Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Firman
MEDLEM

Kundreskontra stämmer ej

Kundreskontran stämmer ej mot 1510. Fel 2024 och därmed journalförd fakturajournal.

Fakturor som ej skall betalas. Så jag skriv kreditfakturor 2025. 

Dessa gick inte att registreras som betalda. 

Har alltså fått både debet och kreditfakturor i reskontran. 

Som nu stämmer med 1510. 

Vad händer om jag gör en fakturajournal eller kan jag makulera fakturorna. 
Är det bättre !/Christina

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Firman 

Utifrån det du beskriver har vi resonerat så här:

De kreditfakturor som du har skapat ska kunna registreras som betalda. Om det inte går att kvitta kreditfakturorna direkt mot debetfakturorna, kan du istället registrera dem som direktbetalningar.

Om det finns kundfakturor och/eller inbetalningar som inte är journalförda, har dessa inte påverkat bokföringen på konto 1510. Då uppstår en differens mellan bokföringen och kundreskontran. För att undvika detta behöver alla fakturor och betalningar journalföras och föras över till bokföringen på korrekta datum.

Det är däremot viktigt att kontrollera om något av detta redan har bokförts manuellt. I så fall ska journalerna inte bokföras igen, eftersom det då blir fel i bokföringen.

Eftersom vi inte har hela bilden av hur det ser ut i ditt företag – exempelvis om manuella verifikationer har gjorts eller exakt hur journalerna ser ut – kan vi tyvärr inte ge ett helt säkert svar på om du bör göra en ny fakturajournal eller makulera fakturorna.

Vi rekommenderar därför att du kontaktar vår support på 0470-70 60 00 så kan vi titta på ditt ärende tillsammans och guida dig till rätt lösning utifrån dina förutsättningar.

Välkommen!