Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

helenkatarina
UTFORSKARE

Kvitto

Jag vill ibland kunna erbjuda en kund ett kvitto. Vi säljer främst mot faktura och får betalt i efterhand men det händer att vi får betalt direkt och då vill jag inte att det ska stå "att betala" på fakturan. Jag har listat ut att det i Visma Administration 1000 finns en funktion som kallas kontantnota. Himla bra, men det står ju fortfarande "att betala" på kvittot.

Hur skapar jag ett extra dokument för fakturor eller kontantnotor där det framgår att beloppet är betalt och att betala är noll kronor?

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @helenkatarina 

När kunden betalar direkt kan du använda Kontantnota. Den fungerar som ett kvitto, men standardmallen har fortfarande rubriken ”Att betala”.

Du kan ändra texten i mallen, till exempel till ”Betalt”, ”Betalt kontant” eller ”Betalt – att betala 0 kr”:

1. Gå till Arkiv – Mallar.
  2. Välj Kontantnotor.
  3. Öppna den mall som används och ändra den fasta texten.
  4. Spara mallen och skriv därefter ut kontantnotan.

Mer information finns i hjälpen:

Ändra fasta radtexter i fakturamallen

Observera att ändringen gäller för alla kontantnotor som skrivs ut med den mallen. Om ni vill kunna välja mellan olika varianter, exempelvis en mall med ”Att betala” och en med ”Betalt”, kan ni skapa en extra mall och välja rätt mall vid utskrift.

Malländringar är inget som vi på forumet eller kollegorna på supporten kan hjälpa till med. Om ni behöver en mer avancerad eller kundanpassad mall eller rapport kan ni kontakta vår partner Markus Genestig på [email protected]

Ha en fin dag!