Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Istället för journaler

Min revisor vill inte att vi skriver ut/sparar journaler till henne. Hon säger att det är ett väldigt gammalt sätt att arbeta på. Det ska inte finnas några journaler.

Inställningen ska vara så att varje faktura bokförs direkt med ett eget nr.

Gäller både kund o lev.fakturor. Hur gör jag denna inställning och var?

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Carina Rosdahl 

I Visma Administration bokförs affärshändelser via journaler, det är själva sättet programmet fungerar på. Däremot betyder det inte att du måste skriva ut eller spara journaler på papper – de finns alltid lagrade elektroniskt i programmet.

När du registrerar kundfakturor, leverantörsfakturor, in- och utbetalningar m.m. behöver journalerna skrivas ut och godkännas för att transaktionerna ska föras över till bokföringen. Utskriften kan göras som pdf eller fil, och du behöver inte spara den externt. Journalerna finns kvar i programmet under Bokföring Gamla journaler.

En verifikation per faktura
Om revisorn vill att varje kund- och leverantörsfaktura ska bokföras som en egen verifikation med eget verifikationsnummer, så går det att ställa in:

1. Gå till Arkiv Inställningar Företagsinställningar Bokföring
  2. Markera rutan En verifikation per affärshändelse

Då skapas en verifikation per faktura (och betalning) i stället för en verifikation per journal.

Detta gäller faktura-, inbetalnings-, leverantörsfaktura- och utbetalningsjournaler.

Viktigt att känna till

• Journaler kan inte “stängas av” helt i Visma Administration
  • De behöver godkännas för att bokföring ska ske
  • De behöver inte skrivas ut eller arkiveras på papper
  • Allt sparas elektroniskt och kan tas fram i efterhand

Om något blir fel kan du välja Nej när du får frågan om att godkänna journalen, rätta underlaget och skriva ut journalen igen.

Hoppas detta reder ut hur programmet arbetar och hur ni kan anpassa inställningarna efter revisorns önskemål!