2023-09-07
09:52
Hej @Anne-Lie3!
När du jobbar och läser in leverantörsfakturor via en integration så hamnar inte dessa i listläget för leverantörsfakturor. Du ser det endast inne på leverantörsfakturan och under fliken 6 Spårning under sökväg Dokument.
Du kan även höra med Ascendo om de kan lägga in en kommentar på leverantörsfakturan, då kan du nämligen lägga till en kolumn för kommentarer i listläget för leverantörsfakturorna.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Hoppas du får en fin torsdag!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-01
16:00
Hej @Pelpet! Jag förstår att det är mycket att ta in såhär i början 🙂
Har läst igenom din tråd, men ska säga att jag har lite svårt att se hur du har gått tillväga med de tidigare fakturorna. Jag ska försöka förklara så gott jag kan, men om jag har missuppfattat dig får du mer än gärna hojta till så kikar vi på det en vända till.
Jag uppfattar det som att du har fått en faktura från SJ, som SJ sedan krediterade och därefter skickade en ny faktura som du betalade? Om SJ har krediterat den första fakturan så kan du välja att kvitta kreditfakturan mot den första fakturan. Du kvittar en faktura genom att klicka upp kreditfakturan under Leverantörsfakturor. Välj Åtgärder - Kvitta - Välj upp den första fakturan och klicka sedan på Bokför. När du kvittar fakturor så tar de ut varandra. Tänker att detta bör fungera för dig då jag tolkar det som att du inte ska betala den första fakturan.
Återkom om det känns oklart eller om jag har missuppfattat något.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-01
13:17
Hej @Pacsac!
Problemet från igår ska vara löst - har du provat att rensa cache eller jobba i en annan webbläsare?
Ibland kan man behöva rensa cache för att "blåsa ur" programmet lite när det har varit ett fel. Prova detta och om problemet kvarstår så ta kontakt med mina kollegor på supporten så får ni felsöka vidare i din miljö för att se om felet kommer från något annat håll.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-01
12:04
Hej @Lisbeth10!
Baserat på hur det ser ut i ditt program så finns det lite olika lösningar du kan ta för att åtgärda detta, så jag tänker att i den här situationen så får du bäst hjälp från mina kollegor på supporten som kan visa dig direkt i programmet hur du ska göra.
Välkommen att kontakta supporten
/Tinne
... Visa mer
2023-09-01
09:45
Hej @kesch23!
Jag förstår det som att det har löst sig för dig, super! Vill bara flika in med att när du skapar upp en kundfaktura så hämtar programmet upp informationen på kunden som finns just då, om du uppdaterar kunduppgifterna behöver du göra som du gjorde nu och ändra i utkastet så att programmet kan ladda om kunduppgifterna. Du kan också tillfälligt ändra uppgifterna genom att klicka på kunden inne på fakturan:
Ändringarna påverkar dock endast den specifika fakturan, så för att permanent ändra kunduppgifter behöver du ändra uppgifterna inne på kunden.
Återkom gärna om du har några fler funderingar.
Hoppas du får en fin helg! 🙂
/Tinne
... Visa mer
2023-09-01
09:37
Hej @FK2023!
I detta fallet skapar du upp en leverantörsfaktura på enbart momsen som du konterar på 2440 kredit och 2641 debet. Sedan hanterar du det som en vanlig leverantörsfaktura. Hittade den här tråden där fler användare funderar över samma sak, så kika i den om du vill läsa mer!
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-01
09:34
Hej @akelun!
Under gårdagen hade vi problem med att det gick långsamt att arbeta i Visma eEkonomi, du kan se mer i inlägget som finns i Driftinformation. Det ska vara löst nu, men om du fortfarande upplever problem kan du först prova att rensa cache och byta webbläsare. Om det fortfarande går långsamt tycker jag att du tar kontakt med mina kollegor på supporten, så fortsätter ni felsökningen direkt i din miljö för att se om problemet finns på annat håll.
Vi publicerar information i Driftinfo och Kända fel där du kan kommentera inläggen, men det är bara anställda som kan skapa upp egna inlägg. Men vi uppskattar verkligen att du vill informera oss när du upplever driftstörningar i programmet, så det går fint att skriva här i Frågor och funderingar om det inte finns någon information under Driftinfo eller Kända fel 🙂
Jag hoppas att du får en fin fredag och helg.
/Tinne
... Visa mer
2023-09-01
09:21
Hej @Admin Gottskär Grundskola!
För att programmet ska kunna bokföra automatiskt så behöver OCR -nummer och belopp stämma med fakturauppgifterna. Om det inte stämmer till 100% föreslås en matchning som du får bekräfta eller ändra. Det är alltså inte möjligt att själv styra vad som ska bokföras automatiskt, utan programmet läser av referenserna ovan.
De transaktioner som är bokförda och har fått ett verifikationsnummer kan du se under Periodens bankhändelser.
Återkom gärna om du har någon mer fundering.
Trevlig helg! 🙂
/Tinne
... Visa mer
2023-09-01
09:14
Hej @slutsteg!
I dagsläget finns det ingen funktion för att filtrera ut bankhändelser som har kopplade bildunderlag, men jag förstår att det hade varit en smidig funktion för ditt arbetssätt. Du får gärna skicka in detta som ett önskemål till oss via knappen Feedback och förslag längst ner till vänster på startsidan i eEkonomi.
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-01
09:05
Hej @Therese Hildorsson!
Jag ser att du även ställt din fråga i Bokföringsområdet, där har min kollega Joachim visat dig hur du bokför detta. Kika på det och se om det hjälper dig med din fundering, återkom annars. 🙂
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-28
13:27
Hej @AxelLinneroth!
Vad kul att du spanar in Visma eEkonomi som bokföringsprogram - det gillar vi!
Jag ser att du har provversionen av eEkonomi just nu, vilket är orsaken till att du inte kan koppla din bank till företagskontot riktigt ännu. 🙂 Om du själv ska bokföra och fakturera så rekommenderar vi Visma eEkonomi Smart. Där kan du bokföra, fakturera och koppla ditt företagskonto till din bank.
När du går över från demoversionen så är det bara att aktivera din bankkoppling. Aktiveringen ser olika ut beroende på vilken bank du har, du hittar instruktionerna för respektive bank i hjälpavsnittet Arbeta med bankkoppling där du kan kika på hur det ser ut för dig.
Om du inte riktigt har bestämt dig än så skickar jag också med vår film om Bankkoppling, där får du ett hum om hur det fungerar och hur du jobbar med det.
Om du har några frågor så finns vi såklart här för att hjälpa dig, det är bara att skriva här i forumet eller ta kontakt med mina kollegor på telefon.
Hoppas att du får en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-28
10:16
Hej @LinnéaBäckström!
Den anställdes uppgifter om skatteavdrag hämtas automatiskt från Skatteverket i samband med att du lägger in personnummer på fliken Personuppgifter. Du behöver alltså inte lägga in kyrkoavgiften själv, då programmet hämtar de uppgifterna direkt från Skatteverket.
Passar på att skicka med hjälpavsnittet Lägg till eller redigera uppgifter för anställd om du vill läsa mer om skattedelen. 🙂
Återkom gärna om du har någon annan fundering.
Hoppas att du får en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-28
10:10
Hej @Pia Jisbro!
I dagsläget går det bara att föra över obetalda fakturor till Visma eEkonomi. Verifikationerna för betalningarna ska du däremot kunna hitta när du för över bokföringsdata.
Återkom gärna om du har någon annan fundering kring överföring eller om vi kan hjälpa dig med något annat.
Ha en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-28
10:06
Hej @Bector!
Tack för att du kommer med input till oss. Du får gärna lägga in detta som ett önskemål till oss via Feedback & förslag längst ner till vänster till ditt program. Vi kan tyvärr inte garantera att detta är något som kommer att implementeras, men alla önskemål som lämnas i produkterna tas emot och utvärderas av vår utvecklingsavdelning. Gällande att du inte kan scrolla så har vi kikat på detta i Edge, men får inte samma fel som du med scrollen. Här tycker jag att du gör så att du tar kontakt med mina kollegor på supporten när du har möjlighet, så får du hjälp med att undersöka detta vidare direkt.
Önskar dig en forsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-28
08:38
Hej @MatsEngström, bra att du förtydligade!
Den rapporten visar dina obetalda kundfakturor fram till det datum du valt, sorterade efter förfallodatum. Men du kan också sortera på fakturadatum:
Var det detta du funderade över? 🙂
Ha det fint!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-25
11:29
Hej @Carina Wesenlund-Jonsson!
Vi har en partner som heter eKrav som tillhandahåller en liknande tjänst. När jag läser om tjänsten så hittar jag dock ingen specifik information om ROT/RUT, så jag tänker att det är bäst att du tar kontakt med dem och hör med dem hur det fungerar med ROT/RUT.
Hoppas detta kan vara en fungerande lösning för att slippa den manuella hanteringen.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-25
11:20
1Gilla
Hej @FannyA!
Det är en lite annorlunda arbetsgång i eEkonomi än i Administration med dessutom två helt olika utseenden, så jag förstår att det inte är helt lätt såhär i början 🙂 Jag ska göra mitt bästa för att förklara hur du jobbar med fakturor i eEkonomi.
I eEkonomi jobbar du inte med journaler så som du tidigare gjort i Administration, det sköter programmet automatiskt i bakgrunden när du bokför fakturan. Eftersom du har valt kontantmetoden så används inte konto 1510 (eller 1511). I det här fallet när ni använder kontantmetoden så lägger du in fakturan först när ni har fått betalt, då matchar du direkt fakturan mot inbetalningen. Om ni hade haft faktureringsmetoden så bokför programmet fakturan först på 1510 som en kundfordran när fakturan skapas upp, eftersom fakturan då skapas på det datum den är utställd. När man sedan får betalt matchas fakturan under Kassa- och bankhändelser och då bokför programmet automatiskt bort kundfodran.
Om du vill läsa mer om hur du använder Kassa- och bankhändelser och matchar dina fakturor så skickar jag med hjälpavsnittet Matcha inbetalningar manuellt.
Under Försäljning - Kundfakturor får du en överblick över alla kundfakturor, men det finns även en egen flik för obetalda kundfakturor. Om du vill sortera in kundfakturorna i en egen verifikationsserie för att lättare sortera bland verifikationer går det såklart bra att fortsätta göra det, men det räcker med att lägga upp fakturan under Försäljning - Kundfakturor.
Jag noterade att ni har en ideell förening - ni kan såklart lägga in artiklar med 0% moms!
När du lägger upp artikeln under Försäljning - Artiklar kan du under Försäljningsinformation välja vara eller tjänst med 0% moms:
Självklart kan du också lägga in en egen artikelkontering under Inställningar - Artikelkontering.
Jag vill också passa på att slå ett slag för vår grymma Kom igång-hjälp och hjälpsidan Jobba på bästa sätt i Visma eEkonomi som ger en riktigt fin start i programmet. Känner du att det är aktuellt så har vi också bra utbildningar att gå!
Du får självklart återkomma till oss i forumet om du har några funderingar eller om något känns oklart.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-25
10:25
Hej @Britt-Louise!
Jag har kikat på detta och vi har dessvärre ingen notisfunktion för detta i dagsläget. Om ni har en integration med Rekyl så tänker jag att ni kanske kan höra med dem om det går bygga en sådan lösning till er?
Du får mer än gärna också skicka in detta som ett önskemål till oss via Feedback & förslag längst ner till vänster på startsidan inne i Visma eEkonomi.
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-25
09:45
Hej @in_golf!
Började undersöka detta på mitt håll, men såg att du tidigare har varit i kontakt med supporten. Jag fick information om att vi har tagit in ditt ärende för felsökning, så mina kollegor jobbar vidare med att undersöka detta åt dig. Du kommer få återkoppling via ärendet så snart de har tittat på det.
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-25
09:24
Hej @MatsEngström!
Som standard visas förfallodatum som sorteringsordning i listan, men du själv byta sorteringsordning på kundfakturorna. Du kan utöver förfallodatum sortera på verifikationsnummer, fakturanummer, kundnummer, kundnamn, orderreferens, typ, kategori och fakturadatum. I vyn ser du de olika alternativen och byter ordning genom att klicka på någon av kolumnerna.
Nedan ser du hur det ser ut hos mig i mitt testbolag, där jag har förfallodatum inställt:
Återkom gärna om du funderar på något mer.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer