2025-07-22
17:06
Jag har för en kund som har IF Metall avtal under semestervillkor 40 lagt in 1 637.- som lägsta semesterdaglön. Men på lönebeskedet blir det 1 636:38 (inte många ören, men det lär ju sticka i ögonen på den anställde) Varför blir det så?
... Visa mer
2025-06-16
18:10
Det spelar egentligen ingen roll, kunden fakturerar endast i SEK. Lämnar pris per kubik. När sedan kunden har tankat blir det ju sällan hela kubik, t ex 1275 liter, Om man då lämnat priset 13855.- kr/kubik så måste man ju antingen ange 1,275 kubik eller 13,855 kr. Jag får ingetdera att fungera. har nu ringt supporten och det fungerar tyvärr inte. Så jag får väl skämmas inför kunden för att jag sålt på dem ett inte så användbart program.
... Visa mer
2025-05-11
15:52
Jag har en kund som fakturerar med 4 decimaler. Jag hittar inte hur man ändrar det (det kommer upp om man söker att man ska ändra under "Inställningar - Företagsinställningar-Artiklar/lager" men den fliken finns inte. Det kan väl inte vara så att e-ekonomi är marknadens enda program där det inte går att ändra?
... Visa mer
2025-05-07
16:56
Det händer (alltför ofta tyvärr) att jag får problem med e-ekonomi utanför supportens telefontider. Som nu till exempel. Plötsligt försvinner alla bildunderlag (lägg märke till att det står att det finns 29 underlag men inga syns) Vad gör man då?
... Visa mer
2025-02-08
16:08
Som synes i ovanstående bild, åker menyraden (Datum-Referens-Belopp-Sammanfattning-Status) ner ett snäpp och täcker några rader. Mycket irriterande och svårjobat. Detta har pågått i snart ett halvår utan åtgärd från Visma. Inga fler som tycker det är jobbigt?
... Visa mer
2024-11-05
13:00
Det innebär att jag inte kan få en fullständig struktur, jag kan ju inte lägga till ett "systerbolag" som Dotterföretag, Delägare eller Ägare till Moderbolaget.
... Visa mer
2024-10-23
17:40
1Gilla
Hur hanterar man strukturen när man har ett Bolag med fyra ägare (ägarandel 15+15+15+55%) Man har då ett moderföretag med 55% ägande och tre bolag med 15% ägande vardera. I Advisor kan jag lägga upp moderföretaget och dottern, men inte de tre bolagen som äger 15% vardera (intressebolag). Hur gör jag då, har jag missat något?
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Advisor
2024-09-07
21:40
Följande text finns när man ska aktivera KYC; För att aktivera tjänsten måste du godkänna användarvillkoren. Länk till Användarvillkoren Länk till Kompletterande villkor Jag godkänner Användarvillkoren AvbrytAktivera Problemet är att ingen av länkarna fungerar, detta är vad man kommer till via länkarna: Sidan kunde inte hittas Sidan kan inte hittas. Det kan bero på ett stavfel, en felaktig länk, att sidan inte längre finns eller att den har flyttats. Gå till en annan populär sida hos oss. Hur tänker ni där?
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Advisor
2024-06-15
12:42
Jag har under företagsinställningar - Faktureringsuppgifter under Förvalt betalningsvillkor angett 10 dagar. Jag upptäcker nu att alla mina faktura har förfallodag en månad framåt i tiden. Vad kan ha hänt?
... Visa mer
2024-06-11
00:08
*Bild borttagen/anonymiserad av Community Manager (Felmeddelande säger vid obetalda kundfakturor: Det finns 1 fel - Vi kan tyvärr inte spara den här typen av data just nu. Försök igen senare.)
Vad betyder felet? Vilken typ av data?
... Visa mer
2024-05-27
19:27
Jag exporterade en sie-fil till mitt deklarationsprogram och fick ett felmeddelande att det inte fanns med några SRU-koder. Vad har jag gjort för fel? Eller är det så att Visma eEkonomi är det enda programmet på marknaden som inte skickar med SRU-koderna (Administration gör det i alla fall)? Har jobbat med de flesta programmen i snart 40år och aldrig råkat ut för detta förr.
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
eEkonomi
2024-05-05
21:50
Jag lade till en ny kund i Advisor och startade sedan samarbete, när jag sedan hämtade kundens uppgifter i e-ekonomi angav programmet min adress som kundens adress, varför?
... Visa mer
2023-08-10
16:12
Försöker föra över mina kunder från BLAdministration till E-ekonomi. Tänkte importera alla tidigare räkenskapsår via sie-fil. Då får jag ett meddelande om att konto 1510 kommer att ändras till 1518 och 2440 till 2448. VARFÖR?
... Visa mer
2023-08-04
15:53
Upptäckte just (den i mitt tycke idiotiska funktionen) att om jag ska lägga upp en kund i bokföringsprogrammet (e-ekonomi) så måste jag starta ett "samarbete" där kunden uppenbarligen ger mig fullständig tillgång till sitt faktureringsprogram (om kunden har e-ekonomi fakturering). Och detta går inte att undgå på något sätt. Om jag har en kund som vill sköta delar av sin ekonomi själv, utan inblandning. Så får de alltså antingen skaffa fakturering hos någon annan än Visma eller så måste jag sköta deras bokföring i annat program. Någon annan som råkat ut för detta?
... Visa mer
2023-05-10
20:51
2023-02-02
21:27
Om jag har en kund som använder annat bokföringsprogram, importerar hela 2022 som sie-4 fil och sedan gör bokslutet i eEkonomi och sedan vill exportera tillbaka just de verifikationer som avser bokslutet till kunden, hur gör jag då. Kan bara se att man kan exportera i datumintervall inte ver.nr intervall.
Eftersom jag av någon anledning inte kan svara på era svar?? så svarar jag här.
Eftersom det är nödvändigt för mej att kunna exportera vissa verifikationer (detta måste vara det enda programmet som inte klarar det, jag har aldrig råkat ut för det tidigare) så funkar inte eEkonomi för mej utan jag har sagt upp det idag.
Tack för era svar.
... Visa mer
2020-04-23
13:56
1. Leverantören kommer in direkt i e-ekonomi - e-faktura ej papper. 2. Du registrerar in för konterar fakturan ofta behövs ej detta systemet känner av hur tidigare leverantörer har konterat och skickar fakturan för attest 3. Kunden attesterar med appen eller i e-ekonomi. notiser skickas både i app och e-ekonomi. 4. Du skickar betal filen eller kunden från e-ekonomi direkt till banken. Fördel om kunden sköter detta. 5. Återrapportering att den är betald sker automatisk - bankkoppling. 6. Du använder funktionen kassa/bank för all hantering som gäller automatiken. Punkt 1. Fungerar inte för de många av leverantörerna, företaget handlar det mesta lokalt från små företag som inte har e-faktura. Punkt 2. Fungerar inte, inget som kunden vill ha, vill inte göra detta digitalt. Punkt 4. Kunden vill inte sköta betalningarna. Vi pratar här om ett företag där ägarna är i pensionsåldern och fullständigt ointresserade av digitalisering. Jag får anpassa mig till verkligheten och då är tyvärr eEkonomi uselt och Administration utmärkt.
... Visa mer
2020-04-23
11:37
Kunden får fakturor i brevlådan, kontrollerar och attesterar, Lämnar fakturor till mej som registrerar. Eftersom jag har "pennskanner" går registreringen väldigt fort, förstår inte riktigt hur det skulle kunna automatiseras (skannas kanske, men det tar betydligt mer tid än idag)
... Visa mer
2020-04-22
19:55
När jag ska registrera en leverantörsfaktura och har fyllt i leverantörens namn och sedan slår enter så hoppar markören direkt över alla fält ner till "Bokför". Detta började idag, vad har hänt? Det har blivit ett elände att bokföra nu!!
... Visa mer
2020-04-22
16:43
Nej vi skannar inte, det blir lite mycket att skanna 1000 levfakturor per år
... Visa mer
2020-04-20
21:42
Om jag gör det så måste attestanten logga in för att attestera, om du läst tidigare inlägg så är det inte möjligt i detta fall, kunden vill ENDAST attestera på fakturan och jag notera i programmet vem som attesterat (på samma sätt som vi alltid gjort i Visma Administration)
... Visa mer
2020-04-20
21:28
"Du ser det under varje leverantör. Leverantörer Klicka på leverantören i reskontran- då öppnas vem som har attesterat- bokfört- skickat betalning för varje leverantör." Nej det gör det inte, i alla fall inte i min kunds program (jag kanske har någon felinställning, men när jag registrerar leverantörsfakturor så finns det inte någonstans att ange vem som attesterat fakturan, så hur det skulle kunna synas då, förstår jag inte)
... Visa mer
2020-04-16
15:12
1Gilla
Tak för alla svar, MEN det enda som funkar i det berörda företaget är attest på fakturorna. Därför vill jag kunna se vem som attesterat viss faktura (fungerar utmärkt i Administrationsprogrammen)
... Visa mer
2020-04-14
15:46
Nja, inte enbart, det är mycket som fungerar uselt jämfört med gamla Administration. Men de får gå så länge, alla andra kunder har andra lösningar, så jag får stå ut med en. (Försökte ställa en fråga i går men det gick inte att starta en konversation, vad beror det på?)
... Visa mer
2020-04-09
12:06
Innebär inte det att attestanten måste logga in och attestera i programmet? Jag får attesten direkt på fakturan och vill bara ha en notering i programmet om vem som attesterat vilken faktura.
... Visa mer
2020-04-08
19:59
Har en kund som bytt från Administration till e-ekonomi. Jag sköter även registrering och betalning av leverantörsfakturor åt kunden. I Administration kunde jag registrera vem på företaget som attesterat viss faktura. Hittar inte detta i e-ekonomi, var finns det?
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
eEkonomi
2018-10-05
22:12
1Gilla
Tack!
... Visa mer
2018-10-03
08:41
Tyvärr är det så, i alla fall hos mej med ver 2018.5 testade hos en kund med äldre version (men med nya databasen) och där fungerar det, så det verkar om om det precis blivit bortplockat. SUCK Tänk om Visma kunde kontakta några bokföringsbyråer/användare INNAN de plockar bort funktioner.
... Visa mer
2018-10-03
08:12
1Gilla
Som tidigare nämnts har funktionen med kommatecken för samma kontonummer som på raden ovan vid verifikationsregistrering försvunnit. Nu verkar det som om ytterligare en förenkling försvunnit. Tidigare kunde man utelämna sista numret i kontonumret om det var en nolla, t ex om man registrerade 401 så blev det 4010 och om man skrev 46 så blev det 4600, nu funkar inte detta längre, varför?
... Visa mer
2018-07-18
16:19
Nej, det har fungerat sedan dess. Problemet är att många av Vismas program har olika hyss för sig nu för tiden. De verkar ha blivit känsligare av någon anledning. Om man inte har för brått utan väntar tills datorn och alla andra program startat så brukar det gå bra (ett problem som inga andra program har)
... Visa mer
2018-07-06
06:32
1Gilla
Detta kom upp när jag startade Byråstöd: Efter att ha klickat på OK kom det upp en text om att programmet inte kunne ansluta till någon SQL server. Efter det kom mina kunduppgifter upp som jag fick godkänna igen? Och sedan startade programmet i alla fall. Nästa gång fungerade det. Lite irriterande uppförande då och då.
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Byråstöd
2018-06-04
07:07
1Gilla
Ibland (sällan) får en leverantörsfaktura som har en förfallodag som passerat förfallodagen som betaldag i stället för som normalt dagens datum. Trodde det var rättat i "nya" versionen, men upptäckte det igen. I förra versionen blev betalningen avvisad av bgc, men nu gick den igenom dagen efter att den skickats in.
... Visa mer
2018-05-29
08:02
Nja, om det inte finns serie B, vilket det för det mesta inte gör, funkar det inte, jag använder själv serierna A F G L och M, jag kan ju slå F1, men sedan har jag kunder som använder helt andra serier. Så det blir fortfarande krångligare än med gamla versionen. MEN jag upptäckte just att om jag skriver endast B (utan siffra) så hamnar jag på första verifikationen efter sista A, tack för tipset.
... Visa mer
2018-05-29
05:49
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Sökning av verifikation har ändrats. Jag bokför i olika verifikationsserier. När jag vill kontrollera sista verifikationen i serie A (manuell bokföring) har jag tidigare skrivit A999 i sökrutan och har då hamnat på första verifikationen efter den sista i serie A (förutsatt att jag inte har 999 verifikationer eller fler) i nya versionen hamnar jag numera i stället på absolut sista verifikationen i den sista serien! Varför denna försämring??
... Visa mer
2018-05-16
08:09
Håller fullständigt med ovanstående, men nu är ju reglerna som de är. Och det funkar att bokföra på sista dagen i räkenskapsåret även om månaden är låst.
... Visa mer
2018-05-15
18:43
Det går tydligen att registrera verifikationer den 31 dec även om månaden är låst (dock inte om året är låst) så det har löst sej.
... Visa mer
2018-05-15
18:28
Jo men det är just det som är problemet, om jag inte låser bryter jag mot BFN:s vägledning.
... Visa mer
2018-05-15
16:16
1Gilla
December ska ju i vissa fall låsas efter januari. Hur ska man då kunna bokföra poster för bokslutet, som ju i princip kan göras fram till 15 juni om man har byråanstånd?
... Visa mer
2018-05-15
08:42
Postnords nya system är ju egentligen bara till för privatimport. Om man importerar som företagare gäller andra regler. http://www.tullverket.se/sv/foretag/importeravaror/raknauttullochavgifter/importmoms.4.7df61c5915510...
... Visa mer
2018-05-07
14:00
Då undrar man, varför byta ut en bra funktion mot en sämre?
... Visa mer
2018-05-06
13:06
1Gilla
Om man registrerar utbetalning för t ex en hel månad (dag för dag) och använder en del av en kreditfaktura vid Utbetalningar så får det resterande beloppet helt plötsligt ett datum två månader fram i tiden. Om man sedan ska använda den kreditfakturan och ändrar betaldatum till aktuellt datum så flyttade sig den fakturan till toppen av listan om man hade sorterat efter betaldatum (i det "gamla" Visma). I det nya ligger kreditfakturan kvar tills man ändrar sortering fram och tillbaka till betaldatum. Varför?
... Visa mer
2017-12-08
00:05
Förfallolistan hade i tidigare versioner det datum default som den fakturan med ffd längst fram i tiden hade (alltså ALLA fakturor kom med) Om jag vill veta vilka fakturor som är förfallna t o m idag finns det flera olika och bättre utskrifter. Likviditetsrapporten är för trubbig, den ger bara fyra intervaller. Förfallolistan ger alla kunders fakturor separat och ger mig en bättre möjlighet att beräkna likviditeten framåt (men har ju lite koll på vilka som betalar i tid och vilka som brukar dra på fakturorna, man kan inte se vilka som ingår i beloppen i likviditetsrapporten). Det är egentligen inga stora problem, jag ändrar bara året i "T o m förfallodatum" till nästa år, så kommer alla fakturor med. Min undran var bara varför ni ändrat, det var ju så bra tidigare. (har ni fått klagomål på detta, eller blev det bara så av misstag?)
... Visa mer
2017-09-11
12:43
Tanken med förfallolistan (för min del) är att se hur flödet kommer att se ut framåt i tiden.Vad som kom in idag ser jag ju på kontot.
... Visa mer
2017-09-10
11:31
3 Gillar
Numera är dagens datum default när man ska skriva ut en förfallolista i reskontran, tidigare var det det datum som den fakturan hade som låg längst fram i tiden. Och det är ju det datumet man vill ha, listan blir ju helt oanvändbar om man tar dagens datum? Det blir en liten försämring vid varje uppdatering numera känns det som.
... Visa mer
2014-08-12
08:50
Har gjort så nu, tack för hjälpen. Men man kan ändå inte låta bli att ställa sig frågan: Varför ska det behöva vara så krångligt när det var så enkelt från början?
... Visa mer
2014-08-11
14:36
Jag får väl tillägga att alla dessa "små" försämringar knappast märks av de företag som bara sköter sin egen administration och där man gör en sak i taget och rätt sällan (det verkar som om "nya" Administration har "flashats" till för dessa), men när man gör samma sak 20 gånger i rad och för ett antal klienter blir det märkbart!
... Visa mer
2014-08-11
14:29
Nu hittade jag vad du menade och gjorde massuppdateringen. När jag nu klickar på skrivarikonen kommer fakturan ut som vanligt på skrivaren? Ingen skillnad och framför allt ingen PDF. (verkar som detta inte fungerar på redan utskriven faktura. Det verkar inte heller fungera på tillfälliga kunder som jag inte lägger upp i registret med kundnr.) En nödlösning tyvärr, men tack ändå. Det bästa hade naturligtvis varit om det var som tidigare - en knapp för PDF i stället för en lista och sen en knapp. Men så blir det väl när man ändrar för ändrandets skull 🙂
... Visa mer
2014-08-11
14:20
Detta förstår jag inte riktigt? Hittar varken kundregister eller Utskriftsval? Var gör jag detta någonstans? Under Försäljning - Kunder? Under utskrifter där kan jag inte ändra något?
... Visa mer
2014-08-11
10:49
2 Gillar
Är ni medvetna om att varje gång ni inför en "flashig" nyhet så gör ni det lite sämre varje gång (nästan). Ta den nya utskriftsrutinen när man ska göra en Direktutskrift av en faktura (som jag och de flesta av mina kunder gör), förut klickade man på skrivaren och sedan på skriv ut, eller som i mitt fall PDF. Eftersom skrivare är förinställt blir det samma sak om man använder skrivare, men jag som skriver ut PDF-fakturor till alla mina kunder ska bläddra i en lista först, innan jag kan klicka på skriv ut. Varför?
... Visa mer
2014-07-01
08:46
En lösning kunde vara att man lägger in en fråga efter utskrift av fakturor (på samma sätt som vid utskrift av lönebesked i Lön Special) "Är fakturautskriften ok? ja nej" Svarar man nej kan man skriva ut igen till annan skrivare.
... Visa mer
2014-07-01
08:30
Känner också att det skulle behövas en inställning där man skriver ut fakturaoriginal till en skrivare och kopian till en annan (alt till ett annat magasin i skrivaren) detta blir viktigt då man har förtryckta papper (logga etc) på originalet, men inte vill ha det på kopian.
... Visa mer
2014-06-10
10:15
2 Gillar
Det fanns tidigare klagomål i detta forum på att markören hamnade i OCR-rutan oavsett om det var en OCR-leverantör eller ej. Detta är nu åtgärdat i nya versionen, bra! MEN... varför i all världen har ni tagit bort varningen som kom upp tidigare, att det var en OCR-leverantör. Den var det ju inget fel på, snarare tvärtom!
... Visa mer