Från 1 januari 2026 återgår rotavdraget till 30%, då den tillfälliga höjningen på 50% gällde mellan 12 maj till och med den 31 december 2025. Det innebär att du måste ändra i Visma Administration innan rotarbete för 2026 ska faktureras.
Mellan 12 maj till 31 december 2025 gällde 50% rotavdrag enligt promemorian Tillfälligt höjd subvensionsgrad för rotavdraget. De tillfälliga bestämmelserna tillämpades på rotarbete som har betalats, förmån av rotarbete som har tillhandahållits och rotarbete som har redovisats i en förenklad arbetsgivardeklaration efter den 11 maj 2025 till och med den 31 december 2025.
Du behöver själv ändra procentsatsen i programmet under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Försäljning, och fliken Inställningar.
I fältet för Skattereduktion i % ändrar du från 50 till 30.
Redan registrerade ordrar och fakturor påverkas inte av en ändring du gör här, utan ändringen gäller från och med nästa nya order/faktura.
Du kan också ändra uppgifterna direkt på ordern/fakturan under fliken Moms, konton om det är så att redan skapade ordrar/fakturor berörs.
Är inte fakturan journalförd, så går det bra att ändra procentsatsen under fliken Moms, konton.
Då måste du kreditera fakturan och skapa ny med rätt procentsats.
Då kan du sälja fakturorna i ditt program via Betalt Direkt och få pengarna redan nästa bankdag. Läs mer på Betalt direkt.
Hej @Jannes Hudik
Jag kan förstå att det här känns krångligt. I lokalt installerade program behöver den här typen av lagändringar hanteras manuellt. Programmet ändrar alltså inte procentsatsen automatiskt på offerter och ordrar som redan är skapade.
Det betyder att:
Därför behöver du själv kontrollera och justera de offerter, ordrar och fakturor som hanteras efter årsskiftet, så att rotavdraget blir korrekt enligt Skatteverkets regler.
Tack för förtydligandet! Då anpassar jag mitt svar – du använder alltså Spiris Bokföring & Fakturering, som är webbaserat.
För Spiris Bokföring & Fakturering gäller följande:
Om de kommer att faktureras och betalas under 2026 behöver procentsatsen därför justeras manuellt till 30 % innan fakturan skickas, så att ROT-avdraget blir korrekt.
Jag har full förståelse för att detta kan upplevas som krångligt, men det är så hanteringen ser ut.
Copyright 2026 Visma Spcs. All rights reserved.