2020-08-24
08:55
(uppdaterad av
Mita Jonsson
- 0 Svar
- 2 gilla
- 8393 Visningar
Det kan hända att kopplingen mot databasen i Visma Administration tillfälligt stoppas, exempelvis på grund av antivirusprogram. Om du möts av meddelandet “Det gick inte att ansluta till databasen” när du startar Visma Administration behöver du göra följande:
Börja med att reparera databaser via Visma Assist. Det gör du genom att välja Start (Windows-knappen) - Visma Spcs - Visma Assist Administration. Här väljer du alternativet Reparera Visma Administration.
Om du fortfarande får samma meddelande efter reparationen bör du göra undantag för följande filer i din brandvägg:
- SQL-Servern: C:\Program Files\Microsoft SQL Server\MSSQL12.VISMA\MSSQL\Binn\sqlservr.exe
- SQL-Browser: C:\Program Files(x86)\Microsoft SQL Server\90\Shared\sqlbrowser.exe
- Administrations programfil: C:\Program Files(x86)\SPCS\SPCS Administration\spcsadm.exe
Skulle du ha fortsatta problem efter att du gjort ovan rekommenderar vi att du tar kontakt med vår supportavdelning.
Du hittar kontaktuppgifter på vår hemsida.
Etiketter: