Hej, Jag har köpt in varor från Kina, och fakturan är i en utländsk valuta. Jag betalade via PayPal genom direktbetalning från mitt bankkort. För tillfället är varan under tillverkning, så endast leverantörsfakturan ska bokföras nu. Tull och moms kommer att läggas till senare. Jag undrar hur jag hanterar valutakursdifferensen? Detta har jag gjort: Skapat leverantören (land: Kina, valuta: USD) Skapat en ny leverantörsfaktura med den nya leverantören och bifogat fakturan samt PayPals transaktionsinformation. Konton: 2440: -XXX (utländsk valuta) 4545: XXX (utländsk valuta) Valutakursen har satts enligt dagens kurs när fakturan skapades av leverantören. Betalningen har registrerats med rätt datum och belopp som drogs från bankkontot (fakturametoden). Problemet är att omvandlingen som görs i Visma inte stämmer med det belopp som faktiskt drogs från bankkontot. Jag misstänker att detta beror på att PayPal gör sin egen valutaväxling från SEK till USD med en annan kurs än den som Visma använder. Jag får det företagskonto att stämma med banken då jag registrerade inbetalningen med det faktiska beloppet som drogs från bankkontot istället för det Visma hade omvandlat, men nu behöver jag registrera denna differens på något sätt. Hur går jag tillväga för att hantera detta, och hur bör jag göra i framtiden? Tack på förhand
... Visa mer