Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Agronom Andersson
UTFORSKARE

Föra över kundreskontra mellan olika program

Hej. En kund till mig väljer nu att gå över från Visma Administration 1000 till Fortnox. Visst är det så att kundreskontra inte kan föras över till nya bokföringsprogrammet? Problemet i detta fall är att kundreskontran består av nästan 200 obetalda kundfakturor... som vi får stora problem att hantera när eventuella kundbetalningar kommer in.

Dessutom vill inte kunden göra en total import av allt pga att man vill "Starta om på nytt" och inte ha med sig gamla inaktuella kunder och gamla inaktuella leverantörer in i det nya programmet. Annars hade kanske även det gamla kundreskontrat kunnat importeras till det nya systemet? Eller...?

(Sorry Visma, men jag har flera kunder där vi fortsätter med Visma Administration).

1 SVAR 1
LW -60
CHAMPION

Du bör vända dig till Fortnox om detta. Visma/Spiris har nog inte någon idé om hur Fortnox hanterar detta på optimalt sätt.

• Vad jag däremot vet är att man kan göra rensning av register i Admin som kanske skulle kunna hjälpa för att få ner datamängden en hel del före en export, beroende på hur många år som ligger och hur mastigt innehåll av information som finns lagrat. 

• Sedan är det bra, att ha en utskrift av en fullständig kundreskontra per rätt datum och att man använder ett annat konto för Admin-reskontran i FN än FN-reskontran som blir. Det gör avstämningarna enklare om Admin-fakturorna har eget konto, typ 1518 "ej reskontrafördra kundfordringar" och FN ett annat, typ 1511.

Tar man ut reskontran i Excel också, blir det enkelt för kunden eller för dig att markera Visma-fakturorna som betalade så att avstämningen går enklare. Tro mig, även om det är jobbigt med två konton för kundreskontran initialt, är det en hjälp. Jag har varit där själv, fast på leverantörsreskontran och i Hogia...

• Så med det i åtanke är det bra att göra samma sak med leverantörsreskontran, så att man har Admin-konto 2448 på leverantörsskulderna och 2441 för de fakturor som bokas direkt i FN. Jag vet att man inte ska använda dessa i K2, men vad gör man...???

• Det är också bra att ta ut den perfekta lista som Admin ger över periodiseringarna i bolaget, så att det bokas korrekt.

Håll hårt i Visma Admin och tänk över hur perfekt det är att slippa vara beroende av internet jämt och att slippa det aber som följer när molnservrarna går ner p g a hackning.

Mvh Lena