Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lena__72
MEDLEM

Skicka kreditfaktura med XML/ISO20022

Jag har använt filöverföringen ett par veckor utan problem men nu vid första försöket att även skicka med en kreditfaktura tog det stopp, får felmeddelande att det inte går att skicka negativt belopp. Det var inga problem med LB överföring, men hur gör jag nu? Jag använder inställning XML/ISO20022 (pain.001.001.03) till Swedbank

2 SVAR 2

Ja, vad ska man säga... En gång i tiden, kunde man skicka en ensam kreditnota och banken bevakade kreditnotan i 365 dagar i väntan på en fakturautbetalning att kvitta den mot. Nu går inte det längre. Tyvärr måste man numera kvitta bort en kreditnota mot en faktura i sitt bokföringsprogram, innan man skickar betalningen. Sedan måste man alltså separat kontakta leverantören och berätta hur man lagt upp betalningen i och med att summan diffar.

Det här är inget som har med Visma/Spiris att göra utan det är helt en grej som banken tagit fram. De struntar i kundernas behov men ska ändå ha hutlöst betalt för ingenting. Det här med kreditnotorna resulterar i onödig administration för alla företag. När man kan sätta folk på månen, borde programmerarna på bankerna klara av denna procedur också. Tyvärr är det så, att bankerna programmerar i COBOL, hörde jag i en podd för en månad sedan eller så. COBOL utvecklades på 60-talet och de som är fenor på det programmeringsspråket har börjat gå i pension. De som tagit efter har inte samma erfarenhet av COBOL som de tidigare hade, och här ser vi vad som händer. 

Mvh Lena

catarina ScF
UTFORSKARE

Om man har en kredit och en debit från samma leverantör och skickar båda i samma fil går krediten igenom.

Om jag får en kredit och redan har skickat en debit för betalning tidigare så går jag in på banken och tar bort betalningen. Ändrar betalstatus på debit och skickar sedan om båda tillsammans. Onödigt arbete men det sättet fungerar bäst för mig.