Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Patrik_Bjork
NY MEDLEM

Återställa systemsäkerhetskopia i ny dator

Återställa systemsäkerhetskopia i ny dator

Hej,

Som jag förstått av andra trådar i forumet behöver jag någon länk att konvertera systemsäkerhetskopian.

Det är en systemsäkerhetskopia från en riktigt gammal dator men Windows XP där de kört Visma Administration 500, Version 5.1.

På den nya datorn med Windows 11 är Visma Administration 500, Version 2025.11 installerat.

Det går inte att läsa in systemsäkerhetskopian direkt utan att den måste konverteras som jag förstår det?

Det är för stort hopp att gå från Administration 500, Version 5.1 direkt till Administration 500, Version 2025.11.

Är det bara att konvertera filen eller behöver jag ringa support?

Tack på förhand.... 

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Patrik_Bjork 

Välkommen som ny forummedlem. 

Först och främst vill jag flagga för en sak så att du får med rätt data: Är det verkligen en systemsäkerhetskopia (.BCK-fil, börjar med SYSBA_) som du vill läsa in i den nya datorn? En systemsäkerhetskopia innehåller nämligen bara mallar, kontoplaner och liknande inställningar - ingen bokföring. I hjälpavsnittet Återställ systemsäkerhetskopia kan du läsa om hur du gör. 

Är det istället en säkerhetskopia du vill läsa in så innehåller den hela företaget med all bokföring och register. I hjälpavsnittet Installera och återkopiera från säkerhetskopia kan du läsa om hur du ska göra. Mitt tips är att du alltid väljer installera från säkerhetskopia så skriver du aldrig över något. 

Eftersom företaget senast var öppnat i version 5.1 går det bra att gå direkt till 2025.11. Gränsen är att företaget ska ha varit öppnat i version 5.0 eller senare, så där klarade du gränsen precis. Du slipper alltså krångla dig via några mellanversioner.

Får du det inte att funka eller om du vill att vi tittar på det tillsammans så ring oss på 0470-70 60 00 så hjälper vi dig gärna. 

Välkommen! 

Patrik_Bjork
NY MEDLEM

Hej,

Ja det gäller systemsäkerhetskopian.

Jag får ett meddelande typ "filen innehåller ingen information". Kommer inte ihåg vad det stod exakt. 

Företagen har jag tagit säkerhetskopia på "alla företag"

Jag har gjort som det stod med systemsäkerhetskopian. Men jag kan inte läsa in den i Administration 2025.11.