Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MimmiE
MEDLEM

Texten på räntefakturor / räntor fakturerade på nästa kundfaktura?

Hej!

Jag har uppdaterat dröjsmålsräntan i programmet (Admin 1000, ver 2025.1) från 11% till 10%. Har ändrat i Företagsinställningar/Betalningar/Påminnelser och ränta. Trots det står det 11% på raderna när jag gör en kundfaktura till en kund när jag valt "Nästa faktura" som faktureringsmetod. 

Testade att ändra till 10% på raderna som skapats på kundfakturan, men likväl så står det 11% på pdf-en när jag skriver ut den. Varför? Var kan jag ändra det?

Vore toppen om man kunde bifoga bilder här för att förklara enklare vad man menar.

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @MimmiE 

Välkommen som ny forummedlem.

Om en faktura redan har skapats med en viss inställning för dröjsmålsränta uppdateras den inte automatiskt om procentsatsen ändras i efterhand. Den nya procentsatsen gäller endast för nya kundfakturor som skapas.

Det finns två sätt att justera detta på en redan skapad kundfaktura (förutsatt att det är tillåtet att göra ändringar):

• Om den ursprungliga fakturan inte är markerad som skickad, journalförd eller har någon betalning registrerad, kan du gå in på fakturan och ändra dröjsmålsräntan under flik 3 Moms, konton.
  • Alternativt kan du, innan räntefakturan skapas, ändra procentsatsen under Betalningar – Räntefakturering.

Observera att om du endast ändrar procentsatsen direkt på fakturaraden kommer detta inte att slå igenom på utskriftsmallen. Utskriftsmallen hämtar nämligen procentsatsen som var angiven i vyn för räntefakturering vid tillfället då fakturan eller räntefakturan skapades.

Nedan ser du var du ändrar procentsatsen under Räntefakturering.