2022-04-01
17:25
Hej Thomas10!
Tack för din idé och för att du tar dig tid att skriva in till oss med förbättringsförslag.
Från och med idag 1/4 flyttade vi idéhanteringen från forumet in till respektive produkt, vilket innebär att du nu kan lägga din idé till oss direkt inne i Visma Administration.
Lägg gärna din idé direkt i programmet så kommer den direkt in till vår utvecklingsavdelning. Vill du läsa mer om hur det nya upplägget för idéhanteringen ser ut kan jag varmt rekommendera vårt användartips Idéhantering i din produkt - upplägg & tillvägagångssätt.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-04-01
17:14
Hej Jonas!
I dagsläget så försvinner tyvärr tidigare kopplingar mot bildunderlagen vid omstart, men jag förstår att det blir ett frustrationsmoment och tar självklart med mig din feedback vidare. Om du inte fick med dig hjälpavsnittet Omstart av företag när du gjorde omstarten så länkar jag till det här, där du kan hitta information vad som händer vid omstart av företag.
Om du vill lämna önskemål på hur du vill att detta ska hanteras så kan du lämna feedback och önskemål direkt i produkterna. Du hittar all info om idéhantering i Idéhantering i din produkt - upplägg & tillvägagångssätt.
Jag önskar dig en fin helg.
/Tinne
... Visa mer
2022-04-01
16:19
Hej Madicken1!
Du arbetar smidigast med Zettle-transaktioner via Kassa- och bankhändelser. När du får betalt från Zettle till ditt bankkonto ska du matcha transaktionen mot försäljningstransaktionerna som bokförts i Visma eEkonomi Smart. Om du har en aktiv bankkoppling finns din bankhändelse redan i listan Bankhändelser på kontoutdraget. Om du saknar bankkoppling skapar du upp en manuell bankhändelse genom att välja Ny bankhändelse och lägg till det utbetalda beloppet från Zettle.
När du får in betalningen från Zettle så gör du enligt nedan:
1. Klicka på bankhändelsen och välj Matcha. 2. Välj bokföringshändelsen Övrig insättning och inkomsttyp Egen kontering. Du ska bokföra mot det bokföringskonto som programmet bokfört fordran från Zettle på, vilket blir 1580 i ditt fall. 3. Bokför betalningen.
Jag kan varmt rekommendera vårt hjälpavsnitt Registrera utbetalning från Zettle, där visar vi steg för steg hur du arbetar med Zettle. Filmen Arbeta med iZettle och Visma eEkonomi visar också hur arbetsgången ser ut från början till slut.
Jag tror att både hjälpavsnittet och filmen kan guida dig igenom hur du ska arbeta, men om du har några fler funderingar är du självklart välkommen att återkomma så häjlper vi dig! /Tinne
... Visa mer
2022-04-01
16:04
Hej Ankan75!
Det går i dagsläget endast att fylla i en ort och där räcker det med att välja en av dom orterna. Vad gäller datumen så är programmet anpassat för att kunna fylla i ett eget datum efter varje undertecknare. Se bild:
Jag hoppas att detta hjälpte dig med din fråga, annars är du självklart välkommen att återkomma så kikar vi vidare på det.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-04-01
15:59
Hej Tepe Konsult!
Flikar in här med lite info om SIE-filer, men om någon forumkompis vill dela med sig av sina erfarenheter om detta så är ni mer än välkomna att hoppa in i tråden!
Jag kikade lite på BokaDirekts hemsida men kunde inte hitta någon information om hur filerna ser ut, så det är lite svårt att helt svara på hur utfallet skulle bli. Men om du exempelvis tar ut en SIE-fil där själva betalningen redan är konterad, behöver du inte matcha något eftersom det redan finns i bokföringen.
Får du in den typen av SIE-fil som jag gav som exempel så är det manuella verifikationer och inget du kan matcha ihop med bankhändelserna.
Det är tyvärr inte helt lätt att svara på detta utan att veta hur integrationen mellan programvarorna ser ut, så om någon användare i forumet har använt sig av BokaDirekt så får ni gärna dela med er av era upplägg!
Återkom gärna om du får mer info om hur SIE-filerna ser ut så kan vi kika vidare på det.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-04-01
12:01
1Gilla
Hej Mia, tack för din återkoppling!
När du har en API-integration så hjälper vi till med frågor om din integration via API-supporten. I länken som min kollega Tinna hänvisade till ovan hittar du kontaktuppgifter dit under Vanliga frågor och svar.
Återkom gärna om något känns oklart eller om det dyker upp några andra funderingar!
Önskar dig en fin helg,
Tinne
... Visa mer
2022-04-01
10:38
Hej @BertL_ och @AnnicaL !
Vi har undersökt problemet ni berättar om, men lyckas inte återskapa detta i vår miljö. För att hjälpa er på bästa sätt skulle vi behöva koppla upp oss mot era program för att felsöka i miljön där problemet uppstår. Jag vill därför be er att ta kontakt med mina kunniga kollegor på supporten för vidare hjälp, hänvisa gärna till forumtråden.
Ni får väldigt gärna återkoppla här i tråden om hur det går så vi ser att ni har fått hjälp.
Önskar er båda en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-28
16:09
Hi Serina and thank you for your questions!
Since the fee comes from Zettle, the first step is to contact Zettle to confirm that there's no issues from Zettle's environment. If everything seems correct from there, our support team will be able to help you look into this. Please contact our support team for further troubleshooting.
I hope the above is useful to you.
Please feel free to contact us again if you have any further questions!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-28
08:55
Hej @jan_truedson!
Vi har bytt namn på Kundetiketter till Kundgrupper, så jag förstår att det inte var helt lätt att hitta funktionen.. 🙂 Du hittar Kundgrupper under Inställningar i menyn, när har du har skapat din kundgrupp kan du fakturera hela kundgruppen i en batch.
När du har lagt upp en ny kundfaktura klickar du upp rullisten där du väljer vilka kunder du ska fakturera. Bocka i Välj flera kunder i rullisten. Längst ner i listan ser du dina kundgrupper och kan välja den kundgrupp du vill fakturera.
Jag passar även på att skicka med våra hjälpavsnitt Skapa flera fakturor och Kundgrupper om du vill läsa mer om detta.
I bilden nedan ser du hur det ser ut hos mig:
Jag hoppas att detta hjälpte dig i dina funderingar. Om det uppstår fler frågor är du alltid välkommen att återkomma till oss i forumet.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-25
11:09
Hej Anette!
Den inställning du gjorde gör att du kan aktivera de momskonton som finns i kontoplanen, som exempelvis 2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%.
Det är inte möjligt att inaktivera de försäljningskonton som är standardposter i kontoplanen, däremot kan du välja att ta bort momskoden på försäljningskontona.
Om du vill att vi kikar på det så är du välkommen att kontakta mina kollegor på supporten som har möjlighet att koppla upp och titta tillsammans med dig i ditt program.
Önskar dig en fin fredag och trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-21
13:10
Hej Fredrik!
När det gäller bokföring av Förbrukningsmaterial så ska det bokföras mot konto 5400, dvs så som det är upplagt i Visma eEkonomi.
Om du vill bokföra mot något annat konto rekommenderar jag att göra som min kollega skrev ovan - skapa upp ett eget bokföringsförslag för Övrigt uttag och lägga upp det konto du önskar.
Varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-21
12:37
Hej Linnéa och varmt välkommen till Visma Spcs forum!
Precis så som du själv skriver så ska du göra en överföring från konto 3054 till 3911 för de fakturor som redan är betalda - Snyggt! Överföringen gör du genom att skapa en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer.
Om det dykar upp några fler funderingar är det bara att återkomma så hjälper vi dig.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-21
10:34
Hej @Fd medlem och @Fd medlem !
Precis som ni skriver så går det inte att ta bort momskontona eftersom de är knutna till artikelkonteringarna och försäljningskontona som standard.
Det ni däremot kan göra är att ställa in att ni inte redovisar moms under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter i fältet för Momsperiod. När ni har den inställningen går det att inaktivera samtliga momskonton i kontoplanen.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa er i era funderingar, annars är ni självklart välkomna att återkomma.
Önskar er en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-15
11:18
Hej SHtech23!
Jag skriver mitt svar på svenska, men vill du att jag skriver något på engelska istället så är det bara att säga till.
Vi skulle behöva lite mer information av dig för att hjälpa dig på bästa sätt. Har du skapat din faktura med omvänd skattskyldighet, dvs. Har du markerat inne på din kund att de ska faktureras med omvänd skattskyldighet?
I vårt hjälpavsnitt Inställningar för att fakturera med omvänd skattskyldighet kan du se hur du gör inställningarna för att fakturera med omvänd skattskyldighet.
Att fakturan bokförs på konto 3048 beror på vilken artikelkontering som du har använt på artiklarna i fakturan.
Har du ex. valt Varor 25% moms på en artikelkontering så kan du se vilket konto som kommer påverkas av omvänd skattskyldighet. Artikelkonteringen hittar du under Inställningar - Artikelkonteringar - Markera artikelkonteringen det gäller - Välj redigera.
Vill du använda dig av ett annat konto för just omvänd skattskyldighet kan du skapa en ny artikelkontering och styra den till önskat konto.
På kundfakturan som du redan har bokfört så får du göra en manuell ombokning enligt nedan om du vill föra över beloppet på konto 3300: 3048 - Debet 3300 - Kredit
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig i din fråga, återkom gärna om något känns oklart eller om det dyker upp några andra funderingar.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-14
09:29
Hej Mikael!
Vi skulle behöva kika tillsammans med dig i ditt program för att kunna tyda exakt vad som kan ha blivit fel vid momsberäkningen. Hör gärna av dig till våra duktiga kollegor på supporten så ska vi hjälpa dig i fortsatt felsökning i den kanalen istället.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-14
08:12
Hej igen SHtech23, hoppas att du har haft en fin helg.
Instruktionerna ovan fungerar också med kontantmetoden, du går tillväga på samma sätt.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-11
15:42
Hej Sofie_17!
När det blir en skuld så beror det på att slutlönen inte har betalats ut månaden efter den månad som den anställde slutat. Anledningen till varför vi rekommenderar att göra så är för att alla avvikelser och händelser ska kunna justeras och betalas ut på slutlönen.
Jag förstår ditt fall som att det inte har beräknats någon avgift på den återbetalda skulden i februari i bokföringen, men att du har rättat detta i deklarationen. Du kan manuellt korrigera det mot konto 2731 - Avräkning lagstadgade sociala avgifter och 7510 - Arbetsgivaravgifter 31,42%.
Jag hoppas att detta hjälpte dig i dina funderingar. Dyker det upp några frågor längs vägen är du självklart välkommen att återkomma till forumet eller till mina grymma kollegor på supporten.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-11
12:08
Hej ZwedenAdvies!
När du lägger upp en ny artikel som ska användas för OSS så behöver du markera kryssrutan Tillämpa regler för One Stop Shop (OSS) inne på artikeln.
Följande konton används för OSS-transaktioner:
- 2619 - Utgående moms på försäljning inom EU, OSS
- 3109 - Försäljning varor till annat EU-land, OSS
- 3309 - Försäljning tjänster till annat EU-land, OSS
Gällande din fråga om du ska koppla till konto vid Momspliktig EU så behöver du ange ett försäljningskonto på artikelkonteringen.
Du anger det konto som momspliktig försäljning inom EU ska bokföras mot. Försäljning inom EU blir momspliktig om kunden saknar VAT-nummer. Detta konto ska kopplas mot momskod 05. Om du inte har behov av att använda olika försäljningskonton för försäljning inom Sverige respektive inom EU kan du här ange samma försäljningskonto som du angett i fältet Momspliktig.
Jag passar på att skicka med hjälpavsnitten Lägg till ny artikelkontering och Aktivera inställningar för OSS som innehåller matnyttig information om både artikelkontering och hur du arbetar med OSS i Visma eEkonomi.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-11
11:49
Hej Marta Din Ekonomi!
Jag ber om ursäkt för att svaret på din fråga har dröjt, jag har bollat din fråga med mina kollegor.
När det gäller bokföring av kvitton så klassas det som ett direktköp och ska bokföras på samma datum som du ser det i banken, vilket är bokföringsdatumet. Bankkopplingen i Visma eEkonomi plockar upp bokföringsdatumet för händelsen från banken. Även fast du har faktureringsmetoden så ska du bokföra detta på bokföringsdatumet och inte transaktionsdatumet.
Jag förstår hur du tänker och att du vill bokföra det på transaktionsdatumet, så jag ska göra mitt bästa för att förklara bokföringsdatum och transaktionsdatum;
Om du exempelvis gör ett köp på en röd dag kommer transaktionsdatumet att vara den röda dagen eftersom att det var då du initierade betalningen. Själva bokföringsdatumet blir i det här exemplet nästkommande bankdag eftersom att det är då pengarna faktiskt dras.
Jag hoppas att detta hjälpte dig i din fråga, annars är du självklart välkommen att återkomma så hjälper vi dig.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-09
13:02
Hej Elvira2!
Lönemodulen i Visma eEkonomi har inte stöd för detta, utan måste hanteras manuellt eftersom det inte finns någon löneart för utdelning i lönemodulen.
I tråden Få in utdelning på kontrolluppgift i AB har vi beskrivit hur hanterar detta manuellt. Nedan har jag skrivit en kort sammanfattning, men gå gärna in och läs i tråden för att se vad min kollega har skrivit om detta tidigare.
Du använder lönearten Tillägg före skatt, tabellskatt för själva aktieutdelningen, där du förslagsvis kan komplettera med att lägga till en textrad och hänvisa till att det avser aktieutdelning. För att lönebeskedet ska få korrekt skatt så använder du lönearten Extra skatt. Vill du minska skatten kan du använda Extra skatt och i belopprutan fyller du i ex. +5000 för att minska skatten på lönebeskedet med 5000kr. Om du inte fyller i plustecknet kommer programmet alltså skatta ytterliggare 5000kr, vilket blir fel.
Återkom gärna om det dyker upp några funderingar och varmt välkommen tillbaka till forumet.
/Tinne
... Visa mer
2022-03-09
10:55
Hej Kajsa!
Under Arkiv - Utskriftcentral - rapport Avskrivning enligt plan per konto tror jag att du hittar den rapport du söker.
Här ser du det uppdelat per tillgångskonto och en summa per konto samt en totalsumma längst ner.
Det går även att göra urval på rapporten på vilka avskriningstyper du vill få med. Detta gör du på tratten i kolumnen urval.
Återkom gärna om det dyker upp några andra funderingar.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-09
10:44
Hej MariaA!
Du har tänkt helt rätt.
Du ångrar momsrapporten, därefter tar du bort momskoderna och skapar upp en ny. Sen kan du lägga på momskoden på kontot.
Återkom gärna om du har fler frågor eller funderingar.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-09
10:27
Hej Carina och tack för en icke-rörig fråga. 🙂
I det här fallet kan du göra på två olika sätt.
Om du väljer att låta avvikelsen vara släpande och komma med på nästkommande lön, innebär det att den anställde skulle få full lön utbetald i mars och då kommer avvikelsen för föräldraledighet med i april. När den anställde kommer tillbaka till arbetet får personen inte lön utbetalt första månaden som hen jobbar. Det andra alternativet är att du lägger in avvikelsen varje månad på innevarande lön. Då innebär det att den anställde får utbetald lön när den hen kommer tillbaka till jobbet.
Något som kan vara bra att tänka på här är att lägga in föräldraledigheten i programmet. Det är viktigt för att semesterersättning osv. ska bli rätt uträknat, men det tror jag att du har koll på.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med din fråga. Återkom gärna om något känns oklart eller om det dyker upp några andra funderingar.
Önskar dig en fortsatt fin onsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-07
16:31
Hej Jacky_!
Vi har felsökt i detta men skulle behöva kika tillsammans med dig i ditt program för att kunna tyda exakt vad som kan ha blivit fel när du tar bort momskoden. Jag vill därför be dig att du tar kontakt med mina kunniga kollegor på supporten så hjälper vi dig vidare i den kanalen.
Önskar dig en fortsatt fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-07
13:05
Hej Harry_!
I dagsläget går det inte att ge revisorn läsbehörighet, men jag har fått information om att det har lagts som förslag till våra produktspecialister.
Vill du hålla koll på nyheter och uppdateringar i produkterna så kan jag varmt rekommendera att prenumerera på nyhetsfliken, då får du ett mejl varje gång vi publicerar något nytt.
Varmt välkommen tillbaka till forumet.
/Tinne
... Visa mer
2022-03-07
12:25
Hej Nescafé!
Jag har felsökt i detta tillsammans med mina kollegor och har landat i att vi skulle behöva koppla upp oss mot dig för att kunna hjälpa dig på bästa sätt.
Hör gärna av dig till våra duktiga kollegor på supporten så ska vi hjälpa dig med fortsatt felsökning i den kanalen.
Önskar dig en fin eftermiddag.
/Tinne
... Visa mer
2022-03-07
10:52
Hej Ejbokföringsguru!
Vi har tyvärr ingen möjlighet att gå igenom din bokföring för att se var felet ligger. Av bilden att döma ser det ut som att du inte har skrivit in din F-skatt, vilket möjligtvis skulle kunna påverka beloppet beroende på om du har betalt in någon under året eller inte. Kanske är det detta som felar?
Vi rekommenderar alltid att ta hjälp från en redovisningskonsult för att avgöra om det är korrekt bokfört för att följa praxis i god bokföringssed.
Vill du få hjälp att hitta en redovisningskonsult som har kunskap inom Visma Spcs produkter kan jag varmt rekommendera att använda vår söksida Hitta återförsäljare, där du kan filtrera på kompetens, ort och produkt.
Jag hoppas att detta kunde ge dig lite vägledning i hur du ska gå tillväga i din felsökning.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-07
08:16
Hej Sampletekk1!
Det finns olika tillvägagångssätt för att sälja en anläggningstillgång beroende på om du har kontant- eller faktureringsmetoden.
I vårt hjälpavsnitt Bokföra försäljning av anläggningstillgång går vi igenom de olika arbetssätten, jag tror att du kommer att hitta svaret på din fråga där.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-04
14:14
Hej Tina__43!
Beroende på vad ni har för behov och hur avancerat tidssystem ni vill ha så tror jag att antingen Tid ( Tid & Projektplanering eller Anställd kan passa er.
Båda programmen finns som appar och går att använda med Visma Lön.
Tid/Tid & Projektplanering är ett lite större tidssystem med projektredovisning där du har möjlighet att överföra tidsregistreringarna till löneprogrammet.
Om det låter intressant kan du läsa mer om Tid/Tid & Projektplanering där du även kan boka in dig för en demo. Du kan även kontakta vår duktiga support om demon om du önskar.
Jag vill även rekommendera Anställd, där kan anställda registrera sina tider, se övertid, frånvaro och semester samt komma åt sina lönespecifikationer.
Vi hjälper dig mer gärna om det dyker upp några frågor kring systemen. Vill du komma i direktkontakt med en säljare hittar du kontaktuppgifterna här.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-04
14:03
Hej Tina__43!
Jag förstår det som att avdraget du lägger in blir ett belopp som istället betalas ut till kunden, stämmer det?
Filen du tar ut från tidssystemet är det som styr hur det ser ut på lönekörningen i Visma Lön. Du behöver i första hand kontakta er integrationspartner, då de kan hjälpa er att ställa in rätt inställningar i tidsredovisningsprogrammet. Det du kan göra inne i löneprogrammet är att kontrollera om tidskoderna stämmer överens med det som finns i ert tidsredovisningsprogram. Tidkoderna finns under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Integrationer.
För att sammanfatta så är det alltså er integrationspartner som du ska vända dig till här. Åtgärderna behöver justeras i tidssystemet, vilket beror på att informationen som finns där där påverkar utfallet i Visma Lön.
Jag hoppas att detta kunde ge dig lite mer vägledning över hur du ska gå tillväga.
Om något känns oklart eller om du har andra funderingar är du självklart välkommen att återkomma.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-04
10:21
Hej Valeria_unjo!
För att säkerställa att momsen blir rätt hanterad rekommenderar jag dig att först kontakta Skatteverket och fråga hur de tycker att du ska göra med momsen.
I Visma Administration finns det en funktion som heter Periodisera vilande moms som jag tänker att du kan använda dig av. Jag skickar med hjälpavsnittet Skapa periodisering som jag tror kan ge dig bra vägledning i hur du gör med vilande moms i programmet.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har andra funderingar.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-03
10:13
Hej Soul7yes!
Om du har gjort så som min kollega Tinna beskrev ovan så ska du sedan kunna gå in under Ej bokförda händelser på kassakontot och därefter radera den genom att klicka på soptunnan till höger om kassahändelsen.
Därefter skapar du upp en ny bankhändelse under Företagskontot.
Däremot är jag inte helt med på det du nämner om e-faktura eller varför den automatiskt blev upplagd på ditt kassakonto. Här tror jag att vi behöver se hur det ser ut i ditt program och hur du har arbetat. Jag tänker att du skulle få bäst hjälp från vår duktiga support, då de har möjlighet att koppla upp sig mot din dator.
Om du har möjlighet så slå gärna en signal eller chatta till mina duktiga kollegor på supporten så får de kika vidare på detta.
Varmt välkommen tillbaka till oss i forumet.
Önskar dig en fortsatt fin torsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-02
17:52
God kväll Nescafé!
Det är inte möjligt att ta bort en anläggningstillgång som har någon typ av historik, men om du har valt att sälja anläggningstillgången så försvinner den ur listan och syns om man väljer "Visa även sålda eller utrangerade poster".
Gällande dina funderingar kring försäljningen av anläggningstillgångar kan jag varmt rekommendera vårt hjälpavsnitt Bokföra försäljning av anläggningstillgång där vi visar steg för steg hur du går tillväga.
Om något känns oklart eller om du har några andra funderingar är du varmt välkommen att återkomma till forumet.
/Tinne
... Visa mer
2022-03-02
15:34
Hej Charlotte8!
Om det finns anställda som inte har ett schema och därmed ingen arbetstid inlagd är det inte möjligt att i efterhand lägga in en sjukfrånvaro, då man först behöver ändra arbetstiden. I det här scenariot behöver du lägga in frånvaron på nästa period och skriva en kommentar om att frånvaron gäller datum för den tidigare perioden.
Jag hoppas att detta hjälpte dig i din fråfa. Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.
Önskar dig en fortsatt fin onsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-28
11:20
Hej Holger!
Det är inte helt lätt att avgöra varför noteringarna är borta i det här fallet.
Det bör vara möjligt att följa om man har klarmarkerat i händelseloggen, men på grund av att det är så pass långt bak i tiden är det inte säkert att det går att spåra då de inte sparas hur länge som helst.
Vi har inte lyckats återskapa ditt scenario i vår miljö och detta är just nu inget känt fel hos oss. Om du fortfarande kan återskapa detta hos dig så rekommenderar jag att du kontaktar vår support så att de får koppla upp sig och se detta direkt i din miljö.
Om du har några andra funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss här i forumet.
Önskar dig en fin vecka!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-28
10:47
Hej Andrea3!
Jag uppfattar din fråga som att ni vill redovisa dansk moms som om företaget vore danskt, stämmer det?
Det är tyvärr inte möjligt för programmet Visma eEkonomi att hantera företag som redovisar dansk moms, utan kan i dagsläge endast hantera svenska bolag med svenska organisationsnummer och med svensk moms.
Har du några följdfrågor eller funderingar så är du alltid välkommen att höra av dig antingen till mina duktiga kollegor på supporten eller här i forumet.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-28
10:47
Hej Erik!
Skönt att du fick ordning på det och tack för att du återkopplade till oss.
Ha en fin vecka
Tinne
... Visa mer
2022-02-28
10:36
Hej Oliwia66!
Om du redan har skickat in momsredovisningen behöver du först höra med Skatteverket om du ska skicka in en korrigering av momsredovisningen eller om du istället ska lägga till momsen du glömde på nästa momsredovisning.
Om Skatteverket vill att du rättar momsredovisningen eller om du ännu inte skickat in momsredovisningen rättar du den enligt instruktionerna nedan:
Gå till Bokföring - Momsredovisning.
Välj momsredovisningen du vill korrigera och välj Åtgärder - Ångra.
Skapa upp en kreditfaktura mot den faktura som blivit fel och registrera den som utbetald.
Skapa upp en ny faktura med rätt moms.
Skapa en ny momsredovisning med den ingående moms du glömde lägga till.
Skicka in den nya filen till Skatteverket.
Om Skatteverket tycker att det räcker att lägga till den ingående momsen på nästa momsredovisning behöver du bara bokföra den glömda momsen i nästa period så kommer den att följa med på nästkommande momsredovisning.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har andra funderingar.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-28
09:19
Hej Therese3!
I Visma Skatt & Bokslut Pro tar du ut en SIE4-fil under Underhåll - Inställningar - Exportera data. Därefter väljer du räkenskapsår som du vill exportera - Välj Exportera SIE4-fil.
I vårt skrivna hjälpavsnitt Inställningar visar vi steg för steg på hur du går tillväga och hjälpavsnittet, jag skickar med det om det är så att du vill läsa mer.
Om något känns oklart eller om du har några andra funderingar är du varmt välkommen tillbaka till forumet.
Önskar dig en fortsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-25
13:33
Hej EvaMaria!
När man tar bort bankgironumret i företagsinställningarna så försvinner det från fakturautskrifterna, då informationen där baseras på vad som står i företagsinställningarna. För att visa bankgirot på fakturautskriften behöver du göra en malländring.
Om du vill veta mer om malländringen så är du varmt välkommen att kontakta vår support som kan hänvisa dig rätt.
Jag hoppas att detta hjälpte dig i din fråga.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-25
08:24
Hej Linda_21!
Du kan lägga upp en egen period under Redigera avtal - OB-regler. Klicka på plustecknet längst ner till höger i listan och därefter på pennan för att lägga till en period. Välj Skapa ny för att lägga upp en egen period. Dock behöver du, som jag skrev ovan, skapa upp en OB-regel för respektive dag för att få det utfall du beskrev i ditt inlägg.
Återkom gärna om du har fler frågor!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-25
08:10
Hej Greta_!
Tiden för inläsning av underlagen bör inte vara så lång. Har de lästs in idag?
Om du inte har fått in underlagen så tycker jag att du ska ta kontakt med vår support så att vi får felsöka i ditt program för att se vad som kan ha hänt vid inläsningen.
Återkom gärna i tråden när du fått hjälp så vi ser att det har löst sig för dig.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-24
18:43
1Gilla
Hej! Det verkar som att ni tillsammans har löst problemet, men jag vill flika och förklara att detta inte är någon bugg i programmet utan beror på hur det tidigare har bokförts.
Det huvudsakliga problemet i ditt scenario som jag ser det är att du får en för hög slutskatt för år 2020 som du ska boka bort under 2021 för att få rätt utfall för årets deklaration. Verifikationen “Korrigering av konto 8910” verkar vara en manuell verifikation som du själv har skapat för att korrigera kontot och har inget med själva tillvalsmodulen Deklaration/Årsredovisning att göra.
Önskar er båda en fin kväll!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-24
15:27
Hej Cechoi!
Jag uppfattar det som att artiklarna är utlevererade på ordrar som sedan är fakturerade?
Beroende lite på hur det ser ut i ditt program så har jag hittat två lösningar för dig:
Om du ska ändra leveransdatum på artiklarna gör du detta direkt på ordern. Eftersom att fakturan är skapad behöver du först makulera den(om den inte är journalförd) och därefter ändra lagerbokföringsdatum.
Ett annat alternativ är att artiklarna får komma med på januaris lagerförändringsjournal. Felmeddelandet du får är endast en varning som du kan komma förbi.
Om något känns oklart eller om du har några andra funderingar är du varmt välkommen tillbaka till oss i forumet.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-24
13:53
1Gilla
Hej Madeleinee!
Du kan själv lägga till de konton du vill använda på den ingående balansen. Om du inte hittar de konton du vill använda i listan så kan du själv aktivera dessa. Detta gör du genom Inställningar - Räkenskapsår och IB - Redigera räkenskapsår - välj Aktivera konto. Därefter kan du lägga in ingående balans för det specifika kontot som aktiverats.
Om kontot skulle saknas när du försöker aktivera det behöver det läggas upp för det räkenskapsår du önskar lägga in ingående balans på. Detta gör du via Inställningar- Kontoplan- Välj rätt räkenskapsår och klicka på Nytt konto. Efter att kontot är skapat kan du hitta det under Inställningar- Räkenskapsår och IB- Redigera räkenskapsåret - välj Aktivera konto.
Återkom gärna något känns oklart eller om du har några fler funderingar!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-24
10:15
Hej Aeromax!
Om du vill ångra en betalning på en faktura går du in på Kassa- och bankhändelser, leta upp bankhändelsen som är felaktigt registrerad och välj sedan Ångra matchning.
Jag kan varmt rekommendera vårt hjälpavsnitt Ångra matchad bankhändelse där vi visar steg för steg hur du gör för att ångra en matchning.
Om något känns oklart eller om du har några andra funderingar är du varmt välkommen att återkomma till forumet.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-24
09:22
Hej Svenssons-stensprackning!
Frågor av den här karaktären är svåra att lösa via forumet, så för att reda ut vad som har hänt med fakturorna så ser jag att du behöver en supportkontakt.
Programmet kan själv inte skapa upp fakturor, däremot skapas det automatiskt upp en kreditfaktura och en kvittningsverifikation när du väljer alternativet Ångra faktura.
Supporten har ingen möjlighet att hjälpa till med bokföringsrelaterade frågor, däremot kan de hjälpa dig att nollställa fakturorna som har blivit fel.
Vi rekommenderar inte att göra ändringar i låsta perioder utan att dubbelkolla med Skatteverket först.
Du är välkommen att kontakta mina kollegor på supporten så får ni felsöka tillsammans.
/Tinne
... Visa mer
2022-02-23
14:25
Hej Linda_21 och tack för din fråga!
För att få samma OB måndag-torsdag lägger du upp en rad för respektive dag och väljer samma OB-regel för dagarna.
Här nedan ser du ett exempel på hur det kan se ut:
Jag hoppas att detta hjälpte dig i din fråga. Om något känns oklart eller om du har andra funderingar är du alltid välkommen att återkomma till oss i forumet.
/Tinne
... Visa mer
2022-02-22
08:26
Hej SHtech23!
Du kan matcha flera delbetalningar mot samma faktura genom att lägga upp dem som bankhändelser under Kassa- och bankhändelser - Ny bankhändelse. Du skapar upp varje delbetalning som en enskild bankhändelse på det datum som inbetalningen kommer in och matchar sedan mot fakturan.
Jag passar på att skicka med vårt hjälpavsnitt Matcha inbetalningar manuellt om du vill läsa mer om hur du matchar bankhändelser manuellt.
Om något känns oklart eller om du har några andra funderingar är du alltid varmt välkommen tillbaka till forumet.
/Tinne
... Visa mer
2022-02-21
17:39
Hej Carina5!
Systemet gör en summering av dagen och kan i dagsläget inte skilja start- och sluttid. Utifrån informationen ovan så misstänker jag att du använder dig av tidssaldo? När man använder tidssaldo så omvandlas summeringen till antingen komp om det är plustid, eller timavdrag om det är minustid när det synkas över till löneprogrammet.
Om du vill så kan jag ta din fråga vidare till teamet och göra om den till en idé?
Varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-21
17:38
Hej Emfraden!
Vi har inga kända fel i bilagan eller buggar i bilagan som vi har dokumenterat, utveckla gärna vad det är ni upplever är fel och återkom i tråden (med så detaljerat exempel som möjligt).
Allmänt så fungerar bilagan så att du fyller i inbetald preliminärskatt per månad och det är släpande registrering, dvs inbetalning som är gjort i maj avser april.
Återkom gärna med mer info så ska vi kika vidare på det!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-21
17:36
1Gilla
Hej Sabor_1!
Jag försökte återskapa ditt scenario hos mig och gjorde enligt följande:
Jag skapade en lönekörning med löneart 3340 och låste den, sedan skapade jag en ny lönekörning och korrigerade löneart 3340 och det fungerade, däremot så måste man skriva + innan beloppet.
När jag testade att inte skriva ett + innan beloppet så fick jag ett felmeddelande.
Om du gör så som jag beskrev ovan så bör det fungera för dig.
Återkom om något känns oklart eller om du har andra funderingar.
Önskar dig en fin kväll!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-18
15:20
Hej ThereseTack!
Vi hade tidigare i veckan ett fel i programmet där moms inte lades på fakturor till privatpersoner till Danmark. Felet är nu åtgärdat, men du behöver ångra fakturan och skapa om den på nytt för att det ska slå igenom.
Återkom gärna om du stöter på problemet igen eller om du har några andra funderingar.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-18
08:38
Hej Sampletekk!
Du kan göra precis så som @Roffakab säger, men jag vill även föreslå en annan lösning som du kan använda om du inte vill bokföra det manuellt.
Nu har vi en funktion i Visma eEkonomi som gör att även om du har registrerat betalningen direkt via fakturan så läggs den per automatik in som en bankhändelse under Kassa- och bankhändelser. Där har du möjlighet att ändra datum och belopp på inbetalningen genom att klicka på Ångra matchning - Ändra bankhändelse.
Varmt välkommen tillbaka till forumet.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-14
17:00
Hej Stolta bonden!
Jag ber om ursäkt att svaret har dröjt, vi har behövt bollat din fråga internt och jag har nu mer besked om detta.
Jag förstår dina funderingar kring hantering av underlagen, och som vi skriver ovan så innehåller SIE4-filer endast bokföringsdata.
Om det uppstår fall där myndigheter begär att få ut underlag så kan du söka upp verifikaten i programmet och spara ner dem som PDF-filer som du sedan kan skicka in. I dagsläget finns det ingen funktion för det, men om det skulle uppstå ett scenario där myndigheter vill ha ut fler filer så kan du kontakta supporten för vidare hjälp. Då går det bra att hänvisa till den här tråden.
Varmt välkommen tillbaka till forumet.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-14
12:18
Hej Matsmanmontage och tack för din fråga!
I hjälpavsnittet Föra över leverantörsfaktura från ekonomiprogrammet så visar vi steg för steg hur du flyttar över fakturor till Visma Tid Smart.
Om något känns oklart eller om du har andra funderingar är du alltid välkommen att återkomma till oss i forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-14
12:16
Hej John_L!
Det stämmer att periodiserade fakturor inte visas i försäljningsstatistiken. Detta är ingen bugg, utan beror på att periodiseringar inte är kopplade till en specifik kund, som du själv uppmärksammade.
Önskar dig en trevlig dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-14
12:11
Hej Lena!
I Visma Administration finns det i dagsläget ingen funktion för att slå ihop bolag.
Däremot finns det ett manuellt arbetssätt och via supporten kan du få hjälp med att sammanfoga dina register.
Först behöver ni besluta om vilket av företagens säkerhetskopia du vill fortsätta arbeta i. Därefter kan du få hjälp av vårt duktiga support att slå samman dina register. Du kan sammanfoga register för kunder, leverantörer och artiklar från det gamla företaget och in i det nya sammanslagna bolaget. Det går däremot inte att flytta register för kund- och leverantörsfakturor. Bokföringen flyttar du över med hjälp av en SIE-fil.
Om det finns integration i något av företagen till andra program behöver du också bestämma vilken av integrationerna som du vill fortsätta arbeta med.
Jag hoppas att informationen jag gett dig ovan kan hjälpa. Om du har möjlighet så slå gärna en signal till mina duktiga kollegor på supporten så visar de gärna dig hur du skulle kunna arbeta och kan även hjälpa till att sammanfoga dina register.
Önskar dig en fortsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-14
11:10
Hej Louise, hoppas att du har haft en fin helg!
Jag gissar på att kunden har valt Företagskonto som valt utbetalningskonto för lönerna. Företagskontot som ursprungligen finns i Spiris är kopplat till konto 1930, vilket är anledningen till att utbetalningen blir bokgörd på det kontot. Du kan skapa upp egna företagskonton under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Det går dock inte att koppla till konto 2910 då företagskontot måste vara kopplat till ett 19-konto.
Du får själv via manuella verifikationer fördela beloppen mellan de olika kontona om du vill använda konto 2910.
Om något känns oklart eller om du har några andra funderingar är du varmt välkommen tillbaka till forumet. /Tinne
... Visa mer
2022-02-14
10:45
Hej Lojsan!
Utifrån det du skriver så är det svårt att se hur du har bokfört verifikationerna eller hur det ska vara, vilket gör att det blir svårt att hjälpa dig via forumet och visa hur du ska göra för att få det rätt.
Supporten kan visa dig hur du vänder verifikationerna, däremot måste du själv veta hur du ska kontera det för att få det rätt.
Du kan återkomma till oss om du behöver hjälp med vilka konton du ska använda, men eftersom att vi inte kan se vilka steg du har tagit så rekommenderar jag att du börjar med att vända dig till supporten så att de får visa dig hur du gör för att vända verifikationerna.
Återkom gärna om du har fler funderingar!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-14
08:49
Hej Urban56!
Det var tråkigt att höra att du fått corona. Jag hoppas att du tillfrisknar snart och att svaren du fått av våra grymma champions kan hjälpa dig när du är tillbaka på banan igen.
Krya på dig!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-14
08:41
Godmorgon Haddock11!
Jag ser att du fått en annan meny än jag fick. Får du andra alternativ om du klickar på de tre prickarna precis ovanför ditt inlägg?
Återkom om du inte får det att fungera så kikar jag vidare på det.
/Tinne
... Visa mer
2022-02-11
14:28
Hej Haddock11!
Så bra att du hittade lösningen!
Om du vill ta bort din tråd klickar du på de blå prickarna uppe till höger om ditt inlägg - Välj Radera Ämne.
Varmt välkommen tillbaka till forumet.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-11
13:14
Hej Anne-Lie3!
Utifrån informationen du har angett så är jag inte helt med på hur du har gått tillväga i programmet.
Du skriver att du har kvittat fakturorna mot varandra och därefter journalfört dem, vilket jag tolkar som att du redan har krediterat fakturan. När du skapar en kreditfaktura så är det inte samma sak som att makulera den. Kreditfakturor skapas utifrån ursprungsfakturan, som är kopplad till ordern. Detta gör att du inte skapa en ny faktura från ordern eftersom att ursprungsfakturan finns kvar. Om du har skrivit ut en fakturajournal så kan du inte göra ändringar i fakturan och markera den som makulerad.
Har du skapat en kreditfaktura så kan du alltså inte använda samma order, utan behöver skapa en ny.
Om du har skapat en faktura från en order och inte skickat den till din kund eller journalfört den så kan du bocka i rutan Makulerad inne på fakturan. Då kan du gå tillbaka och använda samma order.
Som jag skrev ovan så är jag inte säker på att jag har uppfattat dig rätt, så för att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt så rekommenderar jag att du tar kontakt med mina duktiga kollegor på supporten, så att du kan visa hur du har gjort.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-11
12:44
Hej Louise!
Hanteringen av löneutbetalningarna beror på om du har Lön fristående eller i Spiris tillsammans med Bokföring & Fakturering, samt om du har bankkoppling eller inte. Jag ska försöka förklara respektive scenario och hur du bäst gör nedan.
Om du har Lön ensamt blir det alltid kontot som är kopplat till valt utbetalningskonto under Inställningar - Kassa och Bankkonton som det bokförs mot. Du ser vilket utbetalningskonto du har valt under Inställningar - Löneinställningar - Utbetalningssätt.
Om du har Bokföring & Fakturering tillsammans med Lön och inte har bankkoppling så bokförs lönen automatiskt på konto 1930. Om du bokför allt på konto 1930 kan du sedan fördela beloppen mellan de olika bankkontona via manuella verifikationer.
Har du bankkoppling blir lönen automatiskt bokförd mot konto 2910. Då gör du precis som du skrev ovan och konterar beloppen från de olika bankkontona mot 2910.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har andra funderingar.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-11
11:29
Hej Hyacinth!
Bra jobbat av dig att du själv hittade problemet och lyckades åtgärda det. Som du upptäckte går det bra att göra som @CarinaEsp skrev eller via genvägen du hittade.
Varmt välkommen tillbaka till forumet.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-07
15:02
Hej!
Ingående balans uppdateras automatiskt i Visma eEkonomi efter ditt första räkenskapsår, så det är ingenting du behöver flytta till det nya året.
Har du skapat ett räkenskapsår bakåt i tiden efter att ha arbetat i 2020 och 2021? Har du gjort det kommer IB från det första året gälla och då kan det se tokigt ut.
Om du inte kunde hitta något fel när du tog ut kontoanalysen på 1630 föreslår jag att du kontaktar vår support så att vi får koppla upp oss och titta på det i realtid.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-07
11:58
Hej Simon!
Eftersom att 2021 är det första året så är det inget du behöver göra. Det gör du först i bokslutet för 2022.
Varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-07
11:56
Hej Linda!
När du bockar i att en anställd har slutat i Visma Lön så försvinner all information från den anställdas konto i Visma Min Lön/Lön Anställd.
Vill du att de ska ha tillång till tjänsten längre så kan du vänta med att bocka i rutan och meddela den anställde hur lång tid kontot finns kvar.
Om något känns oklart eller om du har några andra funderingar är du varmt välkommen tillbaka till forumet.
/Tinne
... Visa mer
2022-02-07
10:01
Hej Simon!
Du får varningen för att programmet läser av de uppgifter som finns för år 2021. På grund av att betalningarna är bokförda i 2022 tror programmet att du har obetalda fakturor år 2021, så du behöver inte ågärda någonting så länge du vet att allt stämmer.
Jag passar på att skicka med en länk till vår Checklista för årsavstämning om du vill läsa mer.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-04
13:48
1Gilla
Härligt @Urban56!
Du får mer än gärna skicka en uppdatering på hur du tycker att det fungerar framöver - jag tror att det skulle vara uppskattat av våra andra användare som söker inspiration!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-04
13:39
Hej Mia!
Jag skulle tro att din bilaga är för stor för programmet då det inte går att lägga in bilagor större än 10 mb.
Om din bilaga är mindre än 10mb får du gärna återkomma här i tråden eller kontakta vår support så ska vi självklart undersöka det närmre.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-04
13:01
Hej Nettan13!
Det finns några olika faktorer som kan påverka snabbheten
Hur ser er miljö ut? Om ni arbetar i nätverk, fjärruppkoppling, VPN eller något liknande kan det ha en inverkan på hastigheten i programmet. Om ni jobbar i nätverk så rekommenderar vi att sitta direkt på serverdatorn för att få snabbare utskrifter.
Jag håller även med min kollega ovan, det kan också vara en bra idé att kontakta supporten och be dem kika på det.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-04
09:28
Hej Numbers_and_Friends!
När du skrev in tidigare i veckan hade vi ännu inte konstaterat detta som ett fel, så det var väldigt bra att du skrev in och meddelade. Igår fick vi information om att det uppstått problem för en del kunder att mejla in bildunderlag till Visma Scanner. Det finns nu en tråd om detta under Kända fel som uppdateras löpande.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-04
09:17
1Gilla
Hej Urban56!
Du behöver inte skapa en resultatenhet för den övriga verksamheten om du inte vill. Precis som du skriver så låter du bara bli att markera något på de affärshändelser som inte ska registreras på resultatenheten.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-03
18:11
Hej!
Detta är något du gör manuellt, det skapas ingen sådan verifikation vid låsning av årsredovisningen.
Önskar dig en fin kväll!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-03
09:57
Hej Urban56!
Det är svårt att avgöra vilket alternativ som blir mest lätthanterligt för dig, så jag ska försöka förklara de olika funktionerna och hur de är tänka att användas. Förhoppningsvis kan det ge dig vägledning i vad som passar dig och din verksamhet bäst.
Resultatenheter/kostnadsbärare:
I Visma eEkonomi Smart kan du använda dig av Resultatenheter och Kostnadsbärare. En resultatenhet används för att kunna följa upp din verksamhet mer detaljerat genom att bokföra kostnader och intäkter på en specifik enhet.
Du kan exemeplvis ha tre olika avdelningar där varje anställd eller säljare anges som kostnadsbärare under respektive avdelning. Här har du möjlighet att följa upp intäkter och kostnader kopplat till detta.
Projekt:
Du kan använda dig av projekt när du vill följa upp delar av din verksamhet mer detaljerat och över flera räkenskapsår. När du skapar en ny kundfaktura eller registrerar en leverantörsfaktura kan du ange ett eller flera projekt som fakturan tillhör. På så vis får du uppföljning av alla intäkter och kostnader för projektet.
Om något känns oklart eller om du har andra funderingar är du varmt välkommen att återkomma.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-02
14:57
Hej Linusen!
Jag förstår ditt tankesätt och att det blir lite knivigt i och med att ni har årsstämman i maj.
När du klickar på “Gör färdigt & lås” innebär det att årsstämman är gjord och att årsredovisningen därmed har blivit godkänd samt underskriven av styrelsen. Anledningen till att vi har den begränsningen är att årsredovisningen enligt lag måste godkännas och skrivas under av styrelsen för att kunna låsas och skickas in till Bolagsverket. När du väljer att låsa årsredovisningen skapas verifikationerna för årets vinst och resultat, som du själv skriver. Om årsredovisningen då inte är godkänd och det tas beslut på årsstämman som gör att årsredovisningen behöver ändras, behöver ni då låsa upp årsredovisningen och göra ändringar. Enligt god redovisningssed ska det inte genomföras några ändringar efter låsning och vi rekommenderar inte att låsa upp årsredovisningen.
Verifikationerna som skapas vid “Gör färdigt & lås” som du nämner i din sista fråga skapas alltså när årsredovisningen är godkänd. Vill du göra en omföring till konto 2091 gör du detta manuellt efter att du har låst årsredovisningen.
Hittade den här vägledningen på SKV som kan hjälpa dig förstå datumen/betalning innan bokslut är helt klart. Anledningen till att dessa inbetalningar görs även innan bokslut är klart är för att de är baserade på om man tror att man kommer ha kvarskatt på över 30 000 kr. Då kan man betala in dessa pengar vid dessa datum för att undvika kostnadsränta. Det är alltså inte baserat på den fastställda årsredovisningen, utan på preliminära siffror vanligtvis.
/Tinne
... Visa mer
2022-02-01
14:59
Hej Linusen!
Steget “Gör färdigt och lås” kan inte göras förrän årsstämman är gjord. Anledningen till detta är för att det är på årsstämman som bland annat resultat- och balansräkning ska fastställas i årsredovisningen. Årsredovisningen är alltså inte färdig för låsning förrän årsstämman har genomförts. Däremot kan du spara ner och skriva ut årsredovisningen utan att ha angett ett datum för årsstämman. Programmet kommer att ge en varning om att datum inte är angett, men du kan komma förbi den varningen och skriva ut den ändå, men den blir inte låst. När ni sedan har haft er årsstämma kompletterar du med resterande uppgifter, färdigställer de sista stegen och skickar in till Bolagsverket.
Om ni väljer att ha årsstämman i april får ni alltså avvakta med ert bokslut till efter stämman, det är först då ni kan lämna in årsredovisningen med datum och underskrifter.
Gällande preliminärskatten så hanteras det i år 2022, precis som du gör löpande och den sista 12e betalningen som görs i februari hanteras inte i själva årsavslutet. Du kan därför hantera den betalningen utan att vara klar med årsavslutet för 2021. Den eventuella skatt du pratar om att ni skall betala in i maj kommer inte vara för räkenskapsåret 2021 i och med att denna deklareras i och betalas inte förrän runt sent i år (2022) alternativt nästa år (2023). Så om ni har någon skatt som betalas i maj 2022 så bör den gälla ett tidigare räkenskapsår som redan är avslutat och deklarerat.
Jag hoppas att mitt svar ovan kan förtydliga programmets uppbyggnad och arbetsflöde för dig.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-31
17:16
Hej Fredrik!
Nu har vi mer information att delge kring detta.
Under våren kommer vi att uppdatera taxonomin, i dagsläget kan du använda nuvarande uppställning men inte själv uppdatera texterna.
Vill du själv uppdatera får du skriva ut årsredovisningen till Word och justera det manuellt. Dock går det inte att lämna in digitalt om du väljer att justera det manuellt i Word.
Önskar dig en fin kväll!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-31
15:15
Hej Erik!
Det svårt att lösa ärenden av denna karaktär via forumet, då vi skulle behöva titta i ditt program för att kunna felsöka. Utifrån den information du angett kan jag inte hitta något avvikande och lyckas själv inte återskapa felet i mitt program.
Jag rekommenderar att du kontaktar vår support, då de har möjlighet koppla upp sig och felsöka direkt i ditt program.
Du får väldigt gärna återkoppla här i tråden om hur det går, då det säkert kan hjälpa andra användare framöver!
Önskar dig en fortsatt fin eftermiddag.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-31
13:30
Hej ueg__!
Ja, det är nog fler av oss som haft svårt att komma underfund med förändringen. Vanans makt är stor 🙂
För att vara transparent tror jag inte att benämningarna är något som vi kommer förändra i programmet framöver.
Uppstår det några frågor eller funderingar är du alltid välkommen tillbaka till oss i forumet.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-31
12:10
Hej Linusen!
Fråga 1:
I vårt hjälpavsnitt Soliditet kan du se hur programmet räknar ut soliditet. Kika gärna över de värden du har lagt in i programmet och jämför med de du räknat på manuellt för att se om det överensstämmer.
Fråga 2:
Jag tror att du hittar svaret på den här frågan i tråden Digital inlämning av årsredovisning, där vi visar hur flödet är tänkt att fungera i Deklaration/Årsredovisning. Jag vill också passa på att skicka med dig vår hjälpsida Deklaration i aktiebolag där du också kan se hela flödet.
Om du behöver ytterligare hjälp eller har andra funderingar får du självklart återkomma så hjälper vi dig vidare.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-31
11:09
1Gilla
Hej EvgeniaM!
Jag är inte helt med på vilka steg du har gjort i Visma eEkonomi för att registrera inbetalningen på fakturan.
Jag tolkar ditt första inlägg som att du har registrerat en inbetalning på en faktura genom att matcha. Matchning görs under Kassa- och Bankhändelser, där du kan matcha mot ett Företagskonto, Kassakonto eller Skattekonto. Du skriver i ditt senaste inlägg att du inte har matchat mot ett bankkonto eller kassakonto, därför skulle jag vilja veta hur du har gjort när du har registrerat inbetalningen på fakturan. Vart i programmet registrerade du inbetalningen och hur gjorde du?
Du får gärna återkomma och beskriva vilka steg du har tagit så ska jag självklart hjälpa dig vidare.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-31
10:12
Hej Kenneth30!
Vad kul att du hör av dig och att du löst problemet, det gör oss glada!
Varmt välkommen tillbaka till forumet.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-28
16:41
1Gilla
Hej!
En händelse räknas som en upplupen kostnad om du exempelvis endast har mottagit en vara i år 2021, men inte har fått någon form av underlag/faktura eller betalning.
I ditt fall ska det därmed inte hanteras som en upplupen kostnad, eftersom du har en kostnad och ett underlag/faktura i år 2021. Du kan förslagsvis använda 2890 - Övriga kortfristiga skulder, men du kan självklart fråga din revisor.
Om du har fler funderingar är du varmt välkommen tillbaka till forumet.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-28
16:40
Hej Lars!
Under Inställningar - Artikelkontering ser du hur artiklarna är konterade. I standardartikelkonteringarna för tjänster används konto 3045 och för varor används konto 3055 för Export utanför EU. Dessa konton är kopplade mot R2 - Momsfri försäljning i NE-blanketten.
Väljer du att använda konto 3100 eller 3105, så hamnar dessa på R1 - Försäljning och utfört arbete samt övriga momspliktiga intäkter.
Du kan flytta konton inne i Deklaration/Årsredovisning, men vi rekommenderar att använda standardkontona som förelås i artikelkonteringen för att göra det lättare för dig i deklarationsarbetet.
Varmt välkommen tillbaka till forumet och trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-28
15:05
Hej Kenneth30!
Felmeddelandet du får beror på att det finns ej matchade bankhändelser på något av bankkontona under Kassa- och bankhändelser. Gå till kassa och bankhändelser, välj hela datumintervallet för perioden du vill låsa och gå igenom samtliga konton i rullistan under fliken Ej bokförda bankhändelser.
Om det inte finns några ej bokförda bankhändelser på något av kontona som syns under kassa och bank, kan det vara så att det finns inaktiva bankkonton med ej bokförda bankhändelser. Gå då till Inställningar - Kassa- och bankkonton - bocka i Visa även inaktiva poster.
Om det finns inaktiva bankkonton så bocka i aktiv - gå tillbaka till Kassa- bankhändelser - välj kontot - välj fliken ej bokförda bankhändelser.
Hittar du bankhändelsen där kan du ta bort den genom att klicka på det röda krysset ute till höger.
Förhoppningsvis ska stegen ovan hjälpa dig, återkom om problemet kvarstår eller om du har några andra funderingar.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-28
08:35
Hej Malin66!
I lönemodulen har vi i dagsläget ingen hantering för regionalt stöd. Lönemodulen i Visma eEkonomi är så som AccountantfromHell_singland säger, ett hjälpmedel för att skapa och skicka lönebesked. Det finns hantering för växa-stöd och avdrag för forskning, samt vanligare lönearter så som bilförmån, kostavdrag och semesterlön. Om du vill läsa mer om vilka funktioner som finns i lönemodulen så finns det mer information i hjälpavsnittet Skapa lönebesked.
Om du har mer avancerad lönehantering så kan jag varmt rekommendera vårt molnbaserade löneprogram Visma Lön Smart, ett lättare löneprogram som bland annat hanterar regionalt stöd.
Jag hoppas att detta hjälpte dig i din fråga. Har du några följdfrågor eller andra funderingar så är du alltid välkommen att återkomma till forumet.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-27
16:55
Hej Ann-Sofie!
I Visma Administration finns det en funktion som heter Provutskrift, vilket innebär att du kan skriva ut ett dokument för att granska det utan att det påverkar dokumentets status. Jag tänker att genom att använda den funktionen så blir det lättare för dig att upptäcka om inte har ändrat standardskrivare.
Detta gör du genom knappen Förhandsgranskning till pdf, som du hittar i samband med att du förhandsgranskar ett dokument. Via Förhandsgranskning till pdf kan du antingen skapa en pdf och/eller skriva ut pdf:en, utan att dokumentet får en markering i Skickad. I bilden nedan ser du hur knappen ser ut.
Jag hoppas att detta hjälper dig i din fråga, annars är du självklart välkommen att återkomma.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-27
16:12
Hej Zalt2020!
Jag har flyttat din tråd hit då jag tror att du hittar lösningen på din fråga här.
Om något känns oklart eller om du har andra funderingar är du alltid välkommen att återkomma till oss i forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-27
13:39
Hej UlrikaM!
Som min kollega skrev ovan så lyckas vi inte återskapa felet ni beskriver. Vi vill undersöka detta närmre, men skulle behöva mer information
Vad hade du gjort innan i programmet när problemet uppstod och vad är det som har ändrats hos dig? Kan du återskapa felet igen?
Återkom gärna med mer info så ska vi titta vidare på det!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-27
09:38
Hej Kenneth30!
Som @AnnicaL skriver ovan så går det bara att lägga till ingående balans för det första räkenskapsåret. När du öppnar upp ett nytt räkenskapsår förs de utgående balanserna för året innan automatiskt över till nästa räkenskapsår som ingående balans.
Du behöver alltså lägga in bokslutstransaktionerna på varje år för att du ska få rätt IB på ditt senaste år.
Är det något som känns oklart eller om du har andra funderingar är du självklart välkommen att återkomma!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-26
07:53
Hej EvgeniaM!
Jag ser att du har skrivit två frågor i tråden, jag besvarar båda i det här inlägget.
1) I Visma eEkonomi ska ditt egna IBAN-nummer ligga upplagt under Inställningar och Kassa- och bankkonton när du skapar fakturor vid utlandsförsäljning. Visma Spcs kunder ska ha ett unikt IBAN. Anledningen till detta är på grund av att när våra kunder använder bankkoppling så måste kopplingen gå mot rätt kundnummer. Kundnumret kopplas nämligen samman med ett IBAN-nummer. Om samma IBAN skulle vara inlagt på flera kundnummer, skulle kopplingen ha flera olika möjliga kundnummer att styras mot och skulle därför inte kunna urskilja varifrån den ska hämta information.
Det är alltså du som kund till Visma Spcs som behöver ha ett unikt IBAN-nummer, inte dina kunder. Du kan registrera en kund i ditt program som har delat samma IBAN-nummer till andra leverantörer. Så om din kund har IBAN-numret till Marginalen Bank går det alltså fint att skicka fakturor till denne.
2) Om du skapar en utländsk faktura som en manuell verifikation så kommer det inte att visas i den Periodiska sammanställningen, då den baseras på fakturor.
Momsrapporten inkluderar däremot manuella verifikationer så länge som du har rätt momskod på bokföringskontona. Bokföringskontona har olika momskoder som avgör i vilka block och rutor beloppen kommer att visas på momsrapporten, läs mer om det i vårt hjälpavsnitt Momsrapportens innehåll.
Jag hoppas att detta hjälpte dig att reda ut dina funderingar. Om något känns oklart eller om du har andra funderingar är du alltid välkommen att återkomma till oss i forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-25
16:01
Kul att höra att det hjälpte dig!
Varmt välkommen tillbaka till forumet.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-25
13:44
Hej Lindsman, hoppas att du har haft en fin helg!
Jag ber om ursäkt om jag var otydlig i mitt svar ovan, du behöver inte göra allt samma dag.
Du kan skriva ut årsredovisningen för att ta med till årsstämman, det meddelande du får visar att du inte kan lämna in årsredovisningen till Bolagsverket. När ni har haft årsstämman och faställt ex. resultat- och balansräkning så går du sen in i programmet och lägger in datumet för när årsstämman hölls. När årsredovisningen har skrivits under skickas den in till Bolagsverket.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-24
17:22
Hej Rickard!
Hur fakturor skickade via mejl läggs upp i mejlkorgen är tyvärr ingenting vi kan styra, utan hanteras via mejlleverantören. Utfallet varierar beroende på vilket mejlprogram man använder och vilka inställningar som finns.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-22
10:47
Hej Magnus97!
Innan du byter momsperiod är det viktigt att du har gjort din sista momsredovisning för den tidigare perioden. När det är gjort så kan du byta momsperiod i Företagsinställningar.
Om du har några andra funderingar är du varmt välkommen tilbaka till forumet.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-22
10:28
Hej Ullabritt!
Det är Handelsbanken som bestämmer formatet på bankfilen och det är ingenting som vi kan omformatera i programmet. Jag föreslår att du tar kontakt med banken och frågar om det går att dölja namnen på kontoutdragen.
Varmt välkommen tillbaka till forumet.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-21
16:17
Hej Annika36!
Du kan dra tillbaka en semesterdag från det nuvarande semesteråret innan du gör semesterårsavslut. Har du använt snabbval så kan du korrigera snabbvalet så kommer det med i nästa löneperiod och i en ordinarie lönekörning. Väljer du att göra på det sättet behöver du avvakta med att göra semesterårsavslut och inte göra det förrän efter nästa lönekörning i februari, så att korrigeringen hinner registreras.
Jag rekommenderar att skriva en kommentar till de anställda och informera om att de korrekta dagarna kommer att synas på lönebeskeden som skickas efter att semesterårsavslutet är gjort.
Du kan också välja att låsa upp lönekörningen, däremot går det inte att låsa upp en lönekörning på en specifik person. Upplåsningen sker för alla, så kontrollera alla lönebeskeden om du låser upp lönekörningen.
Om du väljer att lösa det på annat sätt och utför semesterårsavslutet så kan du alltid ändra dagarna i efterhand i anställningsregistret under Personal - Anställda - Klicka upp den anställde - Fliken Semester - Dagar.
Jag hoppas att detta hjälpte dig med dina funderingar.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer