Om du vill arbeta mer digitalt så behöver du inte göra allt på en gång. Du kan ta en sak i taget, och när du är bekväm med det så kan du ta nästa steg. Här är några exempel på hur du kan bli mer digital i Visma Administration.
Jobba hemifrån
Behovet har ökat att kunna arbeta på distans och tillsammans med IT-stöd, erbjuder vi ett enkelt sätt att använda Administration i molnet.
Använd Administration som en molntjänst hemifrån
Du kan lämna din momsrapport via digitalt, innan du kan börja skicka via eSKD måste du lämna en ansökan till Skatteverket.
Läs hur det funkar i Skapa elektronisk skattedeklaration (eSKD) för momsdeklaration
Du kan skicka betalfilen för dina leverantörsfakturor elektroniskt, både inhemska och utländska leverantörsfakturor.
Du kan använda återrapportering för att göra det enklare när kundinbetalningarna betalats via fil, eller när du skickat dina leverantörsbetalningar via fil.
I Administration behöver du inte skriva ut, frankera och posta dina fakturor. Du kan enkelt välja om du vill skicka som vanliga brev, e-post eller via e-faktura via vår fakturahantering. Har du kunder som fortfarande vill ha brev kan du välja det på den kunden, resterande kunder får då e-faktura eller fakturan på mejl - beroende på vad du väljer på respektive kund.
Förstå skillnaden mellan e-faktura och att skicka en faktura med e-post
Du kan också ta emot leverantörsfakturor och ordrar. När du får en faktura från en leverantör så meddelar programmet att det finns dokument att läsa in, via Sidopanelen eller den gula listen längst upp på leverantörsfakturalistan. Du ser alla ohanterade e-fakturor och här kan du komplettera med uppgifter om du vill innan du bestämmer om det ska gå in i programmet. När uppgifterna sedan läses in så skapas fakturan/ordern automatiskt.
Om du vill ha hjälp med att effektivisera din kravhantering, dvs driva in förfallna fakturor och dröjsmålsräntor så kan du använda AutoCollect. Du väljer själv vilka fakturor som ska hanteras av tjänsten, som exempelvis uppdragen betalningspåminnelse och inkassokrav. Använder du AutoCollect går det automatiskt ut en påminnelse till din kund, och om din kund inte betalar fakturan eller påminnelsen så avgör du om det ska gå till inkasso.
Du får enklare, snabbare och tydligare överblick på ekonomin i ditt företag, vart du än är. Du får överskådliga diagram och du kan även djupdyka i siffror och verifikationer. Du kan få rapporter på engelska.
Scanna kvitton
För att minska risken att kvitton glöms bort är det smidigt att använda appen Spiris Scanner. Via appen kan du fota, spara och skicka kvittot till programmet. När du fått in underlaget kan du sedan koppla dessa till dina verifikationer men också till leverantörsfakturor.
Med hjälp av Storegate Backup kan du spara dina säkerhetskopior du tar digitalt. Du anger vilka filer och mappar på din dator som du vill överföra till din lagringsyta på Storegate Backup, och du kan även schemalägga hur ofta du vill att detta ska ske. Du kan enkelt dela filer och mappar både internt och externt - skydda filerna när du delar med lösenord eller BankId. All data lagras i Sverige - så du följer aktuella lagar och regler.
Att gå från papper till digital redovisning väcker många frågor - läs mer i Spara tid och slipp onödigt arbete.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.