Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

LouiseH
NY MEDLEM

CAMT.054 – felaktig tolkning av fakturareferens vid återrapportering

Hej,

Vi har vid ett flertal tillfällen upplevt att återrapporteringsfiler i CAMT.054-format läses in felaktigt i Visma Administration 1000, trots att informationen i filen är korrekt.

Nu har vi ett konkret exempel där vi har kunnat identifiera vad som händer.

En kund har gjort en samlad betalning på 21 019 kr avseende åtta fakturor. I CAMT.054-filen anges bland annat följande korrekt:

• Faktura 12054 – 7 431 kr
  • Faktura 12057 – 1 287 kr

Faktura 12054 ligger öppen i vår kundreskontra.

Vid inläsningen hänvisar Visma däremot av någon anledning till faktura 20, som är en gammal och redan betald faktura. Samtidigt visas faktura 12054 med 0 kr och beloppet 7 431 kr verkar i stället läggas till betalningen av faktura 12057.

Resultatet blir därför:

12054: 0 kr i stället för 7 431 kr
12057: 8 718 kr i stället för 1 287 kr

8 718 kr motsvarar exakt 1 287 + 7 431 kr, så det ser ut som att beloppet som skulle ha matchats mot 12054 i stället förs vidare till 12057.

I informationsutskriften från Visma står dessutom att faktura 20 redan är betald, trots att någon referens till faktura 20 inte finns i denna betalning i CAMT-filen. Vismas rapport visar samtidigt 12054 med 0 kr.

Vi har kontrollerat originalfilen och där är faktura 12054 tydligt angiven med belopp 7 431 kr.

Vi använder Visma Administration 1000, version 2025.1.

Är detta ett känt problem vid inläsning av CAMT.054, framför allt när en betalning innehåller flera fakturareferenser?

Jag har originalfilen i CAMT.054-format, informationsutskriften från Visma samt skärmbild från inläsningen och skickar gärna dessa till supporten för felsökning. Eftersom originalfilen innehåller bank- och kunduppgifter vill jag inte publicera den öppet här i forumet.

Finns det möjlighet att skapa ett supportärende så att jag kan skicka underlagen direkt till er?

Tack på förhand!

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @LouiseH 

Välkommen som ny forummedlem. 

Den här typen av felsökning, där en CAMT.054-fil behöver analyseras tillsammans med informationsutskriften och uppgifterna i kundreskontran, hanterar vi inte i forumet. Eftersom underlagen dessutom kan innehålla känsliga bank- och kunduppgifter är det bra att du inte publicerar dem här.

Vänligen kontakta vår support på 0470-70 60 00, så hjälper vi dig att skapa ett supportärende och guidar dig kring hur du kan skicka in originalfilen och övriga underlag på ett säkert sätt.

Det kan finnas flera orsaker till att en betalning matchas fel, exempelvis hur flera fakturareferenser tolkas i filen, hur referenserna presenteras av banken eller hur matchningen görs mot kundreskontran. 

Välkommen att kontakta supporten så kan vi undersöka ärendet närmare och se om det rör sig om ett fel i matchningen eller något i filens struktur/tolkning.