkom gärna om du har någon fundering kring detta.
Ha det gott!
/Tinne
... Visa mer
2023-11-06
13:07
Tack för att du förtydligar, nu är jag med på vad som har hänt. Du har helt rätt i att det är Övrigt uttag du ska välja, inte Övrig insättning 🙂
Har du några följdfrågor eller funderingar så är du alltid välkommen att höra av dig antingen till mina duktiga kollegor på supporten eller här i forumet.
Ha det fint!
/Tinne
... Visa mer
2023-11-06
11:08
Hej @Dap123,
Bra att du uppmärksammar detta på en gång! Jag uppfattade det som att du hade fått in pengar av inkassobolaget, är det så att de har dragit 119,70kr?
Återkom om jag missuppfattade det så kikar jag självklart på det igen.
/Tinne
... Visa mer
2023-11-06
10:56
Hej @Dap123!
Tack för din fråga. Du är inne på helt rätt spår! Lägger in lösningen nedan för säkerhetsskull, men jag tycker att ditt lösningsförslag stämmer överens med hur det ska skötas i programmet.
Inne i Kassa- och bankhändelser väljer du Matcha - Inbetalning av kundfaktura och lägger in fakturans belopp i rutan Betalt belopp. Här kommer du se att du får en differens, som du också nämner ovan. Välj Ny bokföringshändelse - Övrig insättning och sedan Egen kontering och välj det konto du vill använda.
Om du gör enligt ovan blir fakturan bli registrerad som betald och du kommer även kunna kontera inkassoavgifterna.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-11-06
08:07
Hej @Kristina_R! Bra att du säger till. Kan du se bilderna nedan nu?
Alternativ 1:
Alternativ 2:
Återkoppla om du fortfarande inte ser så löser jag det på annat sätt 🙂
/Tinne
... Visa mer
2023-11-03
10:25
Hej @Kristina_R!
Här tänker jag att du kan lägga upp det på två olika sätt, visar hur jag lägger upp det i programmet nedan.
1. Om du inte vill fylla i Varav moms uppe i fältet kan du göra så här:
2. Om du vill använda Total och Varav moms uppe i fälten kan du göra så här:
Återkom gärna om det känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-11-03
09:25
Hej @Anton_11 och tack för att du återkopplar till oss.
Jag har bollat informationen som du fick av Danske Bank med mina kollegor, men vi kom fram till att vi i det här läget bäst hjälper dig per telefon då vi bland annat behöver gå igenom dina inställningar. Gör så att du tar kontakt med mina duktiga kollegor på supporten när du har möjlighet så fortsätter vi felsökningen därifrån. Idag fredag 3/11 stänger vi vid 12:30, men på måndag har vi öppet som vanligt 09:00-16:30.
Önskar dig en fin allahelgona!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-30
10:44
Hej @Magnus71!
I det här fallet behöver du göra en liten specialare.
Gå in under Bokföring - Verifikationer och lägg upp konto 2440 på verifikationen. Plocka därefter upp leverantörsfakturan som du ska registrera som betald och kontera verifikationen som du vill ha den. När du gör såhär får du det rätt i bokföringen, fakturan registreras som betald och försvinner från Obetalda leverantörsfakturor.
Återkom gärna om något känns oklart.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-30
10:02
Hej @Daniel Hellmark!
När du ändrar priset på en artikel förändras inte din försäljningsstatistik retroaktivt, utan du kommer att kunna se dina tidigare försäljningar med det gamla priset.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Ha det fint!
/Tinne
... Visa mer