Jag fattade detta redan var det barkade hän när de skickade ut meddelandet "Nytt sätt att ta emot fakturor". En mindre men liknande tråd skapades då, som nu är borttagen. Så här skrev jag då: "Hej, jättebra att ni förbättrar denna typen av flöden! I dag använder jag mailadressen som man kan skapa i Visma Scanner för att automatiskt skicka vidare godkända fakturor in i Visma. För att slippa öppna appen har jag aktiverat funktionen som skickar vidare fakturorna direkt. Av någon anledning försvinner då tolkningen så jag måste fylla i manuellt. Så detta är en funktion jag vill använda. Det jag reagerar på här är prissättningen. Varför skall den nya funktionen kosta pengar när man redan betalar en månadsavgift för själva modulen? Ur ett användarperspektiv så kan man argumentera för att det bara är en förbättring av befintlig funktionalitet och inte en "nyhet". Det finns ju redan idag bara det att man måste gå via Visma Scanner-appen som brygga. Det känns som att varje ny funktion ni lägger till kostar extra. Det borde ingå mer i den månadsavgift som man betalar. Så antingen tar ni bort den fasta avgiften helt och bara tar betalt per användning eller så höjer ni månadsavgiften och tar bort de flesta extra avgifterna." Om ni vill få en inblick i var Visma vill så kan ni kolla på deras produkt Tripletex (https://www.tripletex.no/transaksjonspriser/) . Här tar de också extra betalt per modul och per transaktion. Alla underlag som kommer in kostar 4 kr, oavsett hur de kommer in i systemet. Sen kostar det 4 kr till att göra själva betalningen. Den sjukaste användarupplevelsen av denna prismodellen är när man får betala för att betala och bokföra fakturan som Visma/Tripletex skickat för att man betalat och fakturerat Visma/Tripletex... Jag tror att enda möjligheten att på sikt komma undan dessa kostnader är att ändra sitt flöde och lagra underlagen separat. Sen som företagare så får man ju göra en avvägning med vad man skall lägga tiden på. Ett komplett och smart bokföringssystem som sparar tid kan göra att du kan koncentrera dig på din kärnverksamhet. För de som driver verksamheter med många transaktioner så kan jag rekommendera boken "Tradingkungarna: svenskarna som erövrade Wall Street". De lyckades genom att hela tiden få ner kostnaderna per transaktion. De gånger de var tvugna att gå till någon storbank för att växla pengar kallade de det för att bli "f_u-ckad i spreaden", på grund av stora marginaler mellan valutornas köp- och säljkurser. Här kommer ett förbättringsförslag till produkten Visma eEkonomi/Spiris: Som kontraktsägare vill jag kunna slå på/stänga av funktionen för automatisk bokföringshjälp så att jag inte blir debiterad extra per bokfört underlag och affärstransaktion
... Visa mer